В елинградски бизнесмен ще реставрира ретро локомотив и ще го изложи в музей на социндустрията. Бъдещата идея ще се реализира в следващите 5-10 години, а сега машината може да се види в началото на курортния град в имот, закупен от предприемача.
Диана Варникова
За локомотива писа сайтът „ТВ новини”, а ”Телеграф” се срещна с автора на идеята, който засега не желае публичност. Машината е произведена през 1960 г. в някогашната Германска демократична република и допреди няколко години е работила в бившия химически завод ”Кристал” във Велинград. Преди 2 години, когато решили да продават имущество от закритото преди повече от 30 години предприятие, Р. я взел на търг. „Локомотивът щеше да отиде да се нареже на скрап и си помислих, че по-добре е да остане в града”, разсъждава мъжът.
Рядък
Този тип локомотиви са доставяни в изключително малко бройки в България, а към момента запазен екземпляр с годност за възстановяване се оказа именно този, закупен от велинградския предприемач. Той възнамерява малката машина да бъде реставрирана и да стане част от музейна сбирка, посветена на индустриалното и икономическото развитие на България до началото на прехода. Вече се проучва и терен, на който ще бъде ситуирана цялата колекция. Бизнесменът е запален колекционер. Вече търси активно и вагон цистерна, като тези, които са ползвани в завода за превоз на суровина, за да допълни жп композицията в реален мащаб с него. Любител на техниката и дипломиран еколог от Софийския университет” Св. Климент Охридски”, 54-годишният велинградчанин си спомня, че имало два локомотива и в съседния завод „Георги Димитров”, който работел до демокрацията. И те „напуснали” Велинград – едната машина заминала за Банско, а другата била изнесена в Бразилия.
Селфи
Макар и в това състояние, ретро локомотивът и сега събира мераклии да се фотографират пред машината. А идеята на бизнесмена е локомотивът да се качи на релси и да се движи – да е още по-голяма атракция. За целта човекът търси и цистерна от някогашните, която да закачи към локомотива, и така да стане една малка жп композиция. Ретро локомотивът ще бъде на закрито – да влиза и да излиза отвън от тунел, за да е автентично усещането, че си на някоя жп гара. Хората най се впечатляват от коли, но и има и такива, които харесват БДЖ и имат носталгия по онова време. Искам да се опитам да покажа какво е било, а и пътувам по чужбина и виждам как хората пазят историята си, споделя бизнесменът.
Мечтата му е да остави нещо след себе си, да провокира интереса на хората. Като роден през 1966 г. и видял и живота преди 1989 г. през последните години сякаш усещам, че онези 45 години на „социализъм” сякаш не ги е имало. Искам да направя сравнение между произвежданото от Изтока и Запада, ако мога така образно да се изразя. Идеята да реставрира 60-годишния локомотив още повече го „запалила” преди 2 години, когато във Велинград чествали 75 години от откриването на жп линията. „Родът ни е родом от село Елешница, а майка ми ми е разказвала как в младежките си години отишли пеш дотам, за да видят царя и откриването на линията. Царят е обичал да кара локомотиви, а аз ще покажа на идните поколения, че можем да пазим историята си”, споделя предприемачът.
Цена
Инициативата няма да е евтина. Ще иска средства, не може да се каже какво ще струва, защото това не е нещо, което го има на пазара и има цена. Специално по локомотива ламарината е с малки поражения, корозията е повърхностна. Ще трябва да се възстановят капаците, които са били 6, но сега е останал един. Отвътре машината е много запазена. Велинградчанинът е сигурен, че ще се намерят оригинални части, за да се приведе в автентичен вид някогашният заводски локомотив, произведен в ГДР. Смятам да направя една малка жп гара-имам от първите машини за дупчене на билетите, семафори, табели с чакалня, началник гара. Когато разказал на близки и приятели, те го приели с интерес. 54-годишният мъж има богата сбирка от различни уреди и вещи, свързани със социндустрията. Сред тях са първата пералня „ Спутник”, различни измервателни уреди, табели, учебни табла и много други, които е купувал по интернет или на място от закрити предприятия, учебни бази и т.н. „На паркинг” в огромното хале от 400 кв.м, направено специално за бъдещата атракция, се пазят и автомобил „Победа”, една „ Варшава”, мотори и др. возила от соцвремето. Предприемачът е готов да обедини усилия с други ценители на социндустрията. Всеки ден покрай рутинните си задължения продължава да търси из страната останали атрибути от закрити жп спирки и разчита, че някои пенсионирани или настоящи жп работници могат да имат повече информация за непотребни вещи. Ще търси и младежите от сдружението „Родопската теснолинейка”, за да си бъдат полезни.