0

П ървоначално Skoda произвежда автомобили с името Octavia в Чехословакия от 1959 до 1971 година. Моделите са два - компактен седан и комби, като и двата са само с две врати. През 1996 година емблематичното име Octavia беше възродено вече под шапката на Volkswagen и от тогава до сега са произведени над 6,5 милиона коли. В края на миналата година беше представено новото поколение на Skoda Octavia, което стана четвърто поред. Автомобилът споделя модулната платформата MQB с такива представители на концерна като Volkswagen Golf, Audi A3 Sportback и SEAT Leon.

Първоначално Skoda произвежда автомобили с името Octavia в Чехословакия от 1959 до 1971 година. Моделите са два - компактен седан и комби, като и двата са само с две врати. През 1996 година емблематичното име Octavia беше възродено вече под шапката на Volkswagen и от тогава до сега са произведени над 6,5 милиона коли. В края на миналата година беше представено новото поколение на Skoda Octavia, което стана четвърто поред. Автомобилът споделя модулната платформата MQB с такива представители на концерна като Volkswagen Golf, Audi A3 Sportback и SEAT Leon.

Заедно с версията лифтбек, новата Skoda Octavia беше представена и с популярната в Европа каросерия Combi, която е предпочитана от семействата и корпоративните клиенти. Инженерите от Skoda са забележителни майстори на оптичните илюзии и при новата Octavia Combi не са изневерили на стила си. Комбито е наистина много практично и функционално, тъй като съчетава комфорта на Passat с размерите на Golf. Новото комби запазва компактните си размери, като е едва с 22 мм по-дълго и с 15 мм по-широко от третото поколение на модела.

Новата Skoda Octavia Combi изненадва приятно и с организацията на вътрешното си пространство. Както и досега, най-впечатляващо е огромното пространство за пътниците на втория ред седалки, съчетано с големия обем на багажника. В конфигурацията с 5 места комбито на Octavia е готово да приюти цели 640 литра куфари, чанти, раници и дори домашни любимци. Това е само с 20 литра по-малко от огромния Superb Combi. Височината на отвора на багажника от 1,09 метра позволява в него да се поберат високи и обемисти предмети. Ако имате нужда от още повече товарно пространство, задните седалки се сгъват напред и образуват товарен отсек с обем 1700 литра.

В обновения интериор на Skoda Octavia Combi има нов волан с две спици, който може опционално да има подгряване и включва нови бутони за настройки и въртящи се регулатори, които позволяват на шофьора да управлява общо 14 различни функции без да отмества ръцете си. Приборното табло е получило нов дизайн и е оформено на модули в няколко нива, като включва голям централен дисплей.

Централната конзола е елегантна, декорирана с хромирани детайли, а новите меки на допир материали придават на интериора луксозно излъчване. Новото LED амбиентно осветление индиректно осветява предните врати и приборното табло в цвят по избор от 10 възможни варианта или по желание в множество цветове. Могат да се изберат и координирани сценарии за осветлението.

За новото комби се предлага избор от четири информационно-развлекателни системи от последно поколение с екрани от 8,25 до 10 инча. Някои от тях могат да се управляват чрез жестове или гласов контрол чрез дигиталния асистент на Skoda, наречен Laura.

Най-високият вариант в гамата от мултимедийни системи Columbus за пръв път позволява да се разглеждат картите на навигационната система в различен мащаб от 10,25-инчовия екран на виртуалния кокпит, който също е подобрен и още по-лесен за употреба. Тази нова функция може да се настройва чрез иновативен сензорен панел, разположен под дисплея, който може да се използва също за регулиране на звука.

В новата Skoda Octavia Combi са внедрени всички интелигентни решения на марката, обединени в гамата Simply Clever. За автомобилите с дизелови двигатели сега има удобен накрайник за пълнене на резервоара за AdBlue,  който позволява той да се пълни и с пистолет за камиони. В гърбовете на предните седалки са предвидени два джоба за съхранение на смартфони. Като опция за Octavia Combi се предлага и комплект за сън за задната седалка.

Новите прибиращи се щори за задните странични прозорци позволяват да се ограничи светлината. Под капака на багажника има мултифункционално отделение за вещи. Комбито разполага също с автоматична прибираща се щора, покриваща багажното пространство. Изцяло ново е отделението за вещи с чадър и четка в предните врати. В капака на резервоара е вградена фуния за наливане на течност за чистачки.

За задвижването на новата Skoda Octavia Combi първоначално се предлагат два бензинови и два дизелови двигателя. Бензиновите са 3-цилиндров турбомотор 1.0 TSI с мощност 110 к.с. и 1,5-литров 4-цилиндров турбодвигател със 150 к.с., като и двата мотора са съчетани с 6-степенна механична скоростна кутия. Дизеловите варианти също са два 4-цилиндрови агрегата 2.0 TDI с мощност 116 к.с. и 150 к.с. Първият се комбинира с 6-степенна механична скоростна кутия, а по-мощният – със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител DSG.

Най-предпочитан от семействата и мениджърите на корпоративните паркове, които изминават голям пробег, безспорно ще бъде Octavia Combi с новия 2,0-литров турбодизелов агрегат с мощност 116 к.с. С този двигател комбито на Octavia ще се превърне в един от най-популярните в Европа семейни и служебни автомобили, тъй като комбинира всички качества на модела с много нисък разход на гориво и в същото време демонстрира приятна динамика на пътя и висок комфорт на возене по българските пътища.

Дизеловият двигател е изненадващо тих, като зад волана на този модерен автомобил не се чува характерния звук на мотора, благодарение на добрата изолация от шума. Турбодизеловият агрегат впечатлява с въртящ момент от 300 Нм при, налични в интервала от 1600 до 3000 об/мин. В съчетание с 6-степенната механична скоростна кутия, комбито ускорява бодро, както при старта от място, така и при изпреварване.

Още от ниските обороти дизеловият мотор разполага със завидна тяга и позволява на колата уверено да се изстреля напред. Агрегатът е много еластичен, скоростите се превключват точно, а изпреварванията се осъществяват бързо. При равномерно шофиране с около 100 км/ч, разходът на гориво е 4 л/100 км, което благодарение на резервоара с обем 45 литра осигурява автономен пробег от над 1000 км преди второ зареждане.

На магистралата Skoda Octavia Combi се държи стабилно и стъпва солидно, а на планински път страничните наклонявания са неосезаеми, като комбито описва прецизно желаната траектория със забележително директен контрол от волана. Окачването е независимо отпред и отзад, справя се отлично с неравностите на пътя, като Octavia Combi преминава през неравностите и дупките стегнато и тихо.

Новата Skoda Octavia Combi вече се продава в Европа и в България, като базовата цена на комбито у нас започва от 39 880 лева за ниво Business. Дизеловата версия на Octavia Combi 2.0 TDI със 116 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия започва от 44 980 лева във второто ниво Ambition, а моделът с по-мощен дизелов двигател 2.0 TDI със 150 к.с. и 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG струва 51 460 лева.

Второто ниво на оборудване Ambition вече включва LED фарове, двузонов климатроник, многофункционален волан, 16-инчови алуминиеви джанти и подобрена мултимедия на Swing с 8-инчов цветен сензорен дисплей.

Технически характеристики

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (116 к.с.)

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

116 к.с. максимална мощност при 4250 об/мин

300 Нм максимален въртящ момент при 1600-3000 об/мин

10,4 секунди ускорение от 0-100 км/ч

205 км/ч максимална скорост

3,9 л/100 км среден разход на дизел

102 г/км емисии на СО2 (WLTP)

44 980 лева цена на модела Ambition