Ч атботът Дарли, който е създаден специално в помощ на фермери, е класиран сред най-сполучливите иновации за изтичащата година от една от водещите световни медии TIME.
Всяка година в продължение на повече от две десетилетия редакторите на TIME търсят най-въздействащите нови продукти и идеи в тематичния си брой „Най-добрите изобретения на TIME”.
Тазгодишният списък е събран с номинации от редакторите и кореспондентите на TIME по целия свят и чрез онлайн кандидатстване, съобщи Agri.Bg.
Африка
Дарли действа като наставник по регенеративно земеделие за дребни фермери по целия свят, като използва AI за превод на местни езици – предимно в Африка, Азия и Южна Америка – и незабавно дава решения на общи проблеми.
Чатботът Дарли превежда дори и на суахили, на какъвто говорят местните хора в Занзибар
Използвайки WhatsApp, фермер в Уганда например може да изпраща текстови съобщения или да говори с чатбот за торове, прибиране на реколтата, сеитбообороти, как да транспортира храната до пазара.
Суахили
От стартирането през март 2024 г. Дарли се използва от 110 000 фермери на 27 езика, включително туи, суахили и йоруба. „Има милиони фермери в селските райони, които говорят езици, които често не се поддържат от глобалните технологични компании“, казва Алойсиус Атах, съосновател и главен изпълнителен директор на Farmerline Group. Дарли демократизира достъпа до регенеративно земеделие.
Реколта
Друга иновация е платформата за данни на InnerPlant, CropVoice. Името й предполага, че нейните растения предават своите индивидуални чувства на фермерите. Донякъде е вярно. Растенията реагират, когато се нуждаят от хранителни вещества или са стресирани от насекоми или патогени.
Но InnerPlant модифицира генетиката на соята, царевицата и памука, за да превърне тази естествена реакция в протеин, който излъчва флуоресцентен оптичен сигнал, откриваем от сензори на сателити, дронове или трактори, така че фермерите да могат да предприемат действия рано, дори преди щетите да са видими в растеж на растение.
В края на 2023 г. InnerPlant се обедини с производителя John Deere и производителя на фунгициди Syngenta, за да изпробват пилотен тест за ранно откриване на гъбични заболявания по соята, с цел намаляване на прекомерната употреба на химически пестициди и повишаване на добивите.
Компанията има големи амбиции за разширяване: „В крайна сметка фермерите ще купят торба със семена и всяко растение в полето им ще комуникира“, казва главният изпълнителен директор и съосновател Шели Аронов. „Ще има три, четири различни сигнала във всяко семе“.