0

Щ е се изненада ли някой, че авиокомпаниите не харесват съществуващите права на пътниците от 2004 г.

Ако полетът закъснее, авиокомпанията трябва да изплати обезщетение между 250 и 600 евро. Ако полетът бъде отменен, авиокомпанията следва да премаршрутира с минимално закъснение. В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците, посочват от асоциация "Активни потребители".

ВНИМАНИЕ! Нови правила за пътниците в самолета

Процесът на преразглеждане на Регламента от 2004 г. за правата на пътниците със самолет продължава вече над 10 години. Европейската комисия започна това преразглеждане през 2013 г., но се забави заради Брекзит, COVID-19 и т.н. Междувременно пътниците се сблъскват с множество проблеми (виж карето по-долу) при упражняването на своите права, а на пазара се появиха нови нерегулирани участници, например уебсайтове посредници при закупуване на самолетни билети онлайн.

Резултатът от този дълъг процес обаче ще се окаже реформа, която поставя авиокомпаниите на първо място, а пътниците - на последно.

Авиокомпаниите отчитат рекордни печалби, но правителствата на държавите членки на ЕС парадоксално обмислят отслабване на пътническите права, вместо да ги укрепят.

Проектът

Съгласно действащите правила пътниците имат право на фиксирано обезщетение в зависимост от разстоянието, ако полетът им закъснее с повече от 3 часа. Според предложените промени този праг се вдига на 5 часа. Проучвания на LENNOC (Европейска компания за наблюдение на полети) показват, че 85% от пътниците, получили обезщетение, са претендирали такова за закъснение от 3-4 часа.

Дори и сега само един на трима пътници, които имат право на обезщетение, действително го получава. Процесът умишлено е усложнен и утежнен от авиокомпаниите, а голяма част от потребителите дори не знаят за тази възможност. Появиха се редица агенции, които прибират средно 30% комисиона от обезщетенията на потребителите, за да предявят от тяхно име искането, както и до загуба на публични средства, тъй като съдилищата разглеждат хиляди дела на разочаровани пътници. И така всички губят. Вместо да поправят този хаос, представителите на държавите членки обмислят ограничаване правото на обезщетение.

Ами при отмяна? В такава ситуация за пътниците е важно да бъдат пренасочени възможно най-бързо. Според проекта засегнатият ще трябва да изчака 8 часа за премаршрутиране от авиокомпанията, анулирала полета, или да го направи сам и за собствена сметка. Пътниците плащат средно по 1516 лева (770 евро), за да резервират нови полети или настаняване в последния момент, когато превозвачите не изпълняват задълженията си за премаршрутиране или грижа и помощ. Кой от нас ще се съгласи, че пътниците не трябва да бъдат пренасочвани възможно най-бързо, в т.ч. и чрез полети на конкуренти.

Скрити такси

Авиокомпаниите продължават да налагат съмнителни такси въпреки съдебните решения на ЕС, които обявяват подобни практики за незаконни. Съдът на Европейския съюз (СЕС) поясни, че ръчният багаж не трябва да се таксува допълнително, но авиокомпаниите продължават да искат пари за това. Пример: наскоро Ryanair задължи пътник да плати 60 евро, защото е носил бутилка за вода за многократна употреба, която е направила чантата му по-обемна. Испанските власти санкционираха пет авиокомпании за нелоялни практики, което доказва, че спешно са необходими по-ясни правила и по-ефективно правоприлагане. Потребителите трябва да се допускат на борда с чанта и малък куфар без допълнително заплащане.

Авиокомпаниите редовно пренебрегват съществуващите правила. Това показва пропуски в правоприлагането, а в текущите преговори не се предоставят нови правомощия за разследване и сътрудничество между националните регулатори, не се предвиждат по-строги санкции или възпиращи мерки.

Сега всичко е в ръцете на националните правителства – в случая на България – в Министерството на транспорта, както и на нашите представители в Европейския парламент и най-вече на докладчика по проекта за регламент - българския евродепутат Андрей Новаков.

Факти

За фискалната 2024 година печалбата на Ryanair възлизат на приблизително 1,9 милиарда евро, а на „Луфтханза“ - 1,38 милиарда евро.
Според проучване на Европейската комисия само 38% от пътниците, покриващи условията за компенсация, успяват да упражнят правата си. Данните относно пътнически искове разкриват, че дори още по-малко пътници, които отговарят на условията, в крайна сметка получават дължимото (22%).

Нараства броят на агенциите, които предявяват претенции за компенсация от името на пътниците, и това е ясен знак за системни проблеми в правоприлагането. Очаква се до 2028 г. 25% от пътниците с право на обезщетение да разчитат на техните услуги.

Проучване на Европейската комисия за 2020 г. показва, че 10-25% от отменените полети се дължат на недостатъчен екипаж или на проблеми, свързани с персонала. Според същото проучване 30-50 % от отменените полети са вследствие от технически проблеми.

Според проучване на комисията за 2020 г. от 2011 до 2019 г. са регистрирани 87 фалита на авиокомпании, които са засегнали 5,6 милиона потребители. Пътниците са понесли загуби в среден размер от 850 лева (431 евро), 87% от които не могат да бъдат възстановени, тъй като няма въведен механизъм за защита.

Холандската потребителска организация Consumentenbond проведе през 2024 г. проучване сред своите последователи относно очакванията на пътниците по отношение на ръчния багаж. Резултатите са, че 78% от тях искат ясни правила за ръчния багаж. 86% от хората, пътували със самолет през последните 3 години, смятат, че: малък куфар и чанта трябва да са абсолютният минимум, който да бъде включен в цената на всеки билет.

Перипетиите на Майкъл О'Лиъри

Веднъж, след като пристигнал в Манчестър, собственикът на Ryanair - Майкъл О'Лиъри, решил да посети пъба към хотела, в който се настанил. Той се изправил на бара и поръчал халба „Гинес“.

Барманът кимнал и му казал просто: „Това ще Ви струва един паунд, господин О'Лиъри.“

Донякъде изненадан, О'Лиъри отговорил: „Но това е много евтино“ - и подал парите.

„Е, опитваме се да сме пред конкуренцията. Освен това раздаваме безплатна бира всяка последна сряда от месеца от 6 до 8 вечерта. И имаме най-евтината бира в цяла Англия“, отговорил му барманът.

„Това е забележителна цена!“, възкликнал О'Лиъри.

Барманът обаче продължил: „Виждам, че си нямате чаша, в която да ви сипем бирата, така че вероятно ще ви е необходима една от нашите. С това цената става 3 паунда“.

О'Лиъри се намръщил, но платил, без да казва нищо. Той взел чашата си и тръгнал да си избере маса, на която да седне.

„Вие искате да седнете?“ - възкликнал барманът. - „Това ще Ви струва още 2 паунда. Ако си резервирате мястото предварително обаче, цената е само един паунд.“

След това продължил малко по-тихо: „Мисля, че може да сте твърде голям за този стол. Мога ли да Ви помоля да седнете в тази рамка, за да преценим габаритите ви?“. О’Лиъри се опитал да седне, но рамката била твърде малка и когато не могъл да се измъкне от нея, се оплакал на бармана: „Никой няма да се побере в тази малка рамка!“.

„Опасявам се, че ако не можете да се поберете в рамката, ще трябва да платите допълнителна такса от 4 паунда за вашето място“, отговорил барманът.

О'Лиъри изпсувал тихичко под носа си, но платил. В този момент барманът отново заговорил: „Виждам, че сте донесли лаптоп си със себе си. Тъй като не е било предварително заявено, това ще ви струва още 3 паунда.“

Майкъл О'Лиъри вече бил толкова раздразнен, че се върнал на бара, ударил халбата си в тезгяха и извикал: „Това е абсурдно, искам да говоря с мениджъра“.

"Виждам, че искате да използвате тезгяха" - спокойно казал барманът - "Това ще струва още 2 паунда."

Лицето на О'Лиъри почервеняло от ярост. "Знаеш ли кой съм аз?", изкрещял той.

"Разбира се, че знам, господин О'Лиъри", отговорил мъжът зад бара.

"Достатъчно! Какъв е този хотел?! Аз влязох да изпия едно питие на спокойствие, а вие се отнасяте с мен така. Настоявам да говоря с мениджъра!", изръмжал възмутено собственикът на Ryanair.

"Ето Ви имейл адреса му. Ако желаете, можете да се свържете с него между 9,00 и 9,01 часа всяка сутрин от понеделник до вторник и на този безплатен телефон. Таксата е само 1 паунд за секунда...", отговорил все така спокойно барманът.

Съвсем възмутен Майкъл О'Лиъри възкликнал: "Никога повече няма да посетя този скапан бар!".
"Разбира се, господине, това е ваше право, но помнете, че все пак ние сме единственият хотел в Англия, който предлага бира на цена от 1 паунд за халба."