0

През 90-те години на миналия век започнаха да се появяват така наречените „хот хечове” или „горещи” модели с каросерия хечбек. Днес този тип автомобили стават все по-популярни и всички големи производители се стремят да имат в гамата си поне един такъв спортен модел с увеличена мощност на двигателя, по-твърдо окачване и по-ефективни спирачки. Тези коли са относително достъпни, в сравнение с прословутите спортни модели, а новите горещи хечбеци могат да хвърлят в размисъл дори и върлите почитатели на суперспортни автомобили.

Въздуховодите зад предните калници отвеждат топлината от големите перфорирани спирачни дискове Brembo.

Японците от Honda са едни от първите производители, които имаха подобен „горещ” хечбек. Първият Civic Type-R се появи през 1997 година, а след това имаше още две версии с предно предаване, задвижвани от 4-цилиндров бензинов атмосферен мотор, работещ на високи обороти и също толкова спортен външен вид и интериор. След петгодишно отсъствие, Honda извади новия Civic Type-R, който вече е у нас. С новия модел японската компания се надява да завладее темпераментните водачи, като им предлага горещ прилив на сила и отлично пътно поведение. Без съмнение, Type-R е един от най-култовите автомобили в съвременния свят.

Отпред изпъкват спойлерът с червена линия по цялата дължина и широките въздухозаборници.

Външният вид на Honda Civic Type-R веднага издава, че това е автомобил, чийто водач възнамерява да остави далеч назад всички след светването на зеления светофар. Черните джанти с контрастиращи червени контури, изпъкналият преден спойлер, също с червена линия по цялата дължина и двойно крило в задната част определено издават спортния характер на автомобила. Въздушните отвори в дъното насочват въздуха по цялата дължина на колата, създавайки ефект на притискане на колата към земята при висока скорост. По-широките въздухозаборници помагат за охлаждането на двигателния отсек, а въздухът излиза през малки пластмасови тръби точно над предните колела. Широките калници са изработени от алуминий, който е много по-лек от стоманата, а въздуховодите зад предните калници помагат за отвеждането на топлината от големите перфорирани червени спирачни дискове Brembo.

Позицията на седалката, уредите и педалите помагат на водача да се позиционира удобно зад волана.

Позицията на седалката и разположението на педалите помагат на водача да се позиционира удобно зад волана. Предните седалки са подчертано спортни с големи странични опори, които фиксират тялото при щурмуване на завои. Каросерията с пет врати разполага със значително място и тук се побират четирима възрастни. Задните седалки се сгъват с едно лесно движение, а в дълбоката форма на багажника има много място. В салона има редица съвременни функции, като навигация и камера за заден ход, които помагат на водача в ежедневното шофиране.

Предните седалки тип корито са подчертано спортни с големи странични опори, които фиксират тялото в завой.

Новото четвърто поколение на Honda Civic Type-R се е променило много. Това е първият модел с турбокомпресор. Еволюцията е била неизбежна, иначе спортният модел на Honda нямаше да бъде конкурентен във вечната надпревара между автомобилните производители за количеството конски сили и тяга. Под предния капак на новия Type-R е поставен 2-литров 4-цилиндров бензинов двигател с променливи фази на газоразпределението VTEC и турбокомпресор. Това е най-мощният автомобил с предно предаване от този тип с потенциал от цели 310 к.с. Двигателят разполага с изобилие от въртящ момент вече и от ниски обороти, а в същото време се развърта и до 7000 об/мин. Това е първият Type-R с електронно регулируема система на амортисьорите и допълнителен режим на шофиране „R+”, който подобрява динамиката и увеличава максималния въртящ момент до 450 Нм.

При отличен състезателен старт Honda Civic Type-R се ускорява от място до 100 км/ч само за 5,7 секунди.

Натискайки педала на газта двигателят реагира с енергично ускорение, залепяйки водача и пътника до него към седалката. При отличен състезателен старт този автомобил ускорява от място до 100 км/ч за 5,7 секунди. Освен това спортната Honda може да се засили до трудно постижимата за повечето спортисти максимална скорост от 270 км/ч. Моторът предизвиква дрезгав резонанс, придружен от всички видове свистене и съскане от турбокомпресора, като никой от тях не звучи много мелодично. Колата „захапва” асфалта като акула, а гумите Continental ContiSportContact 6 позволяват завоите да се редуват по-бързо, отколкото може да си позволи обикновения човек. Понякога колата се усеща като състезателен болид, благодарение на отличното сцепление на гумите, които сякаш са залепени за пътя.

Колата е стабилна като състезателен болид и сякаш е залепена за пътя, благодарение на отличното сцепление.

Острите като бръснач спирачки и плавното, с кратък ход на лоста, превключване на скоростите на механичната кутия допълват впечатлението, че това е горещ хечбек, който на пистата ще „накаже” много спортни автомобили. Част от тайната е в окачването на Civic Type-R с адаптивна система на амортисьорите, която позволява на колата да поддържа хоризонтална позиция в завоите, практически свеждайки наклона на купето почти до нула. Много помага и доброто разпределение на сцеплението между предната и задната оси, а за още повече стабилност е предвиден диференциал с повишено вътрешно съпротивление, който осигурява впечатляващо сцепление и максимална тяга при излизането от завоя. Подчертано спортният автомобил вози твърдо по нашите пътища и неизбежно подрусва при преминаване през неравности и дупки.

Диференциалът с повишено вътрешно съпротивление осигурява максимална тяга при излизането от завоя.

Слизайки от Honda Civic Type-R съм напълно убеден, че това е разтърсващо зашеметяващ автомобил, предназначен за феновете на бързото шофиране, които без колебание ще се отправят към някоя писта и ще въртят обиколки, докато постигат все по-добро време. Това е една безкомпромисна машина, с която да разпуснете след дълъг работен ден в офиса. Ако сте водач, който не търпи компромиси, този „горещ” хечбек е именно за вас. Как ще погледнете на цената на този модел зависи само от това, колко цените удоволствието от шофирането. У нас се предлагат две версии - стандартна за 66 990 лв. и GT с допълнително оборудване за 71 990 лв.

Под предния капак е поставен 2-литров 4-цилиндров бензинов двигател VTEC с турбокомпресор.

Honda Civic Type-R

2,0-литров 4-цилиндров турбобензинов мотор

6-степенна механична скоростна кутия

310 к.с. максимална мощност при 6500 об/мин

400 (450*) Нм въртящ момент при 2500 об/мин

5,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

270 км/ч максимална скорост

7,3 л/100 км среден разход на бензин

170 г/км емисии на СО2

66 990 лева базова цена на модела

71 990 лева цена на тествания модел

*в режим R+