0

Мегасделки, мултимилионни договори и ожесточена конкурентна война. Това представляват големите битки между спортните концерни, които се опитват се да се докопат до европейските грандове. Темата за спонсорството и производството на екипировка отново стана актуална тези дни, след като „Челси” сключи 15-годишен договор с „Найк” на обща стойност 900 милиона паунда! Това даде повод на испанския всекидневник „Марка” да припомни какви пари получават най-силните отбори на континента, а сумите са наистина впечатляващи.

Барселона

 

Въпреки че суперзвездата Лео Меси е рекламно лице на „Адидас”, от години каталунците работят с „Найк” и не крият, че са доволни от този факт. А и няма как да е иначе, след като са абсолютни шампиони по приходи – прибират по 155 милиона евро на сезон! Срокът на договора е до 2018 година, когато свършва мандатът на сегашния президент Хосеп Мария Бартомеу.

Реал (М)

Мадридският колос е на второ място в света с приходи от 100 милиона евро. Тук ситуацията е идентична като с „Барса”, само че обратно – екипите на „Реал” са на „Адидас”, а Кристиано Роналдо е най-голямото рекламно лице на „Найк”. След като Кралския клуб спечели Шампионската лига, босът Флорентино Перес обяви, че договорът ще бъде преразгледан, а параметрите – чувствително завишени.

Атлетико (М)

„Дюшекчиите” имат договор с „Найк” до 2026 година, по силата на който взимат по 15 милиона на сезон. Сумата, която е в пъти по-малка от тази на „Реал” и „Барса”, обаче също се очаква да бъде коригирана. Партньорството между двете страни пък започва още през 2001 г.

ПСЖ

Когато говорим за дългосрочни отношения, определено френският шампион ПСЖ е един от пионерите в Европа. Партньорството с „Найк” датира още от 1989 година, много преди да дойдат сегашните арабски собственици. Сумата в момента е 23 милиона евро на година, които обаче едва ли са основно перо в бюджета на мултимилионерския клуб.

Байерн

Баварският колос се нарежда на четвърто място в света, сключвайки договор с „Адидас” за 90 милиона евро на сезон. Контракт, който е чак до 2030 година и изглежда като най-естественото нещо на света – най-големият германски производител на екипировка да облича най-големия клуб.

Борусия (Д)

„Борусия” е един от малкото европейски грандове, които са извън орбитата на „Адидас” или „Найк”. Бившият клуб на Юрген Клоп е обличан от „Пума”, които плащат и по 6 милиона евро на сезон. Както се казва – малко, но от сърце.

Ювентус

Миналата година „Адидас” успя да измъкне италианския шампион от лагера на „Пума”, предлагайки 26 милиона евро. Контрактът е до 2020 година, а отделно има и анекс, който носи на „Старата госпожа” по около 6 милиона евро от преференциални условия в мърчандайзинга.

Наполи

Миналата година „Наполи” се довери на италианския производител Macron, който облича и „Лацио”. И макар тимът да показва колебливи игри напоследък, сумата по договора е желязна – 8 млн. евро.

Милан

Миланският гранд от години се лута далеч от успехите, но все още си остава сред най-популярните клубове в Европа. Това му носи по 23 милиона евро от „Адидас”, а обвързването е до 2023 г.

Интер

От 1998 година „нерадзурите” си партнират с „Найк”. През 2013 година, когато подписаха договор за 20 милиона, това ги направи номер 1 в света по приходи. Само 3 години по-късно са далеч от върха както в парите, така и в представянето на терена.

Манчестър Сити

Поредната перла в короната на американския концерн. Въпреки че през последните години на практика се превърнаха в почти нов клуб, „Сити” останаха верни на „Найк”. Договорът е за още 2 сезона, като им носи по 33 милиона евро.

Арсенал

Дълги години „Арсенал” бе сред основните клубове от семейството на „Найк”, но през 2014 година изненадващо премина в лагера на „Пума”. За това решение натежаха едни 9 милиона разлика в полза на германците, които извадиха оферта от 36 млн. на година. За тази сделка спомогна и фактът, че в „Арсенал” играе Санти Касорла, който е рекламно лице на „Пума”.

Челси

Освен че се къпят във финансовите потоци на Роман Абрамович, в „Челси” вече ще имат и сериозни постъпления от „Найк”. Американците ще наливат по 60 милиона евро на сезон, а сделката е за 15 години.

Ливърпул

Собствениците на „Ливърпул” от САЩ се довериха на сънародници за екипировката – New Balance, които са известни с облеклата си за футбол, само че американски. Сумата обаче изобщо не е символична – 67 млн. на сезон, като след 2 години контрактът свършва.

Манчестър Юнайтед

 

„Червените дяволи” са диамантът на „Адидас” в Англия, а за това удоволствие превеждат по 97 милиона евро. Интересното е, че от „Олд Трафорд” отказват да разкрият срока на договора, което накара медиите да се съмняват, че по-скоро става въпрос за авантюра, а не за дългосрочно партньорство.