Камиони, претоварени с тонове, сеят риск по пътищата, а държавата ги помилва, като ги оставя да довършат курса си.
Това се случва масово заради пропуск в закона, сравним с това пиян шофьор да бъде пуснат от полицията да стигне до крайната си дестинация. Претоварването на камиони увеличава риска от катастрофи заради лоша управляемост, удължен спирачен път и технически повреди, категорични са експертите.
Проблем
Проблемът с претоварените камиони у нас е още от соца и досега не се е намерила институция, която да се разправи с него, категорични са експертите. По това нарушение скандалните тирове, които най-често са на фокуса на обществения гняв, са невинни. Заради преминаването на граници те рядко си позволяват да надвишават максимално допустимата маса, тъй като таксите оскъпяват курса. Не така обаче стоят нещата с всички самосвали и гондоли, пренасящи т.нар. Делими, или насипни товари. Става дума най-вече за зърнени товари и инертни материали като камъни, чакъл и пясък. Според запознати почти няма курс с такъв товар, при който камионът да не е претоварен, а причините са занижен контрол и вратички в закона, сред които размита отговорност за претоварването и липса на принудителна административна мярка – спиране на пътя, докато камионът не бъде разтоварен до законното ниво. Същевременно по данни, предоставени на „Телеграф“ от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ), през 2024-та са били съставени 258 акта за това нарушение от общо 46 109 проверени МПС. От началото на 2025 г. пък актовете са 154 от 33 021 проверки. Информация за това, какво е най-честото претоварване като тонове, не може да бъде изведена, тъй като ДАИ не поддържа такъв масив.
Проверки
„Тези данни не ни казват достатъчно, тъй като е важно при колко от всички тези случаи въобще е имало измерване. Защото в повечето случаи само се гледа кантарната бележка и само ако нещо с нея не е наред, се пише акт. Иначе казано, ако ползваха кантар на пътя, от ДАИ биха глобили в пъти повече камиони, защото е публична тайна, че претоварването е епидемия“, коментира за „Телеграф“ Красимир Пъргов от Сдружението на автотехническите експерти по пътна безопасност и бивш инспектор в ДАИ. Според Пъргов претовареният камион може лесно да бъде разпознат и от лаик. „Видите ли самосвал или гондола с насипен товар, чийто връх се вижда, докато вие сте на тротоар или седите в автомобил като шофьор или пътник, то този камион със сигурност е претоварен“, обясни експертът. Той сподели, че масови проверки преди години на пристанище Бургас са установили, че 90% от камионите със зърно са претоварени. „По закон на пътя камион с насипен товар не може да има обща маса над 40 тона, а при проверките повечето камиони бяха по 50-55 тона, а нерядко имаше и близо до 60 тона“, посочи още Пъргов.
Отговорност
Според експертите главна причина за претоварванията е размитата отговорност по товаренето на камионите. В момента законът предвижда санкция за товародателя, както и за превозвача или шофьора (5000 лв., но това не обхваща целия кръг от замесени лица. Наскоро от транспортното министерство излязоха с идеи за промени на закона, с които да бъдат затворени вратичките, през които безнаказано се измъкват отговорните за претоварените камиони. Проектопромените вече са публикувани за обществено обсъждане. Според предложенията освен товародател и превозвач отговорност за претоварване на камион вече ще носи и служителят на кантара солидарно с останалите. Предвижда се и прецизиране и увеличаване на санкциите. Въвежда се и електронна система, която да свързва кантарите със ситемите на ИААА и АПИ.
Дупка
В закона се оказва, че зее и друга дупка. В момента инспекторите на ДАИ, дори и да претеглят камион и той да се окаже с маса значително над максимално допустимата, не могат да го спрат от движение. „В закона има предвидена т.нар. принудителна административна мярка. Камионът се спира и остава на място, докато не бъде приведен до законово изискуемото състояние. Тази мярка обаче законът в настоящия си вид не допуска да се ползва за претоварване“, обяснява Пъргов. Според него обаче инспекторите имат пълното право да я използват, като запишат, че в момента камионът е технически неизправен. „За мен един камион, претоварен над максимално допустимото, определено и тествано от самия производител, категорично е технически неизправен и опасен и затова има пълното основание да бъде спрян. Иначе е същото, като да хванеш пиян водач, да го глобиш и после да го пуснеш да се върне до дома“, описа ситуацията Пъргов.
Тировете масово по-високи от допустимото
Въпреки че камионите за международни превози рядко се претоварени, при тях също има масови нарушения, но този път с размерите, свидетелстват източници от ДАИ. По закон ремаркетата на тировете не могат да са по-високи от 4 метра. В България обаче масово карат турски камиони с ремаркета, които на 99% са в нарушение и са по-високи от максимално допустимото. Конкретно става дума за ремаркетата от вида mega trailer, които имат 3 метра чиста височина за товарене в ремаркето. Оказва се, че заедно с рамата и гумите тези ремаркета почти винаги са по-високи от 4 метра. От ДАИ обаче си затварят очите за нарушения до 25 см и не започват процедура по начисляване на такса за извънгабаритен товар.
