0

 

Японската компания Subaru пусна първия в историята си електрически SUV, наречен Solterra. Името на новия електромобил се състои от две латински думи - Sol и Terra, които на български означават слънце и земя. Глобалната цел на японците е била да създадат електрически SUV, който настоящите клиенти на Subaru да възприемат като истински представител на марката с нейните ценности, разработвани в продължение на много години. Новият модел може да измине средно 466 км, като се движи на ток както на пътя, така и извън него. Solterra е кола, която се държи много добре на асфалт, тъй като е пъргава, но поради отличната система за задвижване на всички колела, има определени възможности върху груби и хлъзгави повърхности, но без да се счита за безкомпромисен всъдеход. По-скоро е един универсален и балансиран SUV със семейна ориентация, тъй като е особено просторен и щедро оборудван.

Платформа

Solterra е съвместна разработка на Subaru Corporation и Toyota Motor Company. Новият електрически кросоувър е разработен върху глобалната платформа e-Subaru, предназначена за изцяло електрически автомобили. Отпред окачването е тип McPherson с носещи амортисьори и спирални пружини, а отзад е с двойни триъгълни носачи на колело и спирални пружини. Дължината на каросерията на Subaru Solterra е 4,69 метра, ширината е 1,86 метра, височината – 1,65 метра, а междуосието е 2,85 метра. Пътният просвет на електрическия кросоувър е цели 210 мм. Новата глобална платформа дава възможност за шофиране с превъзходна динамика, предлагайки висока стабилност и прецизно управление, което реагира линейно на действията на водача. Батериите с голям капацитет са поставени под пода и по този начин се постига нисък център на тежестта, висока якост и твърдост на каросерията.

Роднина

На външен вид Subaru Solterra не се различава много от роднината Toyota bZ4X, но все пак не е толкова лесно да объркате двата автомобила. Освен по различното лого на капака и името на капака на багажника, кросоувърът на Subaru се отличава с по-агресивни защитни панели, поставени по целия периметър на каросерията. Вместо радиаторна решетка има монтиран релефен шестоъгълен панел. Формата на фаровете е идентична, докато графика на предните и задните светлини е различна. Новото Subaru Solterra разполага с кръгли фарове за мъгла, поставени в предната броня и панели, които предпазват долната част на каросерията. Дизайнът на джантите също е различен, като стандартните за ниво 4E-xperience са 18-инчови, а за второто ниво на оборудване 4E-xperience+ се предлагат 20-инчови алуминиеви джанти като стандарт.

Просторен

В интериора на Subaru Solterra пред водача е поставено 7-инчов повдигнат дигитален инструментален панел и 12,3-инчов правоъгълен сензорен екран на мултимедийната система с безжична мобилна съвместимост, оборудвана с възможност за гласово управление. Салонът е много просторен, като това е много забележимо на втория ред седалки, където на практика има огромно място както за краката, така и за раменете на пътниците. Багажникът е с капацитет от 452 литра, като облегалките на задните седалки могат да се сгъват в съотношение 60:40, така че този обем да се разшири ако трябва да транспортирате по-големи предмети, като велосипед например. Товарният отвор е широк и е на приемлива височина за такъв висок автомобил, а капакът на багажника е с автоматично електрическо задвижване. Материалите в Solterra са топли, приятни на допир и имат добро качество, като арматурното табло е покрито с текстил. Всички детайли са солидни и създават усещане за здравина и прецизност. Това усещане се допълва от добрата работа по звукоизолацията и аеродинамиката. В салона има няколко места за съхранение на вещи, като единственото странно нещо е, че няма жабка. В замяна има вентилационни отвори за втория ред седалки, вратите позволяват широк достъп и плосък под, който улеснява живота на борда. Селекторът на скоростите е кръгъл със странно управление, което изисква известна адаптация.

Разход

Новото Subaru Solterra е със задвижване на всички колела AWD, което се осигурява от два електромотора - по един на предната и един задната ос с мощност от 109 к.с. Системната мощност на двата електромотора е 218 к.с. Това позволява на този SUV с тегло малко над 2 тона празен, да ускори от 0 до 100 км/ч за 6,9 секунди, което е много добре. Максималната скорост е ограничена на 160 км/ч в полза на пестенето на енергия и осигуряването на максимална автономност. Батерията на Solterra е с брутен капацитет 71,4 кВтч, която осигурява средно 466 км автономен пробег според WLTP. Официалният разход на Solterra е 16 кВтч/100 км, но по време на нашия тест основно на междуселски пътища и в града, беше възможно да го намалим до 12,6 кВтч/100 км. На магистрала с около 130 км/ч, разходът е 19 кВтч/100 км. Така ако шофирате с по-ниски скорости, ще може да изминете над 500 км без да зареждате, но на магистралата максималният автономен пробег е около 340 км в реални условия. Батерията може да се зарежда с максимум 150 кВт при постоянен ток, което отнема около 30 минути от 10 до 80%. Възможно е зареждане и с 7,4 кВт при променлив ток.

Сцепление

Новото Subaru Solterra е оборудвано със системата X-Mode с два режима за управление на задвижването на всички колела, която подобрява усещането за безопасност при неравни пътища. Възможностите за проходимост се подобряват допълнително чрез новата интелигентна система за контрол на сцеплението Grip Control, която помага за оптимизиране на сцеплението в зависимост от скоростта и качеството на пътната настилка и позволява на колата да се движи с постоянна скорост, като същевременно я стабилизира дори при неравни пътища. Технологията контролира прецизно четирите колела и осигурява пъргава реакция на моторите и гъвкавото разпределение на задвижващата сила между предната и задната ос. По този начин Solterra се възползва напълно от високото сцепление на четирите колела. Електрическият SUV има три режима на шофиране за пътя - Eco, Normal и Power, и два режима на системата X-Mode за офроуд. Когато се наложи да шофирате по черен път или по неравни повърхности с ниско сцепление, системата X-Mode и пътният просвет от 21 см осигуряват проходимост, която носи увереност и спокойствие. 

Новата Solterra се произвежда в заводите на Subaru в Япония. Електрическият SUV вече се продава в Европа и у нас, а цената му започва от 115 990 лева за нивото 4E-xperience и 123 590 лева за ниво 4E-xperience+. Цветът металик струва още 1190 лева.

Технически характеристики

Subaru Solterra 4E-xperience

Двигател    два синхронни електромотора

Батерия    литиево-йонна с капацитет 71,4 кВтч

Трансмисия/задвижване    автоматична/двойно, 4х4

Системна максимална мощност     218 к.с.

Системен въртящ момент    337 Нм

Ускорение от 0-100 км/ч    6,9 секунди

Максимална скорост     160 км/ч

Комбиниран разход на електроенергия    16 кВтч/100 км

Автономен пробег (WLTP)    466 км

Емисии на СО2    0 г/км

Цена на модела    от 115 990 лева