Н аучно изследване показва, че пием вино заради динозаврите и по-специално заради метеорита, който е предизвикал изчезването им преди около около 66 млн. години.

Астероидът Chicxulub (Чикшулуб, както би трябвало да се произнася на езика на маите), който ударил земята, убивайки динозаврите, е отговорен за раждането на виното, твърдят учени от Природонаучния музея Филд в Чикаго. Те са публикували изследванията си в Nature Plants. И вадят заключението, че след като динозаврите са изчезнали, нови растения са започнали бързо да се развиват и да завладяват света.

Вкаменелости

Екипът от Природонаучния музей е открил, че в региони на Колумбия, Панама и Перу има вкаменени гроздови семки от преди 60 милиона години. Те са от vitaceae – семейство цъфтящи, от което произхождат лозята в западното полукълбо. Според проучването, публикувано в списанието, то разкрива как гроздето се е развило с течение на времето. „По същество гроздето е успяло да процъфтява, защото динозаврите вече не са присъствали, за да тъпчат растенията, да газят през дърветата и да унищожават растителния свят в гората“, пишат с ентусиазъм учените.

Така тези растения постепенно завладяват почти цялата планета. И все пак именно в Стария свят за пръв път са се сетили как се прави вино от грозде. Има различни теории по въпроса, повечето предполагат, че в Близкия и Среден изток за пръв път са усвоили правенето на вино.

Траки

По нашите земи траките са произвеждали вино поне 3000 години преди Христа, а някои смятат че става реч и за 5 хилядолетия преди новата ера. Първоначално виното е ползвано като еликсир за връзка с боговете. Опиянението на жреци е помагало да гадаят и да свеждат до останалите какво искат божествените създания. След това обаче виното започва да става напитка за всички и масово са го ползвали.

Историци пък казват, че траките са използвали виното в ритуалите си. И то е участвало в годишните гадаения по време на слънцестоенето. Известно е, че е имало пещери – естествени или оформени и издълбани специално за целта, които са били осветяване само по време на слънцестоене. По това траките са гадаели дали и как боговете са благосклонни към тях. Вярвали са, че светът свършва, ако слънчевият лъч не огрее утробата на пещерата и не извърши специалния божествен акт. Някои са поливали пещерата с вино и са чакали слънцето да огрее там.

Така че, ако се направи спекулация по темата, то благодарение на метеорита, избил динозаврите траките и другите древни народи са развили цивилизацията си.​