0

Н а социална помощ от държавата разчитат едва осем самотни старци над 75 г., сочи информацията, предоставена от Агенцията за социално подпомагане специално за „Телеграф“. 

С промените в Закона за социално подпомагане хората на тази възраст, чиито доходи са под линията на бедност, вече ще получават по 249,48 лв. От началото на годината прагът на бедност стана 504 лв. и така отпадна гарантираният минимален доход, който беше 75 лв. Въвежда се диференциран минимален доход, който е 30% от линията на бедност, или 151,20 лв. За човек, който живее в съжителство или семейство, и за всеки от съвместно живеещите съпрузи, сумата е точно толкова – 151,20 лв.

Доход

Месечната помощ се определя, като от диференцирания минимален доход се извадят доходите на лицата или семействата през предходния месец. Те пък се декларират за месеца, през който са получени независимо за кой период се отнасят, уточняват от Министерството на труда и социалната политика. След приемането на новата линия на бедност се направиха промени в Закона за социалното подпомагане, а наскоро излезе и Правилникът за прилагане на закона. Новите граници за достъп до месечни социални помощи влизат в сила от 1 юни.

Скок

Промененият модел за определяне на социалната помощ ще помогне да се разшири кръгът на хората, които се нуждаят от подкрепа, и ще увеличи месечните суми. Сега социални помощи получават 36 000 души, а се очаква до края на 2024 г. броят им да нарасне три пъти и да достигне 118 000 души. Това ще се случи, след като се премахнат някои рестрикции в досегашните правила. Така например вече не важи изискването жилището, в което живеят самотните възрастни, не само да е единствено, но и да е от една стая. Ако са двама, обитаваният имот трябва да е с две стаи, за трима – три, и т.н. Сега след думата „единствено“ се поставя точка. По селата масово възрастните с малки пенсии притежават къща с повече от една стая, което автоматично ги изхвърляше от системата. Сега те ще могат да кандидатстват, а същото важи и за тези, които имат голям апартамент. Остава обаче условието кандидатът за помощ да не получава наем от част от жилището. Валидни са и другите условия - да не е едноличен търговец или да има участие в търговско дружество. И тук има промени, които гласят, че се допуска да имаш ЕТ фирма, която вече не функционира. Необходимо е също да няма вземания, влогове и дялови участия, както и да няма доходи от движимо и недвижимо имущество. За последното условие досега изискването беше глобално - човек не трябваше да притежава собственост, която може да бъде източник на доходи, а не дали реално се получават доходи. Досега имаше и условие кандидатът за социална помощ да не е продал имот и да не е прехвърлял срещу дарение през последните 5 години. Сега срокът е намален на 2 години. Отпадат и две други ограничения – ученици от частни училища и студенти да получават социална помощ. Въпреки битуващото мнение, че частно училище могат да си позволят хора с възможности, оказва се, че за децата с увреждания и специални образователни потребности това често е единствена възможност. Промени има и по отношение на социално слабите безработни, като при тях ограничителните срокове, които се налагат, ако откажат дадена работа, се намаляват. Цялостната идея на промените е правилата за отпускане на помощ да са по-малко рестриктивни и повече насърчителни. 

Достъп

Да се осигури по-лесен достъп до системата за социално подпомагане е и изискване на Еврокомисията, а България го е заложила в Плана за възстановяване и устойчивост. Предвижда се подаването на заявление-декларацията да става във всяка дирекция „Социално подпомагане“ по избор на заявителя, както и по електронна поща. По този начин се намалява административната тежест и се облекчава процедурата по прием на документи. Заявителите ще могат да потърсят помощ при необходимост, независимо къде се намират на територията на страната, пише още в проекта за правилник. 

Съкращават санкциите за пропуск в декларациите

Хората, които са получили социална помощ, за която нямат право, им се отнема за определен период от време. Това невинаги е измама, защото често хората пропускат сроковете за деклариране на промени в обстоятелствата от незнание или поради различни житейски ситуации. Срокът на лишаване от социални помощи за период не по-дълъг от две години става не по-дълъг от една година.