0

Ш енген и транспортната свързаност са най-важните. Правим инспекция на граничния контролно-пропускателен пункт „Кулата“, за да предвидим какво трябва да подобрим в него. Възложил съм да се направи задание за проектиране за разширяване на пътя, защото магистрала „Струма“ не свършва дотук. Вече сме започнали работа, така че максимално бързо да започне разширението и след края ѝ поне в път с четири ленти да можем да достигнем до пункта. Това вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при направената проверка на граничния пункт. По отношение на разположените хаотично в момента там постройки, министърът каза, че е провел разговор с кмета на Петрич Димитър Бръчков за устройствения им статут и за създаването на нова визия с естетичен облик на пункта, защото има много неща, които трябва да се подобрят.

Ще разширим пътя, ще направим така, че пунктът да има съвсем различен облик и всички тези заведения и магазини, които са от другата страна, да придобият ясен статут с ясен достъп, за да не се пречи на движението, каза министър Шишков. Днес сме на място, за да сме по-прецизни, по-коректни и да спечелим време. Най-важното е да осигурим трасе с по две ленти в двете посоки, освен всичко останало – достъпът до тези заведения и магазини, да стане регламентиран, без да пречат на движението. Една от главните задачи на служебния кабинет по влизането ни в Шенген, ние трябва да се подготвим и транспортно в тази посока, каза още той.

Министър Шишков информира, че е издадено разрешение за ползване за първия етап на входните трасета на ГКПП „Капитан Андреево“ и връчи документа на директора на Агенция „Митници“ Павел Геренски.

„Знаете много добре, че вече работим по този начин – с разрешение за строеж, с разрешение за ползване. Този пункт вече сме го разширили с нови 2 гишета, нова възможност, това е много малка част. Може да очаквате новини за всички гранично-пропускателни пунктове“, каза министър Шишков.

ГКПП „Капитан Андреево“ е вторият най-натоварен сухопътен митнически пункт в света, обясни директорът на митническата администрация. Миналата година тежкият автомобилен трафик беше почти 1 млн. обработени превозни средства. Темпът на нарастване на трафика в последните 5 години е с около 10% устойчив ръст на година, което предполага спешни и ефективни действия от страна на цялата държавна администрация, каза той. Първите две трасета плюс едно спомагателно на ГКПП и митнически пункт вече са факт. Предстои официалното откриване и пускане в експлоатация. Това влече след себе си повишаване на пропускателната способност. Това е вратата на ЕС с близкия и средния изток, отбеляза Павел Геренски. Той отбеляза, че следващият етап, който се изпълнява, е по трасето изток-запад – митнически пункт „Калотина“. Там тече строителство. Крайният срок за завършване на реконструкцията му е краят на месец септември. В този период се предвижда завършване на втората част от реконструкцията на ГКПП „Капитан Андреево“. Това автоматично дава възможност трафикът в посока север – изток да бъде облекчен значително, подчерта Геренски.

Министър Шишков съобщи, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството е издало разрешение за строеж за още един пропускателен пункт – „Станке Лисичково“, а към днешна дата има възможност за неговото преустройство.

Разрешението връчи заместник-министър Николай Шушков, който каза, че по време на заемания от него пост на областен управител на Благоевград през 2021-2022 г. е заварил преведени средства в размер на десетки милиони и нищо свършено относно процедурите по започване на строителство на пункта. „Много усилия костваше на всички органи и институции, на които специално искам да благодаря, и на РИОСВ Благоевград, и на Басейнова дирекция, и на община Благоевград да доведем нещата до успешен край“, каза още той.

Винаги съм твърдял, че този пункт не отговаря на съвременните изисквания. Нещо повече, той е опасен за работата и за пътниците, които преминават през него. Идейният проект за него е от 1994 г. Надявам се, след като има разрешение, строителите бързо да започнат дейност, тъй като те са получили средствата по изграждането на този пункт, и да спазват сроковете по неговото изграждане. Това ще облекчи изключително много преминаващите, бизнеса, туризма за нашия регион и сближаването на двата близки народа – на България и на Северна Македония. Благоевград от това само ще спечели, каза регионалният заместник-министър.

Директорът на Агенция „Митници“ обясни, че за ГКПП „Станке Лисичково“ авансово са преведени около 7 млн. лв. от нужните тогава 16 млн. лв. От 2019 г. до 2023 г. цените са се променили и тези пари няма да бъдат достатъчно. Предвидена е процедура по Закона за обществените поръчки за актуализация на цените и в момента се водят разговори за възможностите това да се случи, така че да може строителството да бъде завършено в срок.

В отговор на въпрос за авансово преведените средства министър Шишков посочи, че това е направено без да има проекти и разрешение за строеж. „Това, което намираме за магистралите, го намираме и навсякъде другаде“, каза той. И допълни, че за да бъде изграден един обект, процесът трябва да включва проектиране, наличие на разрешение за строеж, което е било игнорирано във времето. „Парите са раздавани без замисъл за това кога може да започне реалното строителство. Ние сега правим точно обратното. Полагаме огромни усилия да довършим проектирането, за издадем разрешение за строеж, където пък има такова, да се издава разрешение за ползване. Това е единственият начин да се изразходват правилно всички публични средства“, категоричен бе Шишков.

В отговор на въпрос заместник-министър Шушков посочи, че пунктът не може да бъде затворен по време на реконструкцията. В момента той е с по едно платно в двете посоки и ако има по-дълго обработване на тежкотоварен автомобил на практика остава затворен за пътниците.