0

В ойната в Украйна драматично промени представите за цените на горивата и стойността на свързаните с тях стоки. Кризата с горивата отново принуди по-големите страни да се обърнат към екосъобразните инициативи. Според проучване на Оксфордския университет, огласено през седмицата, инвестициите в зелена икономика ще спестят на човечеството поне 12 трилиона долара до 2050 г. Но това не е всичко. Пандемията от коронавирус също остави своя отпечатък върху културата на придвижване и общуване. Хората в големите мегаполиси възприеха общуването от дистанция, ходенето пеш и престоя на открити пространства. Някои големи градове обособиха улици само за пешеходци, превърнаха местата за паркиране в ресторанти и добавиха още велосипедни алеи - превръщайки някога пълните с автомобили райони в места, подходящи за пешеходци и велосипедисти.

Много места се върнаха към стария си начин на живот с отшумяването на пандемията, но други не само че запазиха новите правила, но дори ги задълбочиха. Има четири мегаполиса, които предприемат драстични мерки за намаляване на автомобилния трафик и стимулиране на пешеходци и велосипедисти.

Париж

Истината е, че да разглеждаш Париж с кола, е все едно да ядеш сладолед през стъклото на прозореца. Още преди пандемията френската столица имаше преднина в това да стане по-благоприятна дестинация за пешеходците. Като част от общоградските усилия за намаляване на броя на автомобилите долните кейове по поречието на река Сена станаха напълно пешеходни. Кметът Ан Идалго беше преизбрана отчасти благодарение на нейната подкрепа за „15-минутния град“: нова концепция за градско планиране, която позволява на жителите да изпълняват всичките си ежедневни задачи - от пазаруване до училище и работа - на разстояние от 15 минути пеша или каране на велосипед.

Пандемията, съчетана с многобройни стачки в обществения транспорт преди блокирането, само засили популярността на тези ориентирани към човека и екологично устойчиви инициативи. „Красотата на придвижването пеша в Париж се подчертава повече след COVID“, казва Катлийн Педикорд, основател на Live and Invest Overseas. „Общественият транспорт беше забранен за дълго време и беше по-неудобно да се налага да се носят маски. Така че повече хора започнаха да използват краката си.“

Построени са и допълнителни велоалеи за облекчаване на автомобилния трафик. Всъщност градът планира да добави още 180 км велосипедни алеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди до 2026 г.

Основните пътни артерии като Rue de Rivoli в центърa са преустроени и колите вървят в една лента, докато велосипедните алеи са разширени до ширината на три автомобилни ленти.

Градът планира и да засади 170 000 дървета до 2026 г. с намерението да охлади Париж, за да го направи по-удобен и приятен за пешеходците. В очакване на домакинството на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще стане напълно пешеходен. Подобна съдба очаква търговските улици в центъра на града и в историческата част, където придвижването с автомобили става все по-трудно и скъпо. Прочутите модни бутици, кафенета и ресторанти също ще станат достъпни само за пешеходци.

Богота

В Богота и в Колумбия като цяло винаги е имало силна култура на колоезденето, което е и национален спорт. Пандемията ускори много промени, които са насочени към ограничаване и спиране на автомобилите в града. Кметът Клаудия Лопес нареди да бъдат изградени допълнителни 84 км велоалеи към съществуващата мрежа от 550 км, с което мрежата се превръща в една от най-големите в света. Богота беше сред първите градове в света, които добавиха „изскачащи“ велосипедни алеи по време на пандемията и жителите забелязаха, че постоянните промени са към по-добро. Градът започна да придобива настроението на Амстердам и Копенхаген през последните няколко години. В неделя и на официални празници автомобилите са напълно забранени по определени маршрути в програма, известна като Ciclovia, която привлича повече от 1,5 милиона велосипедисти, пешеходци и джогинг любители всяка седмица.

Изцяло за пешеходци са историческият квартал Ла Канделария, където градът е основан преди повече от 400 години. Това важи и за всички музеи, които приютяват богатата история на града, както и ресторанти, разположени във вековни сгради. В мегаполиса вече се е наложила традицията на уикенд пазарите на открито, които затварят за автомобили големи части от Богота.

Милано

Италия беше една от страните, които първоначално бяха най-силно засегнати от пандемията и нейните градове трябваше да се адаптират бързо, за да осигурят алтернативи на претъпкания обществен транспорт. От лятото на 2020 г. Милано започна реализацията на амбициозен план за разширяване на тротоарите и колоездачните алеи по протежение на 35 километра улици, които допреди това бяха централни за автомобилния трафик. Промените преобразиха града, в който вече има много повече заведения за хранене и пазари на открито, както и градски градини.

Най-новият квартал на града CityLife е не само най-голямата зона без автомобили в Милано, но и една от най-големите зони без автомобили в Европа. Той е пълен с обществени зелени площи, велосипедни алеи и предлага концепцията за бъдещото зелено Милано.

Северният квартал Изола е превърнат от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици. Гостите не трябва да се притесняват за намирането на колело, за да могат да се възползват от велосипедните алеи. Градската услуга за споделяне на велосипеди, BikeMI, има 300 станции в целия град и предлага както обикновени, така и електрически велосипеди.

Сан Франциско

Този град в Северна Калифорния наложи програмата си за „бавни улици”, която блокира частично или напълно автомобилния трафик. В момента са обособени 30 огромни ключови коридора, които са насочени изцяло към пешеходци и велосипедисти. Според данните, събрани от града, програмата отбеляза 50% намаление на трафика на превозни средства за последните две години, 17% увеличение на пешеходния трафик през делничните дни и 65% скок в делничния трафик на велосипедисти.

Градът влага колосални средства и усилия в изграждането на по-добри велосипедни маршрути. Въпреки че все още има много какво да се направи, за да се промени Сан Франциско в пешеходен град, амбициите не свършват дотук. Една от най-популярните зони в града - Ембаркадеро по крайбрежието - някога е била магистрала, докато земетресение от 1989 г. не я направи неизползваема за превозни средства, а днес е велозона.