В ъпреки че в България залежават тонове с масло от лавандула заради криза на външните пазари, свързани с леката индустрия, германците се оказаха жадни за всякакви продукти с масло от лавандула и етерични масла. Това стана ясно на поредното издание на световното изложение за храни и земеделие “Зелена седмица”, което традиционно се провежда в Берлин от 16 до 24 януари.
Интерес
“Германци, които са си купували веднъж от нашите козметични продукти с розово и лавандулово масло на предишни издания на панаира, отново се връщат и искат да пазаруват. “ Така въодушевено разказаха за оформящия се сигурен пазар на дребно на тези продукти Стела Иванова и Петър Симеонов от село Гурково по време на “Зелената седмица” пред “Телеграф”. Особено голям интерес има от потребителите към розовата вода, крема за лице, който е с масло от роза и растителен колаген, маслата от роза и най-вече лавандула. За тях е истинска благословия участието в изложението и щанда, който финансира Министерството на земеделието, защото намират шанс за реализация. „Всяка година участваме и е все по-добре. Клиентите идват отново, после ни пишат по имейла, поръчват ни онлайн по празници”, разказа Стела Иванова. Има дори такива, които всеки ден си купуват билет, за да влязат на изложението и всеки ден пазаруват от тях. Имало е случай, в който украинка е искала да изкупи голямо количество от крема с колаген по 48 лв. кутийката и е довела българин, за да се пазари. Те предлагат на щанда и розово масло от 1 г за 38 лв.
На огромен интерес се радват и продуктите с масла от безсмъртниче, алое, жасмин, разтворени в масло от шипка, произведени от Иво Балев, който използва ултразвук за смесване. Много от тях са със силни противовъзпалителни и хидратиращи действия, като могат да се прилагат и на малки деца, разказа той. Сред продуктите на иновативните технологии, които използва за обработване на шипковите плодове, са класически мармалад, шипков мармалад, в който захарта е заместена със сок от ябълки, с арония и др.
Деликатеси
Пазара на дребно в Германия се канят да превземат и производителите на сирена и кашкавали от биволско и краве мляко на малка семейна ферма Иван Начев. Те предлагат сирена и кашкавали с чубрица и други подправки и преработват собствено мляко.
На българския щанд може да се опитат разядки от домашен босилек, с тученица, конопено семе, домашна горчица със синап, хрян, мед, куркума и е получила най-високо признание за изложението за храни в Интер Експо център в София. Те са дело на Пепа Петрова и съпруга й. Пепа е биолог и е идеолог на рецептите. Сред тях е и течен шоколад без захар, без консерванти, а с мед, рожков, какаово масло, лешниково и ядково мляко, както и слънчогледов лецитин. Шоколадът е безвреден, защото е с нула алергени.
Горчицата, ако се приема сутрин на гладно по чаена лъжичка.
Германия остава страната с най-голям интерес към биопродуктите. На щандовете в супермаркетите се вижда, че цените на чистите храни са почти като на конвенционалните. Огромен интерес има и към вината, които са продукт на стари сортове като Мавруд, Сторгозия, Гергана и пр. Мъжете предпочитат червените като Мавруд и Каберне, докато жените ценят особено розето.
Кафе от Перу за 160 евро
Сред пъстрия свят на изложителите на “Зелената седмица” могат да се открият истински находки като цени и качества. Например кафето от Перу се оказа най-скъпото и 1 кг струва 160 евро.
Чорапи от вълна от як за дете от Монголия пък са за 20 евро, а за възрастен около 40 евро чифта. Истински ренесанс преживява овчата вълна. Прежда от вълна на местни породи овце близо до Хелзинки бе във фокуса на щанда на Финландия.
Румъния пък промотира слънчогледовото олио, като го поднася за дегустация с лютиви и всякакви подправки. Въпреки че изобилието има леко отстъпление от предишни години, залите пращяха от храни, аромати, вкусове.
Светлана Трифоновска