Д аиджиите Борис Борисов и Георги Георгиев са заплашвали шофьорите на Роби Уилямс със задържане в ареста за 24 часа, ако не платят подкуп. Това стана ясно на заседание на Софийският градски съд, на което двамата обвиняеми бяха оставени за постоянно в ареста.
СЛЕД КАТО НИ ИЗЛОЖИХА ПРЕД РОБИ УИЛЯМС: Корумпетата от ИААА предизвикаха стачна готовност!
Преди това двамата бяха доведени от съдебната охрана с белезници, като Борисов грижливо закриваше лице с якето си. Мотивите на съда за постоянната мярка бяха, че двамата все още са на работа и имат достъп до структурите на ДАИ, което означава, че могат да извършат друго престъпление. (б.р. За „Телеграф“ от транспортното ведомство обясниха, че заповедите за уволнение на двамата са подписани в понеделник, но все още не са им връчени, тъй като няма достъп до двамата в ареста.)
Скандал с шофьори, возили техниката на Роби Уилямс
Прокуратурата посочи, че бившият митничар Борисов е насочвал шофьорите към банкомат, откъдето да изтеглят кеш за подкупите.
Пред съда Георгиев, който е бивш катаджия, обяви, че е невинен, не е вземал подкуп и че шофьорите първи са предложили пари, но те отказали. Борисов също отрече да е вземал подкуп и обясни, че не е подал сигнал, че са му искали такъв, за да не стават скандали.
Реформа
Същевременно грандиозният скандал е на път да доведе до мащабна реформа в ДАИ, стана ясно от думите на вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов ден след като гръмна новината, че двама даиджии са поискали и получили общо 500 евро подкуп от шофьорите на британската поп звезда. „Трябва да има единен контролен орган на пътя, като автомобилната инспекция бъде преместена в МВР, където носят боди камери, за да мине всичко под общ контрол за предпазване от корупция", каза Караджов. Той допълни и че за осем месеца са уволнили седем инспектори заради рушвети, а има данни и че шефове в ДАИ са принуждавали подчинените си да събират подкупи.
ЛЮБОПИТКИ ОТ ВИЗИТАТА: Роби Уилямс тренира баскетбол у нас
По-късно и премиерът Росен Желязков потвърди, че в агенцията се готви реформа, която цели "затягане на борбата срещу корупцията". "Отдавна говорим за единен контролен орган на пътя и е крайно време вече да се случи", заяви пред медиите Желязков, като добави, че е решен да осъществи реформата въпреки отпора на засегнатите страни.
Орган
Скептично коментираха идеята от браншовете на транспорта и пътната безопасност. „От години настояваме за реформа, чрез която да се спре рекетът над транспортните фирми. Нямам идея обаче дали механичното преместване на една служба от едно в друго министерство може да реши този проблем“, коментира за „Телеграф“ изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
Даиджията с Google Translate пратил шофьорите на Роби Уилямс до банкомата
„Предлагаме създаването на единен контролен орган от години. Но идеята не е просто да прехвърлим една корумпирана служба към друго министерство, а да се направи дълбока реформа. Контролните звена на всички институции, които сега проверяват на пътя – ДАИ, АПИ, НАП, митниците, БАБХ, тол системата, да се обединят в единен контролен орган по транспорта, който да бъде държавна агенция на пряко подчинение на премиера“, заяви Ивайло Mанолов от Сдружението на автоекспертите по пътна безопасност.
Същевременно скандалът стигна и до световните медии. Историята бе разказана от Ройтерс и Франс прес, а оттам цитирана във France24, немския „Шпигел“ и британския „Индипендънт“.
