И стинско звездно трио ще събере възстановената от старозагорската оперна трупа вердиева постановка на „Дон Карлос“, която ще зарадва меломаните от Града на липите на 27 май.
На сцената ще застанат българският бас Юлиан Константинов /Крал Филип/, сръбското сопрано Драгана Радакович / кралица Елизабет Валуа/ и италианският тенор Алекс Висенс /Дон Карлос/.
Постановката е дело на режисьора Славчо Николов. Първата й премиера беше преди 4 години, а с настоящата възстановка ще бъде отбелязана 30-та годишнина от професионалната кариера на Константинов, който след световен тур от Миланската Скала през Метриполитън, Парижи Страсбур и Буенос Айрес, Токио, Ница и Венеция трайно се установи в Стара Загора като част от екипа на първата извънстолична държавна опера.
Минимални промени е направил режисьорът за новата премиера, като наместо пет действията ще бъдат четири и е избран италианският прочит на написаната от Шилер през периода 1783-1787 трагедия, която за пръв път е играна пред публика в Хамбург.
Творбата на Верди завладява меломаните първо от сцената на парижката Гранд опера на 11 март 1867-а, 17 години композиторът я преработва за Миланската скала.
Дон Карлос е поставена за пръв път в Стара Загора през 1966-одина от режисьора Николай Николов, зад диригентския пулт е бил маестро Димитър Димитров, припомня д-р Емилия Жунич, това ще бъде четвъртият й прочит на тукашната сцена.
Славчо Николов споделя: „Да поставя „Дон Карлос“ е моя сбъдната мечта. Подготвям се върху операта от 6 години. Искам да представя героите и като обикновени човешки същества със своите емоции и вълнения. Затова и декорът е максимално опростен, за да изпъкне още повече актьорската игра“.
Сцената е оформена като огромен кръст, символизиращ кръстопътя- разделящ и събиращ героите:съпрузи, приятели, придворни, трона и църквата, краля и народа, обясни режисьорът на „Дон Карлос“.
Зад диригентският пулт ще бъде проф. Ивайло Кринчев, сценографията е на Тодор Демеров, а проектите на костюмите са Цветанка Петкова – Стойнова.
Очаква се най-голям интерес да предизвика дуетът между Константинов и колегата му бас Ивайло Джуров, който е поел партията на Инквизитора.
Тенорът Алекс Винсенс в ролята на Дон Карлос ще пее за пръв път в България, но творческото му начало е белязано от „прохождане“ при голямата Мати Пинкас, която го забелязва докато работи в Испания след спечелен конкурс на името на проф.Цветана Дякович. Сръбската звезда на два пъти е изправяла на крака старозагорската публика при участията си в „Трубадур“ и „Турандот „ през последните години.
На 17 август Константинов, който при първите си прояви си спечелва признанието на музикалните критици като наследник на Николай Гяуров, ще отбележи 55-та си годишнина. Малцина знаят, че е далечен родственик на Алеко Константинов. Дебютира през 1992 година на софийската сцена в ролята на дон Базилио от „Севилския бръснар“. В репертоара си има над 30 басови партии.
В изповедно интервю преди време заявява: „Големите роли се надграждат цял живот. Така е с ролята на Крал Филип, така е изобщо в нашата професия. Стремя се във всеки следващ спектакъл да добавям нещо към образа. „Дон Карлос“ е операта на самотата. Всички герои са изключително самотни и остават толкова самотни, колкото са в началото!“.
Христо Христов