0

През последните години румънската марка Dacia, част от групата на Renault-Nissan, демонстрира забележителен прогрес. Под марката Dacia все още продължават да се произвеждат бюджетни автомобили, но качеството им се подобри значително. Прогресът е очевиден и типичен пример за това е обновеният хечбек Dacia Sandero. Второто поколение на модела се появи през 2012 г. и коренно се различаваше от първото издание. В края на миналата година моделът беше обновен, като получи по-свеж външен вид и по-качествен интериор. На външен вид Dacia Sandero запази основния дизайн на каросерията си, но получи леко освежаване в предната част с нова радиаторна решетка и големи фарове, които могат да бъдат допълнени с LED дневни светлини. В предната броня е увеличен отворът за въздух, а от двете му страни има нови фарове за мъгла. Над задното стъкло е поставен малък спойлер, а задната част е подчертана с по-изразителни фарове.

Sandero Stepway се отличава с черни пластмасови панели, релси за багажник и по-изразителни светлини.

Модификацията Sandero Stepway традиционно се отличава от стандартния модел с офроуд визия. Нейната каросерия е декорирана с черни пластмасови панели, на покрива са поставени релси за багажник, а пътният просвет е достигнал цели 207 мм.

Приятно изненадва подобреното качество на материалите в салона. Пластмасата все още е твърда, но сега е доста износоустойчива. Обновената Dacia Sandero Stepway е получила изцяло нов волан с четири спици. Скалите на измервателните уреди и вентилационните отвори са подчертани с хромирани пръстени. Бутоните за управление на аудиосистемата и климатика са лесни за използване.

Изцяло новият волан е с четири спици, а на централната конзола има нов 7-инчов сензорен екран.

На централната конзола може да бъде инсталиран нов 7-инчов сензорен екран на навигационната система, а най-отгоре има малка ниша за предмети. Увеличени са джобовете във вратите и жабката. Предните седалки са меки и удобни, облегалките имат странични опори. На втория ред седалки има достатъчно място, като единствено хората с ръст над 1,90 м могат да почувстват липсата на пространство за краката. Ако се наложи, отзад могат да се поберат трима възрастни пътници, но за двама ще е по-удобно. Обемът на багажника варира от 320 до 1200 литра със сгънати задни седалки.

Опционалната камера за заден ход струва 400 лева, но с нея паркирането назад е много лесно.

Обновената Dacia Sandero Stepway се задвижва от добре познатия 1,5-литров турбодизелов двигател с мощност 90 к.с., комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия. Благодарение на приличния въртящ момент от 220 Нм, налични още при 1750 об/мин, моторът е пъргав и еластичен, като ускорението в градска среда е доста динамично, но от място до 100 км/ч отнема 11,8 секунди. Двигателят е много по-икономичен и в града разходът е не повече от 5 л/100 км, а извън града пада под 4 л/100 км. Въпреки отличните си показатели, и този двигател все още не е тих и плавен. Превключването можеше да е по-точно, а ходът на лоста – по-кратък.

Предните седалки са меки и удобни, с двуцветна тапицерия, а облегалките имат странични опори.

Окачването е настроено за комфортно пътуване. Воланът е много лек, а обратната връзка не е толкова добра. Мекото окачване с лекота се справя дори с огромни дупки, но сериозен недостатък е осезаемото наклоняване в завоите. След 100 км/ч шумът от вятъра и от гумите са доста забележими. Затова пък Sandero Stepway демонстрира отлично сцепление с пътя за този клас. Пътният просвет от почти 21 см е от голяма полза през зимата, защото автомобилът без особени затруднения преминава през снежни преспи и коловози по непочистените улички. В същото време Sandero Stepway лесно се качва на бордюрите, за да паркира там, където повечето стандартни леки коли не могат да се покатерят.

Мекото окачване с лекота се справя дори с огромни дупки, но колата осезаемо се наклонява в завоите.

У нас цените на обновената Dacia Sandero Stepway започват от 22 590 лева за версията с бензинов турбодвигател с мощност 90 к.с. Тестваната модификация с турбодизеловия агрегат и мощност от 90 к.с. струва 25 490 лева, като стандартното оборудване включва климатик, задни сензори за паркиране, мултимедийна система със 7-инчов сензорен екран, круйз-контрол и ограничител на скоростта, цвят металик, 16-цолови стоманени джанти с декоративни тасове, имитиращи алуминиеви джанти, електронна стабилизираща програма и много други. Като опции са добавени навигация с карта на България и Европа на стойност 200 лева, както и камера за заден ход, която струва 400 лева и улеснява паркирането и маневрирането.

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90

1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

5-степенна механична скоростна кутия

90 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

220 Нм въртящ момент при 1750 об/мин

11,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

167 км/ч максимална скорост

3,8 л/100 км среден разход на дизел

98 г/км емисии на СО2

25 490 лева цена на модела