0

О бразователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции. Системата беше представена пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование, съобщават от МОН.

Образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции. Системата беше представена пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование, съобщават от МОН.

Методиката почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.

Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.

Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование. Така, например, резултатите от изпитите в края на 7-и клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на 4-и клас, а резултатите от външното оценяване след 10-и клас – с тези от и след 7-и клас.

По този начин ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.

Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Спрямо новата методика училищата ще получават допълнителни стимули, сподели пред „Монитор“ образователният министър акад. Николай Денков. „Въвеждането ѝ ще бъде в две посоки. Тези, които са добри, ще получат поощрение с допълнително финансиране, което да могат да използват за различни дейности по техен избор – за извънкласни дейности, за подобряване на материалната среда. Тези, които са по-слаби, също ще получат допълнително финансиране, но то ще бъде целево – за квалификация на учителите, за подобряване на материалната среда, където не е достатъчно добра за обучение. Ще има условие как да се използва“, обясни акад. Денков.

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.