С амолет се превръща в призрак и се появява на радарите 37 години след излитането си, давайки основания за поредица от холивудски филми и интриги.
Полет 914 на несъществуващия вече национален превозвач на Щатите „Пан Ам“ влиза в историята с една от най-големите и неразгадани и до ден днешен мистерии в авиацията. Едни твърдят, че това е само градска легенда и такъв полет изобщо не е имало никога, други се кълнят каква е самата истина, макар и доста необяснима.
1955
На 2 юли 1955 г. самолет „Дъглас Ди Си – 4“ (Douglas DC-4) излита от Маями към Ню Йорк в полет 914 на „Пан Ам“, но така и никога не пристига на местоназначението.
57 са пътниците, а 5 са членовете на екипажа. След 37 години (30 според други източници) самолетът е забелязан отново на радарите. Появява се край столицата на Венецуела Каракас. След време каца на летището. Властите са вдигнати под тревога и установяват старите позивни на смятания за отдавна изчезнал самолет. Правят безуспешни опити да се свържат с пилотите, най-накрая успяват. Единственото, което чуват обаче, е: „Просто трябва да пристигнем в Маями в 9:55“. След това самолетът Douglas DC-4 отново запалва витловите си двигатели и излита. Полетът е следен чак до Маями – първоначалното място за излитане на самолета. Там има различни версии, като някои казват, че се свързват с екипажа. Те не разбирали как са попаднали в Каракас, който е доста на юг от Маями, вместо да летят на север към Ню Йорк. Обяснявали, че попаднали в странен облак и приборите на самолета им били полудели и не можели да определят нито къде са, нито какъв е часът. Но изведнъж разбрали, че са във Венецуела и тръгнали да се прибират към Флорида. Имали предостатъчно гориво.
Според една от версиите самолетът след това отлетял към Ню Йорк, където и кацнал след няколко часа. Любопитно било, че всички били на възрастта си отпреди 3 десетилетия, както в деня, в който излетели. Роднините им били ги оплакали отдавна, смятайки ги за безследно изчезнали. Но от ФБР и други специални служби били прибрали всичките 62-ма души екипаж и пътници.
Сред популярните филми по темата е и разпространеният у нас сериал „Манифест“. Но има документални филми, в които темата се дискутира.
Менте
Някои изследователи смятат, че всъщност цялата история може да е тотално менте и изфабрикувана фантазия от търсещи сензации жълти журналисти. Факт е, че през 1975 г. в таблоида е публикувана подобна статия. Но през 1992 г. тя става актуална с полет 914 на „Пан Ам“ („Пан Американ“).
Дали е измислена сензация или пътниците наистина са попаднали в капан на времето, едва ли някога ще стане ясно, не и преди да бъдат разсекретени документи на съответните тайни служби. Една от теориите е, че най-вероятно полетът е попаднал в червеева дупка, която според теорията на относителността може да свързва огромни разстояния в Космоса за почти отрицателно време. Нещо като телепортиране, но всъщност по-скоро става въпрос за попадане в тунел през времето и пространството, където усещането е различно от това извън тунела.
Дъглъс
Смята се, че „Дъглъс DC-4“ е сравнително надежден самолет. Това всъщност е гражданската версия на военния C-54. Предназначен е за далечни полети, често е използван и като транспортен самолет.
Всъщност първоначално е бил проектиран за граждански полети, но започналата Втора световна война бързо кара производителя да го направи и военен. Като такъв дебютира на 14 февруари 1942 г. Самолетът е бил правителствен за президента Франклин Рузвелт и британския премиер Чърчил. Оказал се доста надежден както в цивилното си, така и във военното си предназначение. Използвали го предимно за военен транспорт на войници и товари.
DC-4 е за далечни полети с класическа изцяло метална конструкция. Има четири витлови двигателя. Екипажът е от шест души - командир, втори пилот, навигатор, радист и двама резервни членове, но може да лети и само с двама пилоти или само с пилот и навигатор.
