Д нешните ученици ще сменят три пъти в живота си своята професия. Такива данни цитира министърът на образованието Красимир Вълчев в подкрепа на стремежа си към реформи, с които да се осигури по-широка база от умения на учащите.
ТАТЕ НОСИ, МАМА МЕСИ: Родители хранят 34 000 младежи, докато си търсят работа!
Според него те трябва да имат познания и по математика и природни науки, но и да имат добра хуманитарна база и да развиват т.нар. меки умения, които обединяват личностните качества, способността за социализиране, работа в екип и комуникативност. „Изкуственият интелект по-лесно ще замени професии, които изискват специализирани знания, и по-трудно такива, за които са необходими комплексни умения“, категоричен е Вълчев.
След ежедневни срещи с учители, родители и различни експерти, министърът е твърдо убеден в необходимостта от реформи на учебното съдържание.
Гимназии
В момента профилираните паралелки в гимназиите са прекалено натоварени. Плановете са да се изчисти дълбочината на теми и част от фактологията в учебните програми. Това няма да ги направи по-леки, но ще даде време чрез упражнения и преговори преподаденият материал да бъде по-добре усвоен и разбран. Това би дало своя ефект и върху резултатите по математика и природни науки.
Едва когато това е налице, ще се дебатира по-сериозно върху идеята за връщането на задължителната матура по математика. Самият министър Вълчев подкрепя необходимостта от тази мярка, обвързвайки я и с потребностите на бизнеса, но сам признава, че такава матура скоро няма да има. Факт е обаче, че математиката ще става още по-важна в ерата на изкуствения интелект. Затова в планирания прием за следващата учебна година е предвиден над 61 процента дял на професионалните паралелки.
В същото време България призовава за целенасочени мерки и инвестиции на ниво Европейски съюз (ЕС), за да се намали иновационното разделение и да се противодейства на изтичането на мозъци.
Това е част от одобрената на правителственото заседание миналата сряда позиция на страната ни, която ще бъде изложена на неформалното заседание на съвета на ЕС по конкурентоспособност. Той се провежда днес и утре във Варшава.
Акцент
Полското председателство поставя акцент върху укрепването на научноизследователския капацитет на ЕС чрез насърчаване на иновациите и технологичния напредък. Организираните срещи имат за цел засилване на сътрудничеството между държавите членки в областта на научните изследвания и постигане на устойчиво развитие и конкурентоспособност. Особено внимание се отделя на подкрепата за млади учени и изследователи, както и на създаването на благоприятни условия за тяхното професионално развитие. България подкрепя разработването на Европейска стратегия за стартиращи и разрастващи се предприятия и продължава да иска улеснен достъп до финансиране, пазари и таланти. Правителството поставя приоритет върху качественото образование, включително дуално обучение и модернизация на висшето образование, за да подготви кадри за нуждите на икономиката.
МОН прави модел на изкуствен интелект за училищата
В профилираните паралелки ще има повече време за усвояване на материала.
Министерството на образованието и науката (МОН) ще прави модел на изкуствен интелект (ИИ), специално предназначен за работа в училищата. Така учениците ще имат достъп до информация, която не е засегната от типичните за изкуствения интелект прояви на „измисляне или халюциниране“ на факти. Данните за обучението ще са от електронните учебници. Това подсказа зам.-министърът на образованието Наталия Митева пред БНР.
„В много начални етапи сме на тази идея. Важно ни е обаче да направим продукт, който може да се ползва най-вече защитено и качествено от българската образователна система. Искаме да оптимизираме времето на учителя, да оптимизираме административната част, така че да освободим време на учителя за реална педагогическа работа, а на учениците да им дадем достъп до качествена и проверена информация. Наред с това имаме голямата отговорност да им покажем как етично да се ползва, за да няма плагиатство, да няма преписване. Тук вече работата е с учителя – за да може да се използва изкуственият интелект творчески при задание, но не на всяка цена и не по всяко време“, обясни Митева.
По думите ѝ работата ще започне в следващите 6 месеца и се очаква резултат да има до година.
Насоките дават обяснение на различните видове ИИ, а учителите ще бъдат запознати чрез примери как да подхождат и да го използват за подобряване на качеството на образованието, насърчаване на креативността, привличане на родителите в дебата за оценката на въздействието му в придобиването на знанията. В насоките е посочено, че с използването му не трябва да се прекалява, че той е поддържащ, а не основен инструмент за работа. Предлагат се и 5 примерни стратегии, които директорите на училища могат да прилагат, за да развият успешна култура на изкуствения интелект в своите училища.
