Н а 18 юли 2025 г. авиолюбителят и фотограф Stewart Jack публикува прелюбопитни снимки на американски изтребители бомбардировачи F-15Е Strike Eagle, кацащи в Обединеното кралство. Любопитното бе, че самолетите, от 389-а изтребителна ескадрила (FS) Thunderbolts на 366-о авиокрило (FW) на ВВС на САЩ, носеха маркировки, доказващи използването на нови оръжия като ракетите AGM-158 и APKWS. Предвид факта, че 12-те самолета бяха на мисия в Близкия изток, това даде отговори на много въпроси. Носовите изображения се появиха за първи път на 18-те изтребителя F-15E Strike Eagle от 391-ва експедиционна FS, завръщащи се във авиобаза Mountain Home от операция Operation Inherent Resolve през април 2019 г. Това се превърна в стандарт за всички ескадрили F-15E, опериращи в зоната на CENTCOM (Централното командване на САЩ, отговарящо за Близкия изток и Персийския залив).
Филми на ужасите
F-15E Strike Eagles на 366-о FW са базирани в авиобаза Mountain Home (щата Айдахо). Те традиционно носят изображения на носа, т.нар. Nose art (буквално „носово изкуство“), изобразяващи герои от филми на ужасите.
F-15E, кацащ в база RAF Mildenhall с nose art за използваните оръжия
На 18 юли 2025 г. 12-те самолета, разделени на 2 групи (позивни TABOR 81–86 и 91–92) и подкрепени от два авиотанкера KC-46A Pegasus (позивни CLEAN 31 и 32), пристигнаха за междинно кацане в RAF Mildenhall по пътя им от Близкия изток към САЩ. Кацащите F-15E бяха с бордни номера 87-0204 Guardian; 87-0173 Freddy; 87-0210 Jigsaw; 87-0202 Chucky; 89-0506 Candyman; 90-0241 Leatherface; 90-0227 Michael Myers и 87-0183 Nightmare.
Вниманието към тях бе привлечено от интересните маркировки на използваните оръжия. Самолетите бяха базирани в Йордания през октомври 2024 г. на фона на нарастващото напрежение между Израел и Иран. Мисията им бе възпиращ фактор с цел намаляване на риска от по-широк регионален конфликт. Напрежението в региона ескалира допълнително след убийството от Израел на лидера на Хизбула Хасан Насрала в Ливан. Иран отправи заплахи за атака с балистични ракети срещу Израел, която се материализира вечерта на 1 октомври 2024 г. На 7 октомври F-15E Strike Eagle вече бяха в Йордания.
Ракети AGM-158
Много малко подробности са известни за мисиите, изпълнявани от екипажите на 389-а FS по време на базирането им в Близкия изток. Съдейки по маркировките, те са били доста активни. В допълнение към изображенията на „умни“ бомби JDAM (Joint Direct Attack Munitions) те са използвали и ракети AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missiles) и AGR-20 APKWS II (Advanced Precision Kill Weapon System II). Сред маркировките има и няколко червени светкавици, от неидентифицирано все още оръжие.
F-15E, изстрелващ AGM-158B JASSM-ER
Използването на AGR-20 APKWS II бе донякъде очаквано, след като CENTCOM публикува снимка на F-15E 87-0210 Jigsaw, разположен в неразкрита база, по-късно идентифицирана като авиобаза Muwaffaq Salti в Йордания. Той носеше противотанков комплект от 6 пускови установки (ПУ) LAU-131A за общо 42 ракети AGR-20. Използването обаче на ракети AGM-158 JASSM в Близкия изток все още не е официално потвърдено.
AGM-158 с обхват 370 km, така и вариантът AGM-158-ER, с обхват над 926 km, са крилати ракети с GPS насочване с проникваща/фрагментирана фугасна бойна част с мощност 1047 kg. Крилатата ракета има прецизно насочване денем/нощем, дори в неблагоприятни метеоусловия, използвайки ИЧ глава за самонасочване (ГСН) в допълнение към шумозащитена ГСН с GPS насочване, за да открива и унищожава ценни и добре защитени цели.
През 2021 г. 85-а ескадрила за изпитания и оценки тества конфигурация с 6 бомби GBU-38 JDAM под едното полукрило на F-15E, чиято цел бе да тества т.нар. „камион за бомби“. Това бе увеличило товароносимостта на Strike Eagle от 9 на 15 JDAM за транспортирането им до отдалечени авиобази за въоръжаване на носещия ги F-15E или на други самолети. На 25 април 2021 г., 6 F-15E от 494-та експедиционна FS от RAF Lakenheath, прелетяха до авиобаза Ал Дафра (ОАЕ) за първи път в конфигурация „камион за бомби“, като всеки носеше по 12 JDAM и 4 SDB.
Втората група от 4 F-15E
Маркировките на JASSM на F-15E предполагат, че са били използвани в региона, вероятно по време на операция Midnight Hammer, насочена към ядрените обекти на Иран през юни 2025 г. за унищожаване на РЛС и разчистване на пътя на СТЕЛТ бомбардировачите B-2 Spirit.
Бюджетна
APKWS II е ракета „въздух-въздух“, първоначално проектирана като нискобюджетен лазерно насочван прецизен боеприпас „въздух-земя“, тествана за първи път през 2019 г. В допълнение предлага достъпна опция за унищожаване на бавно движещи се въздушни заплахи като дронове и крилати ракети. По време на последните операции над Червено море F-16 обикновено работеха по двойки: единият самолет засичаше целта с прицелен контейнер Sniper ATP, а другият атакуваше целите с ракетите.
В сравнение с традиционните ракети „въздух-въздух“, APKWS II позволи на F-16 значително да увеличи боезапаса си. Изтребителят стандартно носи общо 6 ракети AIM-9X и AIM-120, сега с две ПУ с APKWS въоръжеността на F-16 се утрои. Това бе постигнато на много по-ниска цена – APKWS струва около 30 хиляди долара, докато AIM-9X е 450 хиляди долара, а AIM-120 надхвърля 1 милион долара бройката. Компромисът обаче е, че ракетите APKWS са ефективни само срещу слабоманеврени цели.
Наскоро тестваното оборудване на F-15E развива концепцията още повече. С 6 пакета LAU-131 Strike Eagle може да носи до 42 ракети APKWS в допълнение към стандартния си комплект от 8 ракети „въздух-въздух“. Това дава на самолета до 50 възможности за стрелба, преди да използва вграденото оръдие. Това осигурява и по-голяма оперативна гъвкавост – офицерът по оръжейните системи на задна седалка може да насочва ракети по цели с лазерния контейнер Sniper ATP, а пилотът да се концентрира върху бойното маневриране, елиминирайки необходимостта от 2 самолета, както е при F-16.
По време на иранската атака с дронове срещу Израел през април 2024 г., F-15E бяха самолетите, натоварени със задачата да прехванат вълната от приближаващи дронове. Един от ограничаващите фактори по време на тази операция бе ограниченият брой ракети „въздух-въздух“, налични на всеки самолет. F-15E с ракетно зареждане с голям капацитет би имал по-голяма продължителност и ефективност на противодействието на дронове.
APKWS II вече е използван на няколко американски платформи, включително самолети AV-8B Harrier и F/A-18C/D Hornet на Морската пехота, A-10C и F-16 на ВВС на САЩ; и вертолети AH-1Z Viper и UH-1Y Venom (Морската пехота), MH-60R/S (ВМС) и AH-64D/E Apache (СВ) на САЩ.
APKWS II е базиран на неуправляемата ракета Hydra 70 и включва комплект за лазерно насочване между бойната глава и ракетния двигател. Тази нискобюджетна модификация превръща обикновен неуправляем боеприпас в прецизно оръжие. Ракетата има 4 разгъващи се крила с лазерна полуактивна ГСН с разпределена апертура (DASALS), която осигурява широко обзорно поле за откриване както на неподвижни, така и на движещи се цели.
APKWS претърпя модернизация по Програмата за борба с дронове FALCO, която добави софтуер, подобряващ способностите й за мисии „въздух-въздух“. BAE Systems добави нова инфрачервена ГСН, допълваща лазерното насочване и даваща на ракетата втори режим за насочване. Това надгражда FALCO и ще подобри способността за борба с широк набор от въздушни заплахи.
Последните 4
На 19 юли 2025 г. последните 4 F-15E – 87-182 Pennywise; 88-1667 Reaper; 90-245 Hannibal и 87-190 Ghostface от същата 389-а FS от авиобаза Mountain Home, кацнаха в RAF Mildenhall (позивни TABOR 93–96), пристигнаха в британската авиобаза RAF Mildenhall ден след първите 8 изтребителя.
