0

А социация „Активни потребители” коментира преразглеждането на Европейския регламент за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт. Какви са плюсовете и минусите на измененията и какви препоръки дават експертите?

Правата на пътуващите със самолет в ЕС се прилагат, ако:

  • вашият полет е в рамките на ЕС и се изпълнява от авиокомпания от ЕС или от страна извън Съюза;
  • вашият полет пристига в ЕС от страна извън Съюза и се изпълнява от авиокомпания от ЕС;
  • вашият полет тръгва от ЕС за страна извън ЕС и се изпълнява от авиокомпания от ЕС или от страна извън Съюза;
  • не са ви предоставени обезщетение или услуги (премаршрутиране, помощ от авиокомпанията) съгласно действащото законодателство на страна извън ЕС за свързани с полет проблеми при това пътуване.

Преразглеждането на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт не предлага реално решение на проблемите, твърдят от „Активни потребители”, писа NOVA. Така например, ако полетът закъснее, авиокомпанията трябва да изплати обезщетение между 250 и 600 евро. Ако полетът бъде отменен, тя следва да премаршрутира с минимално закъснение. „В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците”, допълват от „Активни потребители”.

Процесът на преразглеждане на Регламента от 2004 г. за правата на пътуващите със самолет продължава вече над 10 години. Европейската комисия започна това преразглеждане през 2013 г., но се забави заради Brexit, COVID-19 и т.н. Междувременно пътниците се сблъскват с множество проблеми при упражняването на своите права, а на пазара се появиха нови нерегулирани участници, например уебсайтове посредници при закупуване на самолетни билети онлайн.

Какво предвижда проектът?

Съгласно действащите правила пътниците имат право на фиксирано обезщетение в зависимост от разстоянието, ако полетът им закъснее с повече от 3 часа. Според предложените промени този праг се вдига на 5 часа. Проучвания на LENNOC (Европейска компания за наблюдение на полети) показват, че 85% от пътниците, получили обезщетение, са претендирали такова за закъснение от 3-4 часа.

Дори и сега само един на трима пътници, които имат право на обезщетение, действително го получава. Голяма част от потребителите обаче дори не знаят за тази възможност. Появиха се редица агенции, които прибират средно 30% комисиона от обезщетенията на потребителите, за да предявят от тяхно име искането, както и до загуба на публични средства, тъй като съдилищата разглеждат хиляди дела на разочаровани пътници, пишат още от „Активни потребители”. И така всички губят. Вместо да поправят този хаос, представителите на държавите членки обмислят ограничаване правото на обезщетение.

Какво се случва при отмяна на полет?

В такава ситуация за пътниците е важно да бъдат пренасочени възможно най-бързо. Според проекта засегнатият ще трябва да изчака 8 часа за премаршрутиране от авиокомпанията, анулирала полета или да го направи сам и за собствена сметка. Пътниците плащат средно по 1516 лева (770 евро), за да резервират нови полети или настаняване в последния момент, когато превозвачите не изпълняват задълженията си за премаршрутиране или грижа и помощ.

Скрити такси, съмнителни практики и липса на отчетност

Авиокомпаниите продължават да налагат съмнителни такси въпреки съдебните решения на ЕС, които обявяват подобни практики за незаконни. Съдът на Европейския съюз (СЕС) поясни, че ръчният багаж не трябва да се таксува допълнително, но авиокомпаниите продължават да искат пари за това, твърдят от „Активни потребители”.

Испанските власти санкционираха пет авиокомпании за нелоялни практики, което доказва, че спешно са необходими по-ясни правила и по-ефективно правоприлагане. Потребителите трябва да се допускат на борда с чанта и малък куфар без допълнително заплащане.

Права без прилагане са безполезни

Авиокомпаниите редовно пренебрегват съществуващите правила. Това показва пропуски в правоприлагането, а в текущите преговори не се предоставят нови правомощия за разследване и сътрудничество между националните регулатори, не се предвиждат по-строги санкции или възпиращи мерки.

Сега всичко е в ръцете на националните правителства – в случая на България – в Министерството на транспорта, както и на нашите представители в Европейския парламент и най-вече на докладчика по проекта за регламент - българският евродепутат Андрей Новаков.

Статистически данни

Според проучване на Европейската комисия само 38% от пътниците, покриващи условията за компенсация, успяват да упражнят правата си. Данните относно пътнически искове разкриват, че дори още по-малко пътници, които отговарят на условията, в крайна сметка получават дължимото (22%).

Нараства броят на агенциите, които предявяват претенции за компенсация от името на пътниците. Очаква се до 2028 г. 25% от пътниците с право на обезщетение да разчитат на техните услуги.

Проучване на Европейската комисия за 2020 г. показва, че 10-25% от отменените полети се дължат на недостатъчен екипаж или на проблеми, свързани с персонала. Според същото проучване 30-50% от отменените полети са в следствие от технически проблеми.

Според проучване на Комисията за 2020 г. от 2011 до 2019 г. са регистрирани 87 фалита на авиокомпании, които са засегнали 5,6 милиона потребители. Пътниците са понесли загуби в среден размер от 850 лева (431 евро), 87% от които не може да бъдат възстановени, тъй като няма въведен механизъм за защита.

Холандската потребителска организация Consumentenbond проведе през 2024 г. проучване сред своите последователи относно очакванията на пътниците по отношение на ръчния багаж. Резултатите са, че 78% от тях искат ясни правила за ръчния багаж. 86% от хората, пътували със самолет през последните 3 години, пък смятат, че малък куфар и чанта трябва да са абсолютният минимум, който да бъде включен в цената на всеки билет.

От официалния сайт на Европейския съюз: Важни въпроси и техните отговори

• Ако европейска авиокомпания изгуби багажа на пътник, след което той подаде оплакване до авиокомпанията, но реакцията не го удовлетвори, може ли да подаде жалба другаде?

ДА - за трансгранични полети можете да се свържете с Европейския потребителски център във вашата страна. За вътрешни полети се свържете с националния потребителски център във страната, от която е пътникът.

• Трябва ли авиокомпаниите да обявяват общата цена на самолетния билет с всички включени такси още от началото?

ДА - цената на всеки елемент (цена на билета, летищни такси, други надбавки и такси) трябва да бъде ясно посочена.

• Ако полет от локация извън ЕС до ЕС бъде отменен, пътникът има ли някакви права?

ДА - правата на пътниците в ЕС се прилагат в този случай, ако полетът се обслужва от въздушен превозвач, лицензиран в държава от ЕС. Ако конкретният полет се обслужва от превозвач от държава извън ЕС, пътникът може да има права по силата на съответното законодателство на държавата, в която той е лицензиран.

• Има ли срок, в рамките на който пътник може да предяви иск за обезщетение за отменен полет?

Това зависи от националното законодателство във всяка страна от ЕС и съответно този срок може да се различава в отделните страни. Трябва да се потърси допълнителна информация от националния правоприлагащ орган в съответната страна или от национален потребителски център.

• Има ли пътникът права, ако изпусне свързващ полет?

ДА - има право на финансово обезщетение, ако двата полета са част от една-единствена резервация, пристигнете в крайната дестинация със закъснение от 3 часа или повече и ако закъснението не се дължи на извънредни обстоятелства.

• Има ли права пътникът при отмяна на полет?

ДА - има права според правилата на ЕС. Имате право на възстановяване на пълните разходи за билета за тази част от пътуването, която не е измината, или на премаршрутиране при първа възможност. Ако пътникът е вече на летището и избере премаршрутиране, има право и на храна и напитки в зависимост от времето, през което ще чака, и на две телефонни обаждания, текстови съобщения или електронни писма. Също така има право на нощувка, ако ви е предложено премаршрутиране в деня след планирания полет, както и, в зависимост от обстоятелствата - на парично обезщетение.

• Има ли право на финансово обезщетение пътникът, ако полетът му пристигне 4 чака по-късно в конкретната дестинация?

ДА - ако пристигне в крайната дестинация със закъснение от 3 часа или повече, може да имате право на финансово обезщетение, при условие че закъснението не е причинено от извънредни обстоятелства. Ако полетът закъснее с два часа или повече при излитането, авиокомпанията трябва да ви предостави грижи (храна и напитки и ако е необходимо, хотел). Ако поради закъснението пристига в крайната дестинация със закъснение от повече от 3 часа, може също да има право на парично обезщетение.

• Ако полетът е отменен, пътникът е отказал да пътува, има ли срок за възстановяване на средствата и за изплащане на обезщетение?

ДА - би трябвало да получи сумата за билет в рамките на седем дни след отмяната на полета. Плащането на обезщетение зависи от причината за отмяна на полета, но в правилата на ЕС не се посочва в какъв срок трябва да се извърши плащането.

• Ако авиокомпанията промени часа на заминаване и сега самолетът излита по-рано от първоначално планираното, какви са правата на пътника?

Съгласно правилата на ЕС полет, който е пренасочен към друго летище, което не обслужва същия град или регион като летището, за което е направена резервацията, трябва да се третира като отменен полет.

• Ако полетът е резервиран до определена дестинация, но авиокомпанията го промени, какви права има пътникът?

Съгласно правилата на ЕС полет, който е пренасочен към друго летище, което не обслужва същия град или регион като летището, за което е направена резервацията, трябва да се третира като отменен полет.