0

Движението в натоварения градски трафик много изнервя почти всички водачи, а особено в час пик ситуацията е отчайваща. Натискате съединителя, включвате първа предавка и пълзите в колоната. Толкова е досадно, а може дори и левият крак да ви заболи от натискане на педала на съединителя. Значително по-комфортно ще се движите в градската джунгла с компактна кола с автоматик.

Един чудесен автомобил с компактни размери и автоматична трансмисия е Skoda Fabia. Колата с каросерия хечбек е с дължина 3,99 м, широчина 1,73 м, височина 1,45 м и междуосие от 2,46 м. Модернизирането на платформата MQB е довело до скъсяването на Fabia, а в конструкцията са използвани леки видове стомана, което намалява теглото.

За тези, които обичат да карат динамично и да пестят гориво, най-ефективният двигател е 1,4-литровият 3-цилиндров турбодизелов мотор 1.4 TDI с мощност 90 к.с. Той не е шумен, не се усещат типичните вибрации, тегли отлично още от ниските обороти и е много еластичен при ускорение. С мощност 90 к.с. новата Fabia е динамична в града и на междуградски път, а с максимален въртящ момент от 230 Нм в интервала от 1750 до 2500 об/мин малката кола се представя достойно и на магистралата. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 11,1 секунди, а комбинираният разход на дизел е едва 3,6 л/100 км.

Новата 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG е много подходяща за града и с нея Skoda Fabia се изстрелва напред като стрела. Трансмисията реагира много бързо на желанието на водача, а в спортен режим предлага още по-пъргави реакции, благодарение на качването на предавките на по-високи обороти. С тази комбинация малкият хечбек се превръща в градски спринтьор, който много бързо си проправя път в задръстванията. Освен това Skoda Fabia вози комфортно и стегнато. Окачването отпред е независимо тип McPherson, а отзад е с торсионна греда, като деликатно поглъща неравностите.

На пътя Skoda Fabia се контролира перфектно. Тя е маневрена, почти не се наклонява в завоите, бързо и точно реагира на действията на волана и най-изненадващото е, че не проявява явно недозавиване, характерно за автомобилите с предно предаване. Затова основна заслуга има електронното заключване на диференциала XDS+, съчетан с работата на системата ESC. Комбинацията осигурява неутрално поведение на автомобила в завоите, дори когато се шофира динамичното, както при ускорение, така и при спиране. Кормилният механизъм с нов електромеханичен усилвател за точно и информативно управление. Пониженият център на тежестта и намаленото тегло на автомобила помагат да се подобри контрола на управление. Шумовете са изолирани много добре, което става особено важно след 120 км/ч.

В салона Skoda Fabia разполага с място за петима пътници. В интериора са подобрени материалите и покритията. Воланът е мултифункционален с бутони за управление на аудиосистемата и телефона. Циферблатите на таблото са оформени класически стил. На централния панел изпъква 6,5-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система. Воланът се регулируема по височина и в дълбочина.

Предните седалки се настройват по височината. Те са по-еластични и имат добри странични опори. Тънките колони на покрива осигуряват добра видимост във всички посоки. Под седалката на водача се е появила специална ниша, в която е скрита светлоотразяващата жилетка. На втория ред седалки значително е нараснало мястото за краката и над главите на пътниците, така че да е просторно дори за пасажери с ръст над 1,80 м. Салонът е станал по-широк в областта на раменете, така че отзад да бъде по-удобно за трима.

Гъвкавото багажно отделение е най-просторното в сегмента на малките автомобили. Обемът на багажника е 330 литра в нормално състояние и 1150 литра със сгънати задни седалки. Като опция за багажното отделение се предлагат и две мрежи за лесно подреждане на товарите. Оборудването на Skoda Fabia в най-високо ниво Style е много щедро, предлагат се и допълнителни опции. На разположение на водача са система за безключов достъп, климатроник, сензори за осветление и дъжд, круйз-контрол и др. Може да се поръча панорамен покрив, безжичен достъп до Интернет, система за автоматично спиране, отчитане на умората на водача и неутрализиране на кинетичната енергия при евентуален сблъсък.

Технически характеристики

Skoda Fabia 1.4 TDI 7DSG

1,4-литров 3-цилиндров турбодизелов двигател

7-степенна автоматична скоростна кутия DSG

90 к.с. максимална мощност при 3000-3250 об/мин

230 Нм макс. въртящ момент при 1750-2500 об/мин

11,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

182 км/ч максимална скорост

3,6 л/100 км среден разход на дизел

94 г/км емисии на СО2

33 780 лева цена на модела

Fabia R5 спечели шампионската титла във WRC 2

Новата Skoda Fabia послужи за основа на състезателната Skoda Fabia R5, с която марката за първи път грабна титлата в Световния рали шампионат клас 2 (WRC 2). Новата Skoda Fabia R5 е истински технологичен рали автомобил. В съответствие с изискванията на ФИА, състезателната Skoda Fabia R5 е оборудвана с 1,6-литров бензинов турбодвигател, което е и най-значимата промяна в модела, в сравнение с 2,0-литровия атмосферен двигател при своя предшественик Skoda Super 2000. Новата Skoda Fabia R5 е със задвижване на четирите колела и разполага с 5-степенна секвенциална скоростна кутия и окачване McPherson. Теглото на автомобила е 1230 кг, отговарящо на минималните изисквания по регламент.

Този наистина специален рали автомобил е разработен от екипа на Skoda Motorsport в продължение на 15 месеца на интензивна развойна дейност и фина настройка на автомобила, гарантирайки, че ултрамодерните компоненти в него си взаимодействат перфектно. С този невероятен състезателен автомобил „Летящите финландци” Есапека Лапи и Яне Ферм бяха короновани за световни шампиони, след своята убедителна победа в рали Австралия. Второто място в класирането при пилотите отива при финландеца Теему Сунинен, който този сезон се състезаваше с частна Skoda Fabia R5. Победата в шампионата е поредният крайъгълен камък за Skoda. През 2011 г. финландецът Юхо Ханинен със Skoda Fabia Super 2000 постигна победа в S-WRC, предшественика на сериите от WRC 2.