С толичната община купува стари автобуси от категория Евро 4 и 5. Това идва на фона на заявката на местната власт, че се грижат за чистия въздух в София, коментира пред „Телеграф“ председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова.
Според нея тази стъпка е неправилна и от гледна точка на лошото финансово състояние на „Столичен автотранспорт“, на който градският парламент отпусна пари, тъй като има неизплатени средства от страна на държавата.
Мотиви
„Телеграф“ се свърза със зам.-председателя на комисията по транспорт в СОС Карлос Контрера, който каза, че тези автобуси ще заменят още по-стари – Евро 2 и 3, които в момента се движат по улиците на града.
„Ще бъдат и нископодови. Основното е да сменим „Ман 262 SG”, които се движат по линии 78 и 79 и старите дизелови BMC, които също не са нископодови и климатизирани“, коментира той.
По думите на Контрера употребяваните автобуси се очаква да пристигнат у нас догодина, като самата процедура ще отнеме между 6 и 8 месеца. Попитан защо не вървим към това да се купят нови, зам.-председателят обясни, че там е необходимо повече време, почти винаги има обжалване от някой от участниците и след това е необходимо време за производството, което за един автобус отнема поне 1 година.
За новопроизведените са нужни минимум три години, а ние нямаме време да чакаме, обясни зам.-председателят и подчерта, че средствата за закупуването на употребяваните возила ще са от бюджета на общината.
Автобуси
От думите му стана ясно, че ще бъдат закупени 10 автобуса, които ще допълнят сегашните, обслужващи планината Витоша, и новата линия 61. Бюджетът за тях е близо 3 млн. лв., като те трябва да са Евро 6 и се очаква партидата от тях да не е на повече от 7-8 години, като ние бихме могли да получим 5-6-годишни. 20 броя 12-метрови автобуси Евро 5 с общ бюджет 3,190 млн. лв., 25 броя 18-метрови съчленени автобуси Евро 5 до 5,6 млн. лв. и 7 двуетажни Евро 4 до 560 хил. лв.
Контрера обясни, че последните ще поемат експресната линия X184 от Централна гара до летище София. Част от тях ще обслужват и линията от Орлов мост до НИМ, както и ще бъдат пуснати по автобус 3, който се движи до Долни Пасарел.
Работещите в градския транспорт излизат на протест
Стана ясно още, че най-рано през 2026 година може да очакваме поръчаните нови 12-метрови тролейбуси. Те ще се движат по съществуващи автобусни линии до „Люлин“, „Младост“, „Надежда“, „Враждебна“. Предстои обявяването на поръчка за още 40 съчленени хибридни тролейбуса, автобуси и 20-метрови трамваи, както и ремонт на няколко трамвайни трасета.
Шофьори
Контрера коментира, че употребяваните автобуси ще има кой да ги кара, защото те ще заменят тези, които в момента карат по-старите.
„Ще има мераклии, които да ги карат, но това не решава проблема с водачите“, заяви той.
В същото време стана ясно, че днес водачи излизат на протест пред сградата на Столичната община. Поводът – неизпълнени обещания на кмета Васил Терзиев за въвеждане на бонусна система и приемане на програма за подобряване на условията на труд в двете дружества - „Столичен авто- и електротранспорт“.
Владимир Христовски