0

Б ългарският пазар е залят с опасни електронни цигари за еднократна употреба. Комисията за защита на потребителите алармира за 4 марки, които крият потенциални рискове. Причината е, че съдържат неизяснени химически вещества, а по опаковките им липсва ключова информация за опасността от употребата им.

Е-цигарите за еднократна употреба с различни аромати са особено търсени на пазара и сред най-популярните алтернативи на класически цигари. Цената им варира от 12 до 16 лв., а производители обещават срещу парите си да получите между 1200 и 1400 дръпки.

Марки

Марките на опасните е-цигари са публикувани на сайта на КЗП. В описанието се посочва, че на опаковките липсва информация за поеманото количество никотин в една доза, както и липсва предупреждение за опасност от пристрастяване и токсичност. От комисията добавят и че продуктът съдържа никотин, който е класифициран като остро токсичен.

За опасни са обявени и различни вкусови разновидности на друг бранд, който предлага цигари с вкус на грозде, тютюн, боровинка, мента, мохито, праскова, чай, манго, пура, диня. И тук КЗП е открила липса на данни за поеманото количество никотин. В листовката пък липсват редица задължителни по закон предупреждения – че изделието не се препоръчва за употреба от млади хора и непушачи, както и че продуктът пристрастява и е токсичен.

Аромати

Опасни според КЗП са и ароматите киви и гуава, ягодов сладолед, манго, боровинка, ледена ягода, грозде, розова лимонада, синя лимонада, диня, леден банан на трета марка, открита на пазара, като забележки има и към още един вид, при който дори липсват данни за производителя и/или вносителя, както и юридическото или физическото лице за контакт на територията на Европейския съюз. За опасни са обявени и две никотинови течности.

Мотиви

Когато не е предоставена информацията, потребителите не могат да направят информиран избор относно безопасната употреба на продукта, съществува вероятност от неправилно използване на изделието от потребителите, което може да доведе до сериозно увреждане на здравето на потребителя.