0

Н ад 50 роли в киното и още толкова на сцената има актрисата Мария Каварджикова, която на 2 ноември празнува 66-я си рожден ден.

Празникът за нея е двоен, тъй като на същата дата преди 31 г. тя подписва договора си за назначение на щат в трупата на Народния театър. Повечето зрители я свързват с образите й от кино- и тв екрана - певицата Ваня в „Оркестър без име“, жената на шефа в „Куче в чекмедже“, майката на героя на Иван Ласкин във „Васко да Гама от село Рупча“, докторката от „Дом за нашите деца“, съпругата на директора на болницата в „Откраднат живот“. Критиката обаче я смята за най-добра като любовница, съпруга и вдовица и именно за тези й роли й дава няколкото си големи награди.

На дъното

Цели две статуетки получава за образа си на Василиса Карповна в „На дъното“ от Максим Горки. Първо е забелязана на театралните празници в Благоевград, а после и Съюзът на артистите в България я отличава за главна женска роля през 1998 г. Мария Каварджикова играе съпругата на Михаил Костилев, който я подозира, че е любовница на крадеца Васка, но не може да ги хване заедно. Той се страхува от Аш, защото купува крадени неща от него и се страхува, че ще разлее чашата. Крадецът отдавна е уморен от Василиса и той лети след сестра й Наташа. Разочарован, Костилев си тръгва. По това време Сатин взема пари назаем от Аш, след което кани актьора в кръчма, двамата си тръгват. Василиса влиза в квартирата в търсене на любовник, но той е отишъл в механа. Раздразнената жена излива гнева си върху гостите. Лука примирено отива да мете. Екшънът завършва с крясъци. Някъде зад кулисите Василиса бие Наталия, не й харесва, че Васка е променил интереса си към нея към ухажване на сестра й. Гостите хукват да разделят жените. 

Връх

През 1997 г. Мария Каварджикова получава първия си „Аскеер“ за най-добра водеща женска роля за постановката на Бина Харалампиева „Спускане от връх Морган“. Сюжетът на спектакъла се завихря около персонажа на Атанас Атанасов - реализиран мъж между 50-те, 60-те години, който се озовава в болница, след като претърпява катастрофа. И на свиждането с близките се оказва, че години наред той е имал две жени и деца от тях – като нито едното семейство, нито другото не е подозирало за съществуването на другото, и на всичкото отгоре са били щастливи. Каварджикова играе една от двете съпруги, а в спектакъла тя за пръв път се среща с Христина Апостолова, която е още студентка в НАТФИЗ. След връзка с покойния вече Димо от ПИФ младата актриса ще роди син на Димитър Рачков, а после и на продуцента Евтим Милошев, с когото ще направят и любимата медицинска поредица на NOVA “Откраднат живот“ и там ще поверят една от водещите женски роли именно на Мария. 

Бившата мис

Две години по-късно Каварджикова ще получи за втори път статуетката „Аскеер“ за най-добра главна женска роля. Този път тя е отличена за постановката на Пламен Марков „Бившата мис на малкия град“. Актрисата е в ролята на 40-годишната Морийн, която живее в малка къща в планинското ирландско градче Лийнан, заедно с обсесивната си и манипулативна възрастна майка Мег (Ванча Дойчева), грижейки се ежедневно за нея. Попаднала в отровния цикъл на разрушаващите се взаимоотношения между дъщеря и майка, ежедневните битки, вечното недоволство и непрестанния дъжд, потропващ по прозорците, Морийн мечтае да напусне дома си завинаги. Когато птичето каца на рамото й, срещайки неочаквания ухажор Пато Дули, Морийн се осмелява да започне да се надява и да мечтае за по-добър живот. Майка й Мег обаче има много, много по-различни планове. Мария си партнира в спектакъла с младия Димитър Рачков и легендарния Михаил Петров. След като взема наградата си, в България идва за първи път, за да я гледа, авторът на пиесата - известният ирландски драматург Мартин Макдона. 

Испанска пиеса

23 г. по-късно, тази пролет, Мария Каварджикова е отличена за трети път със статуетка „Аскеер“. Този път журито е избрало за най-добра водеща женска роля нейната Пилар в „Една испанска пиеса“, отново под режисурата на Бина Харалампиева в Малък градски театър “Зад канала”. Героинята е вдовица, сгодена за професионалния домоуправител Фернан (в ролята – Владимир Пенев). Тя има три дъщери (в живота са две – б.а.), като две от тях идват да се запознаят с новопоявилия се годеник. И двете са актриси, като по-възрастната Аурелия (Светлана Янчева) е неврастеничка с неуспешна кариера, а другата (Василена Атанасова) е кинозвезда. Аурелия е омъжена за смотания Мариано (Мален Кръстев), който издържа съжителството с нея само благодарение на алкохола. В определени моменти всички актьори излизат от ролите си в пиесата и разговарят с публиката, със себе си или с измисления автор на пиесата, която играят и в която Аурелия разучава друга пиеса, иронично – българска. “Не съм подготвена за нищо друго, освен да рева в момента. Сигурно мога да кажа нещо, обаче ме е хванало нещо така за гърлото. Честит празник”, каза единствено актрисата, преди да благодари на колегите си, сред които беше и Малин Кръстев, взел “Аскеер” за водеща мъжка роля за участието му в същата постановка. 

Частици жена

Въпреки признанието на гилдията и обичта на публиката Мария Каварджикова не лежи на старите лаври, а продължава да работи със същия плам и над най-новите образи. Последната й премиера бе само преди броени дни, в края на октомври, на камерната сцена „Апостол Карамитев“ в Народния театър „Иван Вазов“. По пиесата на Ката Вебер „Частици жена“ вече е правен игрален филм от Нетфликс, който се радва на голям успех. Режисьорът Крис Шарков е ползвал оригиналния текст на унгарската авторка за своята сценична версия, разкри пред „Телеграф“ самият той. Постановката е част от новия проект на Народния - „Театър плюс“, в който 4-ма гостуващи режисьори ще поставят 4 спектакъла на камерната сцена. „Пиесата говори за архитипни теми в съвременен контекст, тя е за времето тук и сега. Писана е през 2017 г. и е близка до реалността. Силни образи, които винаги са интересни за изследване“, коментира пред вестника Крис Шарков. Мария Каварджикова е в ролята на майката на героинята на Радина Кърджилова - млада, хубава и сексапилна жена с бледо изваяно лице, високи скули и стегнат бюст, която иска да роди в домашни условия. Нейният отзивчив и доста послушен съпруг, симпатичният и обаятелен работник с буйна брада, кротки очи и мъжествени черти Стефан Вълдобрев е съгласен, но в последния момент не идва очакваната акушерка, а заместничка - безличната и сива, с прави редки коси, правоъгълни очила и тънки вежди Албена Ставрева. Ани Пападопулу играе нейната сестра, омъжена за героя на Цветан Алексиев. Младата многообещаваща актриса Жаклин Даскалова пък ще видим като братовчедката. 

“С течение на времето разбираш, че всичко е временно. И аз за себе си отсявам нещата, които са важни за мен. Не се замислям над тежки въпроси като този дали пазя вътрешната си енергия за ролите на сцената. За да си върша работата добре, е нужна дисциплина, емоционална и физическа”, казва в едно от малкото си интервюта пред дир.бг Мария Каварджикова.

Дебютира като гола императрица

Ролята на византийската императрица Теофано е дебютната й роля на театралната сцена през 1979 г. Едноименната пиеса в стихове на Радко Радков е поставена в Перник, където тръгва слухът, че младата и красива актриса се появява чисто гола на сцената. Слухът стига до София и салонът на театъра е винаги препълнен. Директорът Георги Русев (звездата от „Вчера“, „Опасен чар“, „Вилна зона“ и много други) потрива доволно ръце, но истината се оказва малко по-различна. Режисьор на спектакъла е специално поканеният французин Пиер дела Тор. Той измисля трик с оптическа измама. Мария се появява в банята зад прозрачна найлонова завеса, облечена в трико с телесен цвят и сред дим и пари. Гледана от салона, императрица Теофано изглежда гола и с невероятно еротично излъчване. Не без трик Каварджикова показва голите си гърди и при дебюта си в киното – във филма „Въздушният човек“, също през 1979 г. Героинята й Марето също се къпе зад прозрачна найлонова завеса, но после има сцена как излиза от морето с разкопчано деколте на роклята. „Сигурно ми се е случвало веднъж или два пъти за по няколко секунди да покажа плът (не по моя воля). Ако публиката се е шокирала от това… Какво за предизвикателството? То не е от това, че в залата има хора. Предизвикателство е да ги накараш да слушат, да внимават и да отнесат нещо в душите си. Ако успееш, си щастлив“, коментира голите сцени актрисата. 

Заради мъжа й отказват да я вземат в Оркестър без име

Заради първия си съпруг – актьора Константин Цанев, на Мария Каварджикова първоначално е отказано участието в култовия филм „Оркестър без име“. Причината за това са моралните скрупули на режисьора Людмил Кирков, тъй като мъжът й е негов племенник. Накрая все пак склонява да я вземе заради актьорските й качества за певицата Ваня. Мария е студентка в първи курс във ВИТИЗ, когато се омъжва за колегата си от втори курс Косьо. Двамата имат две дъщери – Александра и Гергана, като с втората е бременна точно по време на снимките на „Оркестър без име“. Певицата Мария Илиева също забременява за сефте, докато играе нейната роля в мюзикъла през 2016 г. Каварджикова и Цанев си партнират заедно във филма „Не знам, не чух, не видях“, където тя е изнасилена от него като гаден управител на магазин. Развеждат се през 1994 г., но остават в прекрасни отношения. Малката Гергана остава при него в Германия, а голямата Александра се връща при майка си. Сега Мария Каварджикова живее с Иван Балевски. Двамата се запознават, когато той е помощник-режисьор на Румен Сурджийски за филма му “Място под слънцето”. Тя е в главната роля на тъкачката Никула, която започва борба за въвеждане на нова технология във фабриката, а директорът й възлага да оглави младежка бригада.