И мето „Черна писта“ вече е известно на всеки. Зад него стои карта, която показва опасните пътища в страната.

Тя е дело на 18-годишния ученик от столичното 127-о училище Мартин Атанасов.

Картата, известна като "Черна писта"

 Картата, известна като "Черна писта"
Мартин Атанасов

Пред „Телеграф“ той каза, че се определя като активен младеж, доброволец е в БМЧК, работи в сферата на комуникациите и връзките с обществеността. Все още не знае накъде ще се отправи след 12 клас, който му предстои, и смята, че все още има доста време, през което да вземе решение за бъдещето.

„Със сигурност бих се радвал да се занимавам в сферата на комуникациите“, заяви той. 

Платформата

Повод да създаде платформата „Черна писта“ му хрумва след смъртта на 12-годишната Сияна.

„Този случай отвори очите на всички, защото никой не е застрахован на пътя. Всички ние сме участници в движението и този хроничен проблем, който имаме, няма как да бъде пропуснат“, коментира той и подчерта, че животът на пътя зависи и от другите и е много страшно, когато някой, мислещ се за богоизбран, лети към теб, а още по-страшно става, ако е и под въздействието на алкохол или наркотици.

По думите му именно такива случаи ни карат да се замислим какво е необходимо, за да не се стига до такива инциденти. „Как следва да има една превенция и едно изградено мнение в обществото, което да не позволява да се случват безумия по пътищата“, каза той.

Според него проблемът с пътната безопасност не е едностранен. „Нямаме проблем само с лошата пътна настилка, в никакъв случай не е така. Имаме много проблеми, той е комплексен. От една страна, той зависи от държавата и институциите, които трябва да се грижат за пътната настилка, за безопасността, за знаците, маркировката, за организацията на движението. От друга страна – решението на този проблем зависи от абсолютно всички нас, от това ние персонално какво предприемаме като мерки, каква позиция заемаме и спазваме ли правилата“, анализира младежът.

Той коментира, че е много важно и каква е културата ни на поведение по пътищата. „Разговарях с много граждани и експерти, от които получих като обратна връзка, че според хората проблемът по пътищата е в резултат на манталитет“, сподели Мартин Атанасов и подчерта, че това не трябва да е така и е необходимо всички да кажем: „Не на безумията по пътя!“.

Промяна

Според ученика първото нещо, което трябва да се случи, е промяна в мисленето ни като общество, защото за опасностите по пътищата има конкретни мерки, които вярва, че ще се случат. „Например, когато човекът до теб е изпил две бири, ти да не му позволяваш да се качи в колата и да бъде потенциален убиец на пътя“, призова той.

Мартин

 Мартин
Личен архив

По отношение на това чия е основната вина за катастрофите – пътната настилка или шофьорите, той заяви, че това не е проблем отсега, от два-три месеца, той е от много години. „Аз като един млад човек смятам, че в 21-ви век няма как ние да не използваме технологиите, AI и всичко останало, което може да ни помогне във взимането на решенията, така че да изчистим субективността“, добави ученикът. Според него изводите трябва да се правят на базата на данни и факти.

„Черна писта“ е един пътен проект, който поставя това начало, отваряйки данните за катастрофите и давайки възможност те да бъдат обогатявани, да бъде добавяна още информация и фактори, от които да стане ясно какви са причините и по чия вина възникват катастрофите“, каза още той.

По думите му общественото мнение за катастрофите е разделено – едните твърдят, че вината е в шофьорите, а другите – в пътните условия, но той самият не може да отсъди, защото по този начин ще заеме страна, а не би искал. Според него е безсмислено хората да плюят институциите, а по-правилно и полезно би било да се обединим с тях и веднъж завинаги войната по пътищата да спре. 

Цели

Мартин обясни, че целите на платформата са две. Едната е да провокира институциите и хората да се замислят за мащаба на проблема и да си дадат ясна сметка, че и на тях може да се случи, и най-вече как ще се държат, когато отново се качат в автомобила си.

Той подчерта, че почти няма път, на който да не се е случвала катастрофа. „На големите пътни артерии, на които се случват толкова катастрофи, са ранени близо 25 хиляди, това са само на картата, а тя не включва всички инциденти, които са се случили за последните четири години, защото се оказва, че за едни 80 хиляди няма данни за местоположението им и те не могат да бъдат визуализирани.

Загиналите са близо 1500, а общият брой в платформата са 177 хиляди, като всичките по данни на МВР са около 250 хиляди“, обясни Атанасов. Той коментира, че тази му цел вече се е изпълнила, защото обявяването на инициативата му е предизвикало лавина от граждани и експерти, които са се свързали с него, предлагайки му помощ и съдействие. От думите му стана ясно, че към момента функционирането на платформата се подпомага от частна фирма, която покрива хоста и домейна.

Другата му цел е хората да могат да проверят по какви пътища ще минат, за да достигнат до крайната си точка, и да знаят къде са проблемните места по маршрута и да окаже граждански натиск върху институциите, от които зависи решаването на проблема.

„Платформата е инструмент и за институциите, които могат да видят и лесно да решат къде да се влагат пари в ремонти“, посочи Атанасов и добави, че разработването на „Черна писта“ му е отнело около месец и половина, защото не е IT, а се е самообучил да работи с ГИС платформи. 

План

Мартин Атанасов заяви, че най-смелата му мечта е до една-две години платформата му да стане излишна, защото вече е приключила войната по пътищата и няма опасни отсечки. „Говорим за една европейска държава в 21-ви век и да проверяваш къде се крият опасностите, е безумие“, коментира той и добави, че докато това се случи, се надява тя да продължава да събира ентусиасти и млади хора, които да се включват със своите умения, а те да помагат платформата да се разширява и надгражда.

По отношение на желанието на институция да вземе „Черна писта“, той заяви, че няма да я подари, но е готов да си партнира с всеки, който мисли по темата как пътищата ни да станат безопасни. „Нямам против да предоставя достъп до базата данни и всичко останало. Ако те поемат ангажимент да я поддържат и системата да е публична и да работи за хората, то няма проблем да се кооперираме. Това е роля на държавата, но за съжаление тя е абдикирала“, каза ученикът.

Той коментира и хакерските атаки срещу платформата му. „Нямам никаква идея откъде са тези атаки и защо са. Това е един граждански проект, който не знам на кого пречи. Доколкото разбрах от IT компанията, която ми помага, атаките са много сериозни и са на много високо ниво, което струва много пари. Тук говорим за хиляди долари. Не знам кой и защо прави това и с каква умисъл“, попита той и подчерта, че до момента никой не се е свързвал с него, нито е получавал заплахи.

Той увери, че платформата ще продължи да работи въпреки всичко.