0

Моделът Fiat Tipo се произвеждаше от 1988 до 1995 г., като за това време са пуснати над 2 милиона автомобила. Хечбекът беше отличен с престижната награда „Кола на годината на Европа” за 1989 г. и беше много популярен и у нас, тъй като съчетаваше компактни външни размери и голямо вътрешно пространство. Наследникът на Tipo се казваше Bravo, а по-късно беше заменен от Stilo, но никой от тях не успя да повтори успеха на Tipo. Две десетилетия след спирането на Tipo, италианците от Fiat решиха да върнат познатото име и неотдавна представиха новия си модел Tipo, предназначен да замени не само хечбека Bravo, но и седана Linea. Новият Fiat Tipo е създаден за да се справи с предизвикателствата на съвременния пазар и да повтори успеха на оригинала. Новият модел е проектиран в Италия от Centro Stile Fiat, като ще се произвежда в завода на Tofas в Бурса, който е един от най-добрите в света.

Задната част е изваяна хармонично и завършва с C-образни светлини, свързани с хромирана ивица.

Най-напред у нас дебютира седанът Fiat Tipo, а скоро към него ще се присъединят и версиите хечбек и комби. Седанът е с дължина 4,53 м, широчина 1,79 м, височина 1,50 м и междуосие 2,64 м. Базовата версия тежи скромните 1150 кг. Новото Tipo се позиционира като бюджетен модел, но това не означава, че неговият дизайн е семпъл. Колата изглежда доста интересно и малко по-различна от предварително представения концептуален автомобил Aegea.

Широката радиаторна решетка е украсена с хром, а стреловидните фарове леко се врязват в нея.

Новото Tipo се отличава с елегантен дизайн с релефен капак и изпъкнали повърхности, изтеглен назад салон и наклонени стойки на покрива. Широката радиаторна решетка е украсена с хром, а стреловидните фарове леко се врязват в нея. В бронята има голям отвор за въздух. На покрива се забелязват два малки чупки. Задните стойки привличат вниманието с грациозна извивка в основата. В капака на багажника е интегриран спойлер, а C-образните светлини са свързани с хромирана ивица. Базовата версия е с 15-инчови стоманени джанти с тасове, а в най-високото ниво на оборудване Lounge колелата са 16-инчови с лети джанти.

Централната конзола е украсена с 5-инчовия сензорен дисплей на мултимедийната система.

Материалите във вътрешното пространство на Tipo са по-добри, отколкото в Bravo и много по-качествени от тези в Linea. Предният панел е изпъкнал и по цялата му ширина се простира сребриста ивица. Мултифункционалният волан с три лъча е облицован с кожа от ниво Urban и е много удобен за управление. Окръжностите на скоростомера и оборотомера са разделен от екрана на бордовия компютър, а около него има тънки ивици, които изпълняват ролята на показателите за гориво в резервоара и температурата на двигателя. Широката централна конзола е украсена с 5-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система UConnect.

Предните седалки са меки и удобни, имат добра странична опора, а между тях има удобен подлакътник с кутия.

Кормилната колонка в Tipo е регулируема по височина и в дълбочина, като също така може да се променя и височината на седалката за водача. Предните седалки са меки и удобни, и имат добра странична опора. Тънките предни стойки на покрива осигуряват по-добра видимост. Между предните седалки има удобен подлакътник с кутия вътре.

На втория ред седалки могат удобно да пътуват двама пътници, а ако е необходимо се побират и трима.

Отзад мястото за краката е доста голямо за стандартите на моделите от C-сегмента, а и над главите има прилично пространство. На втория ред седалки могат удобно да пътуват двама пътници, а ако е необходимо се побират и трима. Едно от най-големите предимства на новото Tipo е огромният багажник с обем 520 литра, който обаче има относително малък отвор.

У нас Fiat Tipo се предлага с четири варианта на задвижване, от които два бензинови и два дизелови двигателя.

Гамата на новия Fiat Tipo в България включва четири варианта на задвижване, от които два бензинови и два дизелови двигателя. Базовият бензинов мотор е 1,4-литров с мощност 95 к.с. и 127 Нм въртящ момент, като е съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Той е доказано надежден и работи гладко, но не винаги тегли добре при изпреварване, особено когато колата се движи с пет човека и пълен багажник. По-големият бензинов мотор е 1,6-литров с мощност 110 к.с. и 152 Нм. Уникалното при него е, че той е комбиниран с 6-степенна автоматична скоростна кутия, която е идеална за градско шофиране. На междуселищен път, за по-добра динамика, водачът може да използва и ръчния режим за превключване на предавките на трансмисията. Турбодизеловите двигатели са 1.3 MultiJet с мощност 95 к.с. в съчетание с 5-степенна ръчна скоростна кутия и 1.6 MultiJet със 120 к.с. и 6-степенна механична трансмисия. Последният се отличават с висок въртящ момент от 320 Нм при 1750 об/мин, както и с нисък среден разход на гориво от едва 4,2 л/100 км.

Окачването е меко, с дълъг ход на пружините и леко абсорбира дори и дълбоки дупки.

Новият Fiat Tipo използва доказано окачване за прецизно шофиране, отлично пътно поведение и комфортно возене. Неговото окачване е меко, с дълъг ход на пружините и леко абсорбира дори и дълбоки дупки. Управлението е точно и не много остро, а за по-лесно маневриране в града е предвиден режимът City, който се активира с бутон на централната конзола. Сцеплението с пътя и стабилността при шофиране с висока скорост в завоите са добри.

На българския пазар новият Fiat Tipo е позициониран със специални серии на цени между 22 900 и 32 900 лева с ДДС като дори базовият модел включва завидно за цената си оборудване като климатик, електрически стъкла, аудиосистема с LCD-дисплей и входове за AUX и USB, динамичен контрол на стабилността, ABS с EBD, система против потегляне по наклон, фарове за мъгла, централно заключване и др.

Fiat Tipo 1.4 16V Fire 95

1,4-литров 4-цилиндров бензинов двигател

95 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

127 Нм макс. въртящ момент при 4500 об/мин

6-степенна автоматична скоростна кутия

11,5 секунди ускорение от 0-100 км/ч

185 км/ч максимална скорост

5,7 л/100 км среден разход на бензин

133 г/км емисии на СО2

22 900 лева базова цена на модела