0

Във футбола не е достатъчно да имаш добър отбор, трябва да имаш и много силен централен нападател, който да вкарва голове. През последните няколко години Peugeot може да се похвали с изцяло обновена гама от модели, но у нас липсва такъв, който да прави голям обем от продажби. На автосалона в Париж през октомври французите показаха изцяло новото поколение на Peugeot 3008, което е претърпяло радикални промени и сега вече е изглежда като истински SUV. Второто поколение на 3008 идва в момент, в който всъдеходите и кросоувърите стават все по-популярни, така че новият модел има всички шансове да стане бестселър и да увеличи пазарното присъствие на марката. Новото Peugeot 3008 е пораснало значително във всички посоки, като дължината му е увеличена до 4447 мм, широчината - до 1841 мм, височината - до 1615 мм, а междуосието - до 2675 мм. Въпреки това теглото му е намалено със 100 кг - до 1325 кг в базовата версия. Основният принос за свалянето на килограми се дължи на това, че предните калници са от алуминиева сплав, а багажникът е от пластмаса.

Отпред изпъкват вертикалната вдлъбната радиаторна решетка и двойните фарове.

Външният вид на Peugeot 3008 е радикално променен и има много малко общо с предшественика си. Предният му капак е по-дълъг и се намира по-високо, а предното стъкло е по-силно наклонено. Линията на прозорците сега също е по-висока и в задната част прави елегантна извивка. Широката хромирана решетка е изпълнена в духа на обновеното Peugeot 2008. Скосените фарове са допълнени с динамични мигачи, а срещу доплащане те могат да бъдат напълно светодиодни. Сериозно са увеличени въздушните отвори в предната броня. Капакът и двете профилни стени са доста по-релефни. Стандартни са 17-инчовите алуминиеви джанти, а във версията GT джантите са 19-инчови. Праговете и долната част на каросерията са покрити със защитни пластмасови панели. На покрива има спойлер, а задните колони са оцветени в черно. Оригиналните задни светлини наподобяват следи от ноктите на хищник.

Типичните три ивици на всеки един от фаровете отзад издават, че 3008 принадлежи към семейство котки.

Влизайки в салона на новото Peugeot 3008 съм приятно изненадан от качествените материали и модернистичното оформление на интериора, изпълнено в стила на новите модели на марката. Пред мен е второто поколение на така наречения i-Cockpit на Peugeot, който дава отлични възможности за управление. Воланът с три лъча е с малък диаметър и е много удобен особено за управление в града. Той е скосен в горната и долната част, и напомня на кормило на болид от Формула 1. Таблото е разположено на нивото на очите, а показанията се изписват на 12,3-инчов дисплей с течни кристали. Водачът може да променя неговата конфигурация и например да избере карта на навигационната система. Данните могат да бъдат проектирани върху предното стъкло. Централният панел е леко обърнат към водача, а на върха му е поставен 8,0-инчовият сензорен екран на мултимедийната система. Благодарение на него има доста по-малко бутони.

В салона е второто поколение на концепцията i-Cockpit, а воланът е още по-малък, скосен отдолу и отгоре.

Останалите бутони напомнят на авиационни превключватели. Кормилната колона се регулира по височина и дълбочина. Позицията на седене в Peugeot 3008 е станала много по-висока, което значително подобрява видимостта. Предните седалки са меки и удобни, като при това много добре задържат тялото в завоите. Водачът и пътникът са разделени от високия тунел на трансмисията. В подлакътника има кутия със значително увеличен размер. Вторият ред седалки са по-големи от предишното поколение на модела и има повече пространство за главите и коленете на пътниците. Салонът отзад е малко по-широк, има удобно място за двама пътници, а при необходимост съвсем спокойно могат да се возят и трима. Обемът на багажника е увеличен до 520 литра, а под пода има скрито отделение. Задните седалки се сгъват много по-лесно чрез специалните ръчки. Образува се равен под, а обемът се увеличава до 1580 литра.

На пътя новото Peugeot 3008 вози комфортно, благодарение на мекото окачване с дълъг ход на пружините.

Всички налични двигатели разполагат с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Базов е 1,2-литровият турбомотор PureTech с мощност 130 к.с. Следва 1,6-литровият 4-цилиндров турбодвигател THP със 165 к.с. Максималният му въртящ момент е 240 Нм и е достъпен още при 1400 об/мин. Най-малък от дизелите е 1.6 BlueHDi със 120 к.с. В комбинация с опционалната 6-степенна автоматична скоростна кутия този агрегат е доста гъвкав и се представя отлично и в града, и на пътя. Предимството му е значителната тяга при ниски обороти. Максималният въртящ момент от 300 Нм е на разположение от 1750 об/мин. Ускорението от място е бодро, а за изпреварване е необходима по-голяма видимост. Двигателят е много икономичен, като в града харчи около 5 л/100 км, а на извънградско пада до 4 л/100 км.

Пред скоростния лост се намира контролерът на системата Advanced Grip Control с режими за пясък, кал и сняг.

Ако обичате да шофирате по-динамично, по-добре да изберете 2,0-литровия турбодизел с мощност 150 к.с., комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Двигателят се развърта с лекота, ускорява пъргаво автомобила и неусетно достига високи скорости. На върха в двигателната гама е турбодизеловият 2.0 BlueHDi със 180 к.с., който предава тягата от 400 Нм чрез 6-степенна автоматична трансмисия.

На пътя новото Peugeot 3008 вози комфортно, благодарение на мекото окачване с дълъг ход на пружините, което се справя без друсане с повечето пътни неравности. В същото време в остри завои не се усеща изразено наклоняване на каросерията. При динамично шофиране колата се държи неутрално и балансирано. Кормилното управление е много леко и достатъчно информативно. Шумоизолацията в салона е подобрена, така че вътре е станало по-тихо, особено при движение по магистрала.

3008 се справи без затруднения с преодоляването на дълбока дупка, благодарение на просвета от 220 мм.

Новото Peugeot 3008 носи гените на SUV, сред които се откроява големият пътен просвет от 220 мм и защитните панели по каросерията на колата. Това, което го различава от всъдеходите, е липсата на система 4х4, каквато притежават повечето кросоувъри, продавани в Европа. Новото Peugeot 3008 е само с предно предаване, а задвижване на четирите колела ще получи само бъдещата хибридна версия. Затова пък моделът е оборудван с технология за стръмно спускане и със система за повишена проходимост Advanced Grip Control с режими за пясък, кал и сняг. Шофирайки по високопланински черен път, на надморска височина над 2000 метра, дойде и първата зона от сняг и лед. Завъртях контролера на системата в режим сняг и Peugeot 3008 остана стабилно, без да губи сцепление и без да проявява склонност към поднасяне. Новото 3008 се справи без затруднения и с преодоляването на дълбока дупка.

Със системата Advanced Grip Control новото 3008 се изкачи по хълм с кални и дълбоки коловози.

Тогава дойде най-страшното – изкачване по нагорнище в разкаляни и дълбоки коловози. В първия момент не ми се вярваше, че колата ще се справи без 4х4, но следвайки напътствията на опитен офроуд инструктор, включих режима за кал, дадох „мръсна” газ и след секунди се озовах на върха на хълма. Удивително! На връщане, за да се спусна по същия наклон, ми помогна системата за автономно спускане, която се задейства с бутон на централната конзола. Пуснах и спирачката, и газта, оставяйки всичко в ръцете на електрониката, а спускането стана равномерно, с ниска скорост, без напрежение и риск. Необичайното тук е, че за да сработи системата, трябва скоростният лост да е в неутрално положение, докато при другите коли трябва да бъде на първа предавка или в режим D на автоматика.

С новото Peugeot 3008 французите въздействат върху емоциите и изживяванията, като привличат вниманието към новия си продукт и предизвикват възхищение. Новият модел вече дойде у нас и може да размести пластовете в сегмента, а цените стартират от 40 604 лева.

Peugeot 3008 BlueHDi 150

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

6-степенна механична скоростна кутия

150 к.с. макс. мощност при 4000 об/мин

370 Нм въртящ момент при 2000 об/мин

9,6 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

207 км/ч максимална скорост

4,4 л/100 км смесен разход на дизел

114 г/км емисии на СО2

51 558 лева цена на модела