0

Kак са били ремонтирани пътищата, ако 3000 дупки са се отворили за първите 100 дни на правителството. С този реторичен въпрос премиерът Кирил Петков откри националнаta координационна среща на институциите, ангажирани в безопасността по пътищата у нас.

"За съжаление България и в момента е на предпоследно място по брой жертви на пътно-транспортни произшествия. Това е непростим резултат. Това досега винаги е било приемано за даденост, но това вече трябва да приключи", каза премиерът и припомни за безобразното състояние на пътя през прохода Витиня, с което се запозна миналата седмица.

Премиерът задочно отговори и на обвиненията на експремиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов, който преди дни каза, че е преброил 3000 дупки по пътя от София до морето.

"Нека да приемем, че г-н Борисов е броил правилно и наистина дупките са толкова. Тогава има два варианта - или дупките са се появили през първите 100 дни на правителството, или са били там и преди това. Ако са се появили за 100 дни, това значи, че тези пътища не са били построени правилно. Ако пък са стари дупки, то предишната власт не се е заела да ги оправи. И двата варианта са негативни", аргументира се Петков.

Той изрази надежда, че през тази седмица депутатите ще постигнат консенсус за разплащанията със строителните фирми. "Спорът е, че държавата трябва да разплати 1 млрд. лв. за минали ремонти. Без да ги похарчим, фирмите отказват да поддържат пътищата. Нека обществото знае, че проблемът е в това, че в миналото основни ремонти са правени с договори за текущ ремонт и поддръжка. Тези договори обаче изискват много по-малка гаранция от строителя и следователно качеството им е по-ниско", обясни премиерът.

Той заяви категорично, че тази практика ще бъде завинаги прекратена, а оттук нататък в сектора ще има само прозрачни поръчки и договори с максимална гаранция. От депутатите премиерът заяви, че очаква да приемат компромисния вариант половината пари да бъдат разплатени на фирмите веднага, а другата половина само след задълбочена проверка на извършената работа. "Така ще тръгнат ремонтите и тези 3000 дупки ще могат да се ремонтират", каза Петков.

Премиерът обяви и че рали пилотът Митко Илиев, за когото от години безопасността на движението, е кауза, става част от екипа на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата. Институцията бе създадена да координира усилията на всички ведомства, ангажирани с борбата срещу войната по пътищата. "Митко ще посочва проблемите и ще приоритизира разрешаването им", описа ролята на Илиев премиерът. "Има страшно много проблеми за решаване. Една птичка обаче пролет не прави. Разчитам на помощта на цялата нация, която да се обедини зад каузата на безопасността по пътищата", каза Илиев.