М алко над 1000 лева струва вече най-скъпата застраховка „Гражданската отговорност“ за шофьора с най-рисков профил – младок до 25-годишна възраст, с малък стаж зад волана и мощен джип, сочат изчисления на „Телеграф“.
Сметките са за младеж на 20 г., чийто автомобил е с мощност над 118 киловата и с регистрация в София. Наличието на виновно причинено пътнотранспортно произшествие в последните 3 г. вдига още цената на застраховката – в случая с няколко десетки левове.
Традиционно младите водачи на възраст под 25 г. са смятани от застрахователите за най-рискови на пътя, защото те нямат достатъчно опит зад волана. Шофьорският стаж също влияе на цената. Карането в голям град като София, където трафикът е напрегнат, още повече оскъпява гражданската.
Оказва се обаче, че поскъпването на застраховката през последната година – от януари 2021 до януари 2022 г., по показател възраст на водача е най-малко именно при шофьорите под 25-годишна възраст. Полицата за тях се е оскъпила средно със 7,13%, или 30,07 лв., и вече стига средно 463,78 лева. Това сочат изчисленията от онлайн калкулатора на платформата 24ins.bg, направени специално за „Телеграф“. Те са при следните допускания – МПС над 15 г., регистрирано в София, мощност на автомобила до 110 киловата (150 конски сили), гориво – бензин, шофьорски стаж на водача над 5 г., без ПТП през последните 3 г.
За сравнение, оскъпяването при водачите до 45-годишна възраст е доста повече – с 26,23%. Въпреки това те продължават да плащат по-малко спрямо младоците – средната цена за тази възрастова група към януари 2022 г. е 334,78 лева. Още по-силно е поскъпването на средната цена на застраховката за възрастовата група 45 г.+ - с 34,72%, или с близо 90 лева, до средно 347,29 лв.
Като цяло, вземайки предвид и трите възрастови групи, гражданската през последната година се е повишила средно с около 33 лева – от 320 на 353 лева. Най-ниската цена е скочила от 199,80 лева на 240 лева, а най-високата от 948,85 на 1004,95 лева. В тази статистика са включени тарифите на 11 компании, но само за нови клиенти, тъй като при преподписване на договора с вече съществуващ клиент много застрахователи дават отстъпки.
Поскъпването на гражданската се обяснява с възстановяване на тарифите на нива, близки до тези отпреди пандемията. Локдаунът и въведените ограничения заради COVID-19 свиха значително пътуванията в началото, оттам намаляха и пътнотранспортните произшествия и щетите, които застрахователите плащат, особено тези в чужбина, където се плащат огромни обезщетения. С възстановяване на пътуванията вече се вдига и гражданската.
Представители на застрахователния бранш обаче твърдят, че поскъпване реално няма, просто през януари са отпаднали някои промоции, които компаниите традиционно дават през декември. Поради тази причина клиентите остават с усещането, че тарифите са вдигнати, обясни Юри Копач, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Някои застрахователи имали промоции за държавни служители, като отстъпката стигала до 20%. Имало и отстъпки за нови клиенти с до 15%. Промоциите традиционно се дават в края на годината, за да се привлекат повече клиенти. Според Копач с тях водачите могат да си спестят доста сериозни суми, като не е задължително застраховката да изтича точно в края на годината, както беше навремето – тя може да се сключи с отлагателен период и да влезе в сила на по-късна дата.
Три пика на сключване на полицата
По думите на Юри Копач сключването на „Гражданска отговорност“ има три пика през годината. Единият е през август, когато с фалита на компанията „Олимпик“ около 200 000 нейни клиенти излязоха на пазара. Следващите два са през ноември и декември и са свързани с факта, че в миналото застраховката изтичаше в края на всяка година и се подновяваше от 1 януари. Макар това да отпадна, все още полиците на много хора са така, обясни Копач.
Хоум офисът не намали трафика
Хоум офисът не е намалил трафика, хората си карат колите, коментира още Юри Копач. Връщането на возилата по пътищата след първите месеци на пандемията вдигнало и щетите. Най-голям проблем за застрахователите са тези, причинени от БГ автомобили в чужбина, защото сумите на обезщетенията там са огромни. Застраховател на българско МПС, причинило катастрофа в Италия, трябва да плаща стотици хиляди евро. Резервът, който компаниите отделят за катастрофи във Великобритания пък тръгва от 20 000 евро, още преди да са оценени щетите. В чужбина се отчитат и много застрахователни измами, но дори да има съмнения за такива, правилото, залегнало в споразумението „Зелена карта“, е първо плащаш, после жалиш, коментира още Копач.
София Симеонова