0

И зоставен тунел под източните дялове на Стара планина с дължина малко над 4 км е една от малко познатите забележителности по родното Черноморие. Той е част от секретен военен обект „А“ от миналото, който е трябвало да представлява скоростна жп линия между Варна и Бургас. 

Магистрала

Транспортният проект е бил замислен като част от стратегическа жп  магистрала, която при евентуален конфликт с Турция е трябвало да осигури бързото придвижване на съветските войски до южната граница на България. Варненецът Пламен Янев е сред малцината, изследвали проекта както на документи, така и на място. Всичко научено и видяно изследователят споделя в блога си varnamaps.

Входът

 Входът
Varnamaps.eu

Там Янев е публикувал и своите впечатления и снимки от изследването на секретния в миналото обект, който според него може да бъде включен в маршрутите на любителите на природата и дори да се превърне в уникална туристическа атракция. 

Сума 

Реализацията на мащабния военен проект започва в началото на 50-те години на миналия век. Под прякото разпореждане на Сталин за целта се отделят колосалните за времето си около 330 млн. лв. Проектът включвал около 100 километра релсово трасе заедно с многобройни насипи, траншеи, мостове, както и прокопаването на тунел под източните дялове на Стара планина.

Тунелът е атракция

 Тунелът е атракция
Varnamaps.eu

Проектът е бил с военно предназначение, маскиран като цивилно съоръжение. Замислено е дори построяване на гара край Обзор. Проектът за черноморската железница включва и таен тунел, който се намира в района на несебърските села Приселци и Кошарица, разказва Пламен Янев. Строителството е продължило докъм края на 50-те години, когато вследствие промяна в политическата обстановка в световен мащаб е преустановено и изградените съоръжения са изоставени.

Това е времето на превъоръжаването и появата на балистичните ракети, съвпадащо и с настъпилата смърт на Сталин. Изграждането на проекта постепенно губи своята значимост и въпреки че са изпълнени повечето строителни работи, той е изоставен, а недовършеният тунел - запечатан. Направените впоследствие дупки в зида обаче позволяват да се влезе вътре.

Мястото е изоставено

 Мястото е изоставено
Varnamaps.eu

Tам се вижда, че тунелът е с ширина колкото за преминаването на един влак. Наред с прилепите на места в него могат да се видят типичните за пещерите сталагмити. Според Янев недовършеният военен обект представлява привлекателна дестинация за едно авантюристично приключение с потенциал за уникална атракция. 

Съоръжения 

И в наши дни повечето съоръжения от някогашното военно строителство са добре запазени като участъка от трасето, преминаващ под планината, е съхранил най-добре спомена от отминалата епоха. Той е сравнително лесно достъпен и представлява привлекателна дестинация за едно авантюристично приключение. Южният му вход може да бъде открит на около 2 км от с. Кошарица, намиращо се недалеч от Слънчев бряг.

Изключително интересно

 Изключително интересно
Varnamaps.eu

Маршрутът започва малко преди селото, откъдето се поема по широк чакълест път, който отвежда до внушителната и красива структура. А наоколо се забелязват първите останки от грандиозния проект.

Машина на времето

Първите 15-20 метра от прохода са залети, като нивото на водата е около 20 см, но при предварителна подготовка влизането не е особен проблем. От тази страна на планината са прокопани около 600 метра, които се изминават бързо и неусетно. Влизайки вътре, се попада в една мистична машина на времето. Тръбата на тунела има изящна овална форма с височина на свода над 8 метра, а по земята е прокаран тесен отводнителен канал. Напред регулярно са изградени малки сервизни ниши, а по стените може да се прочетат най-различни мотивиращи послания и лозунги от онова време.

Малко по-навътре започват да прелитат и безобидни прилепи. На финала се достига до масивната скала, пробита с много труд за онова време.  

След като се излезе навън, отвисоко се вижда цялата панорама на района. От двете страни на входа има малки стълбички, които достигат до второто ниво на конструкцията. Горе има нещо като панорамна площадка, от която се разкрива дивата прелест на околността. Но трябва изключително внимание, тъй като стъпалата не са обезопасени и съществува реална опасност от контузии.

Мостът

 Мостът
Varnamaps.eu

Друго интересно място е „покривът“ на красивата арка. Изкачването дотам става по стръмната пътечка вдясно. А това е и посоката, по която трябва да се продължи нататък към следваща цел.

Несебър 

Това е северният вход на тунела, който се намира в близост до село Приселци (община Несебър). Маршрутът преминава през билото на Източна Стара планина и предлага интензивно и приятно изживяване. Разстоянието дотам е около 6,5 км, а денивелацията малко над 340 метра. В началото трасето представлява обрасла горска пътека, която по-късно преминава в утъпкан черен път, който води до гарантираното удоволствие от откриване на интересни нови неща.

В най-високата точка на прехода се стъпва на култовия маршрут Ком - Емине, по който се продължава на запад около 700 метра, след което по една отбивка вдясно започва плавно спускане и по-надолу се достига до оградено ловно стопанство. Напред е най-трудният участък от около 1 км, по който няма пътека.

Трасето преминава през проходим горски масив покрай ограждението, следва стръмен и обрасъл черен път, който слиза до дерето на Карагьолгенска река, където се среща с маршрута, идващ от с. Приселци. Именно по речното русло е било планувано да преминава военната жп линия, след като напусне тунела. А той се намира съвсем близо, на около километър в западна посока.

По пътя към него се забелязват и други останки от внушителния проект, идеално запазили своето състояние във времето. Там сред гората внезапно изниква и северният вход, обгърнат в призрачно очарование. Той не изглежда толкова внушително като южния, но въпреки това впечатлява със своята тайнственост. Дължината му е около 2 км, а атмосферата вътре е една идея по-автентично запазена. За разлика от другия, който е идеално прав, този прави лека дъга, за да може трасето да излезе успоредно на речното дефиле.

При влизането в тунела също могат да се прочетат интересни комунистически лозунги по стените, а на места са започнали да се образуват типичните за пещерите сталагмити. На излизане по специално преградната стена се вижда и издяланият „автограф“ на строителите от далечната 1953 г., оставен за спомен на идните поколения.

Черен път 

Има и малко по-лесен вариант за достигане на северния вход - по черен път от с. Приселци, което е съвсем близо до Обзор. Маршрутът е с дължина около 7 км и започва от чешмата в края на селото, обяснява Пламен Янев. Той препоръчва при предприемането на подобни приключения, където на места се губи телефонният обхват, винаги да се споделя маршрутът с близки или приятели.

Трябва да се носи също алтернативно осветление и да се предвижда повече време от планираното. За всички, решили да проучат този обект, съветът на Янев е да не се посещава през зимните месеци, когато прилепите изпадат в хибернация. А при всяко влизане в тунелите да се запази  пълна тишина.