През 90-те години на миналия век започнаха да се появяват така наречените „хот хечове” или „горещи” модели с каросерия хечбек. Днес този тип автомобили стават все по-популярни и всички големи производители се стремят да имат в гамата си поне един такъв спортен модел с увеличена мощност на двигателя, по-твърдо окачване и по-ефективни спирачки. Тези коли са относително достъпни, в сравнение с прословутите спортни модели, а новите горещи хечбеци могат да хвърлят в размисъл дори и върлите почитатели на суперспортни автомобили.
Японците от Honda са едни от първите производители, които имаха подобен „горещ” хечбек. Първият Civic Type-R се появи през 1997 година, а след това имаше още две версии с предно предаване, задвижвани от 4-цилиндров бензинов атмосферен мотор, работещ на високи обороти и също толкова спортен външен вид и интериор. След петгодишно отсъствие, Honda извади новия Civic Type-R, който вече е у нас. С новия модел японската компания се надява да завладее темпераментните водачи, като им предлага горещ прилив на сила и отлично пътно поведение. Без съмнение, Type-R е един от най-култовите автомобили в съвременния свят.
Външният вид на Honda Civic Type-R веднага издава, че това е автомобил, чийто водач възнамерява да остави далеч назад всички след светването на зеления светофар. Черните джанти с контрастиращи червени контури, изпъкналият преден спойлер, също с червена линия по цялата дължина и двойно крило в задната част определено издават спортния характер на автомобила. Въздушните отвори в дъното насочват въздуха по цялата дължина на колата, създавайки ефект на притискане на колата към земята при висока скорост. По-широките въздухозаборници помагат за охлаждането на двигателния отсек, а въздухът излиза през малки пластмасови тръби точно над предните колела. Широките калници са изработени от алуминий, който е много по-лек от стоманата, а въздуховодите зад предните калници помагат за отвеждането на топлината от големите перфорирани червени спирачни дискове Brembo.
Позицията на седалката и разположението на педалите помагат на водача да се позиционира удобно зад волана. Предните седалки са подчертано спортни с големи странични опори, които фиксират тялото при щурмуване на завои. Каросерията с пет врати разполага със значително място и тук се побират четирима възрастни. Задните седалки се сгъват с едно лесно движение, а в дълбоката форма на багажника има много място. В салона има редица съвременни функции, като навигация и камера за заден ход, които помагат на водача в ежедневното шофиране.
Новото четвърто поколение на Honda Civic Type-R се е променило много. Това е първият модел с турбокомпресор. Еволюцията е била неизбежна, иначе спортният модел на Honda нямаше да бъде конкурентен във вечната надпревара между автомобилните производители за количеството конски сили и тяга. Под предния капак на новия Type-R е поставен 2-литров 4-цилиндров бензинов двигател с променливи фази на газоразпределението VTEC и турбокомпресор. Това е най-мощният автомобил с предно предаване от този тип с потенциал от цели 310 к.с. Двигателят разполага с изобилие от въртящ момент вече и от ниски обороти, а в същото време се развърта и до 7000 об/мин. Това е първият Type-R с електронно регулируема система на амортисьорите и допълнителен режим на шофиране „R+”, който подобрява динамиката и увеличава максималния въртящ момент до 450 Нм.
Натискайки педала на газта двигателят реагира с енергично ускорение, залепяйки водача и пътника до него към седалката. При отличен състезателен старт този автомобил ускорява от място до 100 км/ч за 5,7 секунди. Освен това спортната Honda може да се засили до трудно постижимата за повечето спортисти максимална скорост от 270 км/ч. Моторът предизвиква дрезгав резонанс, придружен от всички видове свистене и съскане от турбокомпресора, като никой от тях не звучи много мелодично. Колата „захапва” асфалта като акула, а гумите Continental ContiSportContact 6 позволяват завоите да се редуват по-бързо, отколкото може да си позволи обикновения човек. Понякога колата се усеща като състезателен болид, благодарение на отличното сцепление на гумите, които сякаш са залепени за пътя.
Острите като бръснач спирачки и плавното, с кратък ход на лоста, превключване на скоростите на механичната кутия допълват впечатлението, че това е горещ хечбек, който на пистата ще „накаже” много спортни автомобили. Част от тайната е в окачването на Civic Type-R с адаптивна система на амортисьорите, която позволява на колата да поддържа хоризонтална позиция в завоите, практически свеждайки наклона на купето почти до нула. Много помага и доброто разпределение на сцеплението между предната и задната оси, а за още повече стабилност е предвиден диференциал с повишено вътрешно съпротивление, който осигурява впечатляващо сцепление и максимална тяга при излизането от завоя. Подчертано спортният автомобил вози твърдо по нашите пътища и неизбежно подрусва при преминаване през неравности и дупки.
Слизайки от Honda Civic Type-R съм напълно убеден, че това е разтърсващо зашеметяващ автомобил, предназначен за феновете на бързото шофиране, които без колебание ще се отправят към някоя писта и ще въртят обиколки, докато постигат все по-добро време. Това е една безкомпромисна машина, с която да разпуснете след дълъг работен ден в офиса. Ако сте водач, който не търпи компромиси, този „горещ” хечбек е именно за вас. Как ще погледнете на цената на този модел зависи само от това, колко цените удоволствието от шофирането. У нас се предлагат две версии - стандартна за 66 990 лв. и GT с допълнително оборудване за 71 990 лв.
Honda Civic Type-R
2,0-литров 4-цилиндров турбобензинов мотор
6-степенна механична скоростна кутия
310 к.с. максимална мощност при 6500 об/мин
400 (450*) Нм въртящ момент при 2500 об/мин
5,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч
270 км/ч максимална скорост
7,3 л/100 км среден разход на бензин
170 г/км емисии на СО2
66 990 лева базова цена на модела
71 990 лева цена на тествания модел
*в режим R+