З а 8 години в затвора могат да влязат виновниците за катастрофата с автобус край Своге, при която на 25 август 2018 г. загинаха 20 души, а други 10 бяха ранени.
ЗАХАРИ БЕЛЧЕВ
Скоро пред Темида ще се изправят петима провинили се пътни шефове и шофьорът на автобуса-ковчег.
В сряда Софийската окръжна прокуратура предяви обвиненията на бившите шефове от АПИ Дончо Атанасов и Светослав Голосов за престъпление по служба. Ако вината им се докаже в съда ги грози затвор от 1 до 8 години. Според прокуратурата те не са изпълнили служебните си задължения, за да набавят облага за фирма „Трейс“, която е ремонтирала участъка на смъртта.
Облага
От тази облага са допуснати компромиси с качеството на настилката, което е допринесло за настъпването на пътнотранспортното произшествие, се посочва в обвинителния акт. За престъпление срещу транспорта са предявени обвинения на изпълнителния директор на „Трейс – София“ ЕАД Бисер Иванов. Началникът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов и техническият ръководител на ремонта Иван Иванов. От обвиненията им става ясно, че не са изпълнили служебните си задължения и са допуснали не само полагането на по-евтина и опасна смес, но и че са декларирали неверни факти в документите по ремонта на път II-16 „Мездра - Елисейна – Своге”. Според прокуратурата не е бил извършен за сметка на компанията ремонт за отстраняване на дефекти по пътя. От това са настъпили значителни вредни последици за шофьорите, които се движат по трасето. Имало е опасност за живота им при евентуална катастрофа заради по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра. Било е намалено съпротивлението на хлъзгане на участъка. Шофьорът на рейса Григор Григоров е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост. Към момента всичките обвиняеми са на свобода срещу различни парични гаранции. След като прокуратурата е започнала да предявява обвиненията, се очаква да внесат и обвинителен акт в Софийския окръжен съд. Това се очаква да стане наесен и да бъде насрочено делото по същество.
Подписка
Григоров беше задържан, а след това оставен под домашен арест, но още през септември 2018 г. Софийският апелативен съд го отмени и му наложи мярка от 2000 лева парична гаранция. Съдът прие, че въпреки данните за лошото качество на пътя, шoфьopът също e cъпpичacтeн kъм тpaгeдиятa, тъй kaтo e шoфиpaл c 13 kм. пoвeчe oт дoпycтимите в района 40 км/ч. Апелативните магистрати обаче приеха и смекчаващи вината му обстоятелства, както и подписка в негова защита, включително и от роднините на жертвите. Общо подписалите се са над 6300 души. Има и редица пpeпopъkи и мoтивaциoнни пиcмa oт диpekтopи нa yчилищa и дeтckи гpaдини, пoлзвaли тpaнcпpoтнaтa мy фиpма и услугите му на шофьор. Заключенията на пътните експерти разкриват следното:
При десен завой на двулентовото платно, чиято настилка била мокра, автобусът навлязъл в насрещното и се ударил леко в 2 коли. В резултат на това излязъл от шосето, блъснал се в мантинелата, като преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него рейсът се преобърнал на дясната си страна и спрял в дерето. От прокуратурата обясняват, че автобусът се е движил с 53,5 км/ч, а с тази скорост шофьорът не е имал възможност при мокрия асфалт да завие, без да навлезе в насрещното. Това би било възможно само ако Григоров е спазил максимално разрешената скорост от 40 км/ч, твърдят от обвинението.
Бесило
Месеци след трагедията шофьорът прави три неуспешни опита да сложи край на живота си. Искал е да се трови, а единия път си е направил дори бесило. От прокуратурата обаче са на мнение, че Григоров макар и зад волана и с несъобразена с пътните условия скорост, няма основната вина. Главната причина за катастрофата е качеството на пътната настилка. Пътят е трябвало да бъде от асфалтова смес с едър натрошен камък. Експертизата обаче установила, че вместо камък в асфалта има натрошен варовик. Освен това се оказало, че и мантинелите на пътя не били според правилата. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Вместо това била сложена обикновена мантинела. А дори и тя не е била предвидена за поставяне в проектната документация за ремонта. Установено било, че еластичната предпазна ограда, т.е. мантинелата, не би могла да задържи автобуса върху пътя.
Оставки
Основен препъникамък пред разследващите се оказа търсенето на родствениците на загиналите. Повечето от жертвите са възрастни хора от софийското село Световрачене, които са били на екскурзия в манастира Седемте престола. Почти всички починали са родом оттам. Членували са в пенсионерския клуб, който ги изпраща на фоклорния фестивал “Белокаменица” в село Царевец. Дълго време се издирваха техни съпруги, деца, братя, сестри, които имат право да предявят искове и да се конституират като частни обвинители в процеса. Според тълкувателно решение на ВКС родните имат право на обезщетение за неимуществени вреди в наказателния процес. Заради инцидента оставки подадоха министрите на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Николай Нанков и на вътрешните работи Валентин Радев. Московски стана вицепрезидент на Черноморската банка за търговия и развитие, Нанков се върна във ведомството като зам.-министър, а Радев е депутат.
Дни след трегедията за сметка на фирмата изпълнител „Трейс“ бе ремонтирана изцяло фаталната отсечка. Тя първо се фрезова, а след това ще се преасфалтира. Подменени бяха и мантинелите с по-качествени.
Световрачене остана без хор и самодеен състав
Самодейната фолклорна група към пенсионерския клуб в Световрачане вече не съществува. 20-те загинали край Своге бяха съществена част от певческият хор и самодейците в софийското село. Хората се прибирали на фаталния 25 август 2018 г. от участие във врачанското село Царевец. Възрастните хора се качили рано сутринта на синия автобус “Ман”, а зад волана застанал 59-годишният Григор Григоров. Шофьорът е от Божурище и преди да превозва пенсионери е водил деца и ученици. Не е имал нарушения и за него се застъпиха много директори на училища и родители, чийто деца е превозвал.
Искърското дефиле продължава да крие опасности
Пътят през Искърското дефиле край Своге продължава да е все така опасен, независимо, че бе ремонтиран повторно след катастрофата преди 2 години, при която автобус се обърна в дерето и уби 20 души. Само преди три дни в района стана поредният пътен инцидент, при който румънски ТИР се обърна. За щастие този път без жертви, но транспортните произшествия в този участък изобилстват.