Р усия атакувала полети до Варна и Бургас.
Хиляди британски ваканционни полети са атакувани от „изключително опасно руско заглушаване“, пише The Sun.
Авиационни източници определят тактиката като сериозна заплаха за безопасността на въздуха. Медията публикува карти със степен на опасност от заглушаване. На нея фигурират летищата в Бургас и Варна, докъдето британците летят най-вече с туристически чартъри. Там опасността е обозначена като "средна".
Путин плаши Запада с червеното копче!
Електронните атаки правят сателитните навигации безполезни, така че самолетите не са сигурни за маршрутите.
Фалшиви данни принудиха капитаните да се отклоняват, за да избягват препятствия, които всъщност не съществуват. За осем месеца - до края на март, 2309 полета на Ryanair и 1368 самолета на Wizz Air регистрираха проблеми със сателитната навигация в Балтийския регион. Засегнати бяха и 82 полета на British Airways , седем от Jet2, четири полета на EasyJet и седем, управлявани от TUI.
СЛЕД КАТО ЗАПЛАШИ С ЧЕРВЕНОТО КОПЧЕ: САЩ с позиция дали Путин ще използва ядрено оръжие
Руските системи заглушават истинските сигнали от сателити, включително GPS и европейската система "Галилео". Те използва фалшиви сигнали, за да подмамян самолетите, че се намират на съвсем други места.
„Информацията от руснаците е фалшива. Това е изключително опасно”, каза източник от индустрията.
През януари Европейският надзорен орган за въздушна безопасност описа заглушаването и подправянето като „атаки“, но не каза кой стои зад тях.
Люк Титгат, шеф на EASA, каза: „Видяхме рязко нарастване на атаките срещу тези системи, което представлява риск за безопасността“.
Пътниците обикновено не разбират за атаката. Вестникът обедини сили с изследователи от GPSJAM.org, за да анализира публичните дневници на полетите. Самолетите изпращат автоматични зависими излъчвания за наблюдение, за да уведомят другите наблизо и контролерите да знаят къде се намират. Тези сигнали включват оценка за това колко добре работи сателитната навигация. Лошата производителност показва заглушаване или подправяне на информация.
НОВА ВЕРСИЯ: Путин отвлякъл изчезналия малайзийски самолет?
GPSJAM признава, че сигналите не доказват категорична намеса. „Зоните, в които значителен процент от самолетите съобщават за ниска точност на навигация, изглежда корелират добре с зоните на известно и предполагаемо заглушаване“, се посочва в анализа.
Дневниците показват горещи точки в Балтийско, Черно море и източното Средиземноморие. Изследването се фокусира върху Балтика, където 46 000 самолета съобщиха за проблеми със сателитната навигация между август и края на март. Единственият основен превозвач на Обединеното кралство, който не е засегнат, е Virgin Atlantic, тъй като неговите самолети не летят през региона.
Предполагаемите руски атаки са се увеличили от по-малко от 50 седмично миналата година до повече от 350 седмично миналия месец.
ЗВУКЪТ НА АПОКАЛИПСИСА: Путин наду сирените за ядрена атака!
Експертът по война д-р Джак Уотлинг от мозъчния тръст RUSI каза: „Руснаците отдавна използват GPS заглушаване като инструмент за тормоз, излъчвайки го през границите на НАТО. Навсякъде, където има голям руски гарнизон, виждате отказ от GPS и има такъв в Калининград. Те просто са включили тези неща, защото има постоянни поръчки“.
Глен Брадли от Службата за гражданска авиация на Обединеното кралство подчерта, че летенето си остава една от най-сигурните форми на пътуване. „Има няколко протокола за безопасност за защита на навигационните системи на търговски самолети. Заглушаването на GPS не влияе пряко върху навигацията на самолета и въпреки че е известен проблем, това не означава, че самолетът е бил заглушен умишлено. Въпреки че операторите имат смекчаващи мерки, за да осигурят непрекъснати безопасни операции, ние работим в тясно сътрудничество с други авиационни регулатори, авиокомпании и производители на самолети, за да ограничим и смекчим всички рискове, породени от заглушаване, и непрекъснато да наблюдаваме инциденти по целия свят", каза той.