Б рошура, разработена от белгийската Служба за социално информиране, информира шофьорите на камиони за новите европейски правила в транспорта, посочиха от ИА Главна инспекция по труда.

Брошура, разработена от белгийската Служба за социално информиране, информира шофьорите на камиони за новите европейски правила в транспорта, посочиха от ИА Главна инспекция по труда.

Материалът е посветен на основни права и задължения на шофьорите на камиони, които извършват превози в рамките на Европейския съюз, с акцент върху почивките и заплащането на труда. В нея, освен общи правила, са отбелязани и специфични такива за Белгия. От представената информация става ясно, че към първи януари тази година минималното заплащане за страната е 12,58 евро на час за шофьори на камиони над 15 тона. Обърнато е внимание, че работното време е различно от времето на шофиране и в него се включва още времето за товарене и разтоварване, времето на разположение, престой на мостове и други.

Правилата от т. нар. пакет „Мобилност“, касаещи автомобилния транспорт в страните – членки на ЕС, са въведени с няколко регламента и една директива, която влезе в сила на втори февруари 2022 г. С нея е въведен и един от новите ангажименти на превозвачите във връзка с пакета „Мобилност“, свързан със задължението им да се регистрират в публичния интерфейс към Информационната система за вътрешния пазар (IMI).

През тази година акцент в информационната дейност на ЕОТ ще бъде повишаването на информираността на работодателите и шофьорите по отношение на техните права и задължения, включително чрез организиране на тематична информационна кампания.

В брошурата е посочено, че е редовната седмична почивка от поне 45 часа на пътя трябва да се ползва на подходящо, съобразено с пола място, с подходящи условия за спане и санитарни удобства за сметка на работодателя. Тя не може да се ползва в кабината на превозното средство. В нея е обяснено и че водач, който извършва международен превоз на товари, може като цяло да ползва две последователни намалени седмични почивки, когато е в чужбина, при условие че за период от четири последователни седмици ползва поне четири седмични почивки, две от които трябва да са редовни. Намалените периоди на почивка, ползвани през двете последователни седмици, трябва да бъдат компенсирани през седмицата след втората намалена почивка без прекъсване и това да стане непосредствено преди началото на задължителната редовна седмична почивка, която водачът е длъжен да ползва през следващата седмица.

При връщането на водача транспортното дружество има задължение да организира работата по такъв начин, че водачът да може да се връща веднъж на всеки три или четири седмици в мястото си на пребиваване или в оперативното местонахождение на работодателя, където обичайно е настанен. Това се прилага веднъж на всеки 3 седмици, ако са ползвани две последователни намалени седмични почивки, или веднъж на всеки четири седмици, ако редовната и намалената седмична почивка са ползвани последователно.

Допуска се седмичната почивка да бъде прекъсната с пътуване с кораб или влак, ако в тях има спална кабина, легло или разтегаем диван. Редовната седмична почивка може да бъде прекъсната само ако планираното пътуване продължава най-малко 8 часа и във влака или на кораба има спална кабина. Освен това така не може да бъде получена компенсация във връзка с изминатото разстояние, скоростта на доставка и/ или количеството на превозваните товари, ако бъде компрометирана пътната безопасност или тя благоприятства нарушенията.

При командироване заплащането е равно за водачите от друга държава — членка на ЕС. Те имат право на минималната или колективно договорената работна заплата в държавата членка, в която натоварвате и/или разтоварвате, при условие че тази заплата е по-висока от заплатата ви в държавата на произход. При каботаж също имате същите права в държавата, в която извършвате дейността.

В Белгия брутна минимална работна заплата към първи януари тази година е 12,58 евро за шофьори на камиони над 15 тона. В брошурата е посочено, че работното време е по-широко понятие от времето на шофиране на камиона. Времето за товарене/разтоварване и престой на мостове/на разположение също трябва да бъде заплатено. Освен това вашият работодател не може да плаща минималната работна заплата под формата на надбавки за разходи или надбавки за нощен престой. Те трябва да се изплащат в допълнение към брутната минимална работна заплата. Работодателят трябва също така да предоставя ежемесечно фиш за заплатата, за да можете сами да проверявате работното си време или други отработени часове. За работа в неделя заплащането е 100 % от заплатата плюс компенсация за часовете, а по време на официални празници заплащането е 200 % от заплатата плюс компенсация за часовете.

Задълженията на водачите включват, че ри проверка на пътя трябва да се представят копие от декларацията за командироване в IMI, изпратена от работодателя, доказателство, че превозът се извършва в приемащата държава членка или изискваното по закон ясно доказателство с всички задължителни данни, в случай на каботаж. Трябва да се представят и ахографските данни, указващи символите за държавите членки, в които е премината границата.

Съществува и двойно задължение, при което работодателят трябва да ви предостави документите, а вие като водач трябва винаги да можете да ги покажете по време на проверката. В случай на пътна проверка можете да се свържете с вашето дружество или работодател, за да предоставите допълнителни доказателства по време на проверката.

Брошура, разработена от белгийската Служба за социално информиране, информира шофьорите на камиони за новите европейски правила в транспорта, посочиха от ИА Главна инспекция по труда.

Материалът е посветен на основни права и задължения на шофьорите на камиони, които извършват превози в рамките на Европейския съюз, с акцент върху почивките и заплащането на труда. В нея, освен общи правила, са отбелязани и специфични такива за Белгия. От представената информация става ясно, че към първи януари тази година минималното заплащане за страната е 12,58 евро на час за шофьори на камиони над 15 тона. Обърнато е внимание, че работното време е различно от времето на шофиране и в него се включва още времето за товарене и разтоварване, времето на разположение, престой на мостове и други.

Правилата от т. нар. пакет „Мобилност“, касаещи автомобилния транспорт в страните – членки на ЕС, са въведени с няколко регламента и една директива, която влезе в сила на втори февруари 2022 г. С нея е въведен и един от новите ангажименти на превозвачите във връзка с пакета „Мобилност“, свързан със задължението им да се регистрират в публичния интерфейс към Информационната система за вътрешния пазар (IMI).

През тази година акцент в информационната дейност на ЕОТ ще бъде повишаването на информираността на работодателите и шофьорите по отношение на техните права и задължения, включително чрез организиране на тематична информационна кампания.

В брошурата е посочено, че е редовната седмична почивка от поне 45 часа на пътя трябва да се ползва на подходящо, съобразено с пола място, с подходящи условия за спане и санитарни удобства за сметка на работодателя. Тя не може да се ползва в кабината на превозното средство. В нея е обяснено и че водач, който извършва международен превоз на товари, може като цяло да ползва две последователни намалени седмични почивки, когато е в чужбина, при условие че за период от четири последователни седмици ползва поне четири седмични почивки, две от които трябва да са редовни. Намалените периоди на почивка, ползвани през двете последователни седмици, трябва да бъдат компенсирани през седмицата след втората намалена почивка без прекъсване и това да стане непосредствено преди началото на задължителната редовна седмична почивка, която водачът е длъжен да ползва през следващата седмица.

При връщането на водача транспортното дружество има задължение да организира работата по такъв начин, че водачът да може да се връща веднъж на всеки три или четири седмици в мястото си на пребиваване или в оперативното местонахождение на работодателя, където обичайно е настанен. Това се прилага веднъж на всеки 3 седмици, ако са ползвани две последователни намалени седмични почивки, или веднъж на всеки четири седмици, ако редовната и намалената седмична почивка са ползвани последователно.

Допуска се седмичната почивка да бъде прекъсната с пътуване с кораб или влак, ако в тях има спална кабина, легло или разтегаем диван. Редовната седмична почивка може да бъде прекъсната само ако планираното пътуване продължава най-малко 8 часа и във влака или на кораба има спална кабина. Освен това така не може да бъде получена компенсация във връзка с изминатото разстояние, скоростта на доставка и/ или количеството на превозваните товари, ако бъде компрометирана пътната безопасност или тя благоприятства нарушенията.

При командироване заплащането е равно за водачите от друга държава — членка на ЕС. Те имат право на минималната или колективно договорената работна заплата в държавата членка, в която натоварвате и/или разтоварвате, при условие че тази заплата е по-висока от заплатата ви в държавата на произход. При каботаж също имате същите права в държавата, в която извършвате дейността.

В Белгия брутна минимална работна заплата към първи януари тази година е 12,58 евро за шофьори на камиони над 15 тона. В брошурата е посочено, че работното време е по-широко понятие от времето на шофиране на камиона. Времето за товарене/разтоварване и престой на мостове/на разположение също трябва да бъде заплатено. Освен това вашият работодател не може да плаща минималната работна заплата под формата на надбавки за разходи или надбавки за нощен престой. Те трябва да се изплащат в допълнение към брутната минимална работна заплата. Работодателят трябва също така да предоставя ежемесечно фиш за заплатата, за да можете сами да проверявате работното си време или други отработени часове. За работа в неделя заплащането е 100 % от заплатата плюс компенсация за часовете, а по време на официални празници заплащането е 200 % от заплатата плюс компенсация за часовете.

Задълженията на водачите включват, че ри проверка на пътя трябва да се представят копие от декларацията за командироване в IMI, изпратена от работодателя, доказателство, че превозът се извършва в приемащата държава членка или изискваното по закон ясно доказателство с всички задължителни данни, в случай на каботаж. Трябва да се представят и ахографските данни, указващи символите за държавите членки, в които е премината границата.

Съществува и двойно задължение, при което работодателят трябва да ви предостави документите, а вие като водач трябва винаги да можете да ги покажете по време на проверката. В случай на пътна проверка можете да се свържете с вашето дружество или работодател, за да предоставите допълнителни доказателства по време на проверката.