Е дин хеликоптер по непредпазливост отсече главата на шефа на въздушния КАТ в началото на седмицата и насочи прожекторите към един от най-енергичните членове на прясното ни правителство – транспортния министър Георги Гвоздейков.
Няма как да знаем дали шефът на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ Христо Щерионов е вдигнал кръвното на Гвоздейков с безхаберното си отношение към безчинствата с търговските полети с хеликоптери, или министърът просто ползва случката като повод да започне класическото пренареждане на ключовите позиции в министерството.
Действия
Извън спецификата на случилото се обаче впечатление прави решителността на действието, както и добрата комуникация на кадровото сътресение. Малко по-рано министърът показа твърдост и при спирането на обществените поръчки за новите влакове за БДЖ, финансирани с парите по Плана за възстановяване и устойчивост, подготвени от предшественика му в служебното правителството на Румен Радев. Огромните поръчки за над 2.8 млрд. лв. ще бъдат модифицирани, като от тях ще се изчистят някои скандално стесняващи критерии, както и излишни финансови ангажименти на държавата. Пипане на вече подредена обществена поръчка за толкова много пари носи рискове от създаване на врагове и накърняване на сериозни икономически интереси. Но може ли думата „риск“ да изплаши човек като Гвоздейков?
Кариера
За да разберем това, трябва да се вгледаме в кариерата му далеч преди още да мисли за скок на политическия терен. Гвоздейков е роден в малкото подбалканско градче Твърдица, сучещите се пътища около което от десетилетия са част от маршрутите на различни авторали състезания. Скоростта го изкушава и още като младеж се впуска в надпреварата. Кариерата му е забележителна, а през 2003 г. става шампион на България в един от класовете на държавния рали шампионат. По-късно е главен вдъхновител на създаването на отделно рали „Твърдица“. Мисленето на рали пилот е най-бързият начин да бъде разбран Гвоздейков и начинът му на работа, а и на живот. Става дума за ясно осъзнаване на смъртния риск и умелото боравене с него без никакъв страх. С каквото и да се захване и до днес, го прави точно така – мисли за всяка цел като за карирания флаг и я преследва независимо колко рисковано е.
Другата линия в кариерата на Гвоздейков е авиацията. Той е дипломиран авиоинженер, доказан спец по самолетите Boeing 737 и дори ръководител на проект за изграждане на малък двуместен самолет. Има опит и като инспектор в ГДГВА в години, когато дори и не подозира, че някога ще му се наложи да уволни самия шеф на дирекцията.
Скок
Някъде в пресечната точка на природата на рали пилота и педантичното внимание към детайла на авиатора се формира и политическият характер на Гвоздейков. Към 2021 г. твърдичанинът е вече с утвърден авторитет сред местната общност в Сливенско и е силно разпознаваемо лице като организатор на най-мащабното събитие в Твърдица, едноименното рали. Това е точно периодът, в който Кирил Петков и Асен Василев активно търсят будни и съвестни граждани за политическия проект „Продължаваме промяната“. Общ приятел се обажда на Гвоздейков и го свързва с лидерите на „Промяната“. Срещите минават позитивно, а енергичният твърдичанин буквално за часове взема решението да се впусна в предизборната кампанията през 2021 г. Мотивът му е съвсем класически – рано или късно личните успехи трябва да се превърнат в широк обществен принос. Гвоздейков е узрял за дълга, който всеки има – да остави една по-добра България за децата си.
Изненада
Въпреки че съзнава разпознаваемостта си в Сливенско, днешният министър влиза в предизборната кампания през октомври 2021 г. с реалистична настройка. Самият той е изненадан, когато „Промяната“ се представя толкова добре в региона, че успява да вкара двама депутати – втория е той. В последвалия кабинет „Петков“ Гвоздейков е главен инициатор и основен мениджър на проекта за осигуряване на въздушни линейки, с липсата на които България крещящо изостава от развития свят.
Гвоздейков бързо изгражда цялостна стратегия за придобиването на хеликоптерите и набирането и обучаването на екипажи за тях. Въпреки огромните трудности и спънки проектът се задвижва. Разочарованието му е огромно, когато след падането на правителството, служебният кабинет изцяло ревизира проекта и избира съвсем друга методика, за която Гвоздейков е убеден, че е продиктувана не от целесъобразност, а от мерак да се гарантират нечии икономически интереси. Колелото обаче се завърта и година по-късно рали министърът е отново в играта - този път зад самия волан на машината.
Риск
Житейски обучен да управлява риска на ръба на разумното, днес Гвоздейков няма илюзии, че престоят му на „Дякон Игнатий“ 7-9 ще му донесе каквито и да било облаги в личен план. Знае, че всеки опит да промениш една система задължително накърнява нечии интереси, а с това идват и калните атаки от видими и невидими противници. Но не му пука. Знае накъде е тръгнал, знае какво иска да постигне, гледа към карирания флаг и всяка вечер си ляга с чиста съвест.
Цели
Гвоздейков е съсредоточен в няколко цели, първата от които да дигитализира системата на транспортното министерство, в което хартиеният оборот на документи е непомръднал от 1985 г. Сега това ще се промени, убеден е той и си е поставил задача максимум до месец електронната система за документооборот на министерството да заработи. Друга цел, разбира се, е финализирането на проекта за спешна помощ по въздуха, за който е категоричен, че до няколко месеца ще е в стадий на пълна необратимост и страната скоро ще има своите първи медицински хеликоптери. Друга ключова цел на Гвоздейков е преструктурирането на жп сектора. За него той е убеден, че има нужда от реорганизация, ако искаме милиардите наливани в нови влакове и нови скоростни жп линии да не изчезват като вода в пясък без пътникът и товародателят накрая да усещат подобрена и модерна услуга. Точно там Гвоздейков очаква и най-силната съпротива, тъй като му предстои да развали схеми за милиарди в предприятието с най-тлъстите обществени поръчки у нас – Национална компания „Жп инфраструктура“, стопанинът на гарите и линиите у нас. Ще има недоволни и атаките неминуемо ще дойдат. Но това по никакъв начин не го разколебава.
Морков
Твърдичанинът е наясно и че освен с „тояги“, ще се среща и с много „моркови“. И че опитите да бъде корумпиран и вкаран в добре утвърдените схеми от миналото ще са редовни. Всъщност вече си има и първият директен опит да бъде купен и да се откаже от определени свои планове. Опитът бил шокиращо арогантен и бил извършен на среща в собствения му кабинет в министерството. Гвоздейков обаче не трепнал. Посочил вратата на гостите си и съвсем любезно им казал: „Объркали те човека“.
Пише докторантура за по-бързи самолети
Редом с политиката Гвоздейков не се отказва и от образователните си амбиции. Магистърът авиоинженер сега преследва докторска степен във Висшето военно въздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия. Записва през 2021 г. и преследва степен в областта на динамиката, балистиката и управлението на полета. Дисертацията му е на тема „Оптимизация на аеродинамичната форма на малък самолет“.
Деян Дянков