0

С ъвременните медии – манипулативни, обсебени от гонитбата на рейтинг и обезчовечени, са на мушката в новия спектакъл на Сатиричния театър „Телевизионна мрежа“.

Съвременните медии – манипулативни, обсебени от гонитбата на рейтинг и обезчовечени, са на мушката в новия спектакъл на Сатиричния театър „Телевизионна мрежа“.

Постановката е създадена въз основа на сценичната адаптация на Лий Хол по сценария на Пади Чайефски за култовия едноименен филм на Сидни Лъмет, който през 1977 г. инкасира 4 награди „Оскар“ и още 6 номинации. Режисьор на амбициозната родна театрална версия е опитният Андрей Аврамов, който преди доста години пръв разкри за българската публика шеметния фарсов свят на Дарио Фо и неговите пиеси.

В сатиричната драма „Телевизионна мрежа“ Аврамов с помощта на почти двайсетина актьори умело пресъздава френетичната атмосфера в едно телевизионно студио, в което доайенът на новините Хауърд Бийл е бил абсолютен властелин. До скоро. Гледаемостта на предаването му главоломно се срива и предстои той да бъде уволнен. Гост-звездата в спектакъла Малин Кръстев в неговия образ на наранен авторитет

съчетава достойнство и истерия

С аскетично лице, почти като извенземен, неговият Хауърд в един момент губи самообладание и изплаква от екрана болката си, че ще бъде лишен от единствения смисъл на своя живот. Налага се охраната да го извлече от бюрото му насила, но този вътрешно-заводски гаф вдига рейтинга до небесата. Неговият началник и приятел Макс Шумахер – Калин Сърменов, който се оказва, че може да бъде и зрелищно плах на сцената, по своя деликатен начин се заема да го защити, но и той ще бъде отстранен. Шефката на програмния отдел Даяна и приемникът на Шумахер (Стефания Кочева и Явор Борисов) виждат златна мина в нервния изблик на разбунтувалия се срещу системата Бийл. И решават да го направят глас на всички онеправдани и недоволни в страната, „луд пророк“, който ще артикулира и техните мисли –

нещо като нашия проф. Юлиан Вучков

Оттам нататък ще има още рокади, импровизиран секс на Даяна и Макс на стола в кабинета, но дори в миговете на върхова интимност тя ще пресмята рейтинги и тв ползи... Когато аудиторията се умори от депресивните проповеди на Бийл и рейтингът пак започне да пада, медийните босове може би ще предприемат нечуван и невиждан ход, за да го обърнат: екзекуция на водещия в ефир?! Краят дава поводи за нееднозначни размисли. Дали Хауърд, превърнат в своеобразна звезда от тв шефовете, няма да стане

предвестник на съдбата на Джон Ленън

– жертва на собствената си популярност? Или да се принуди да инсценира и режисира смъртоносното си покушение, за да се освободи? Финалът може да се прочете и като отворен. „Известната фраза на героя „Аз съм бесен и не мога да търпя повече!“ и днес може да е рефрен на недоволните граждани по социалните медии. Но Чайефски акцентира на опасността този гняв да бъде прихванат, преопакован и накрая неутрализиран от властта чрез демагогия и популизъм. В този смисъл „Телевизионна мрежа“ е не просто атака срещу телевизията, а пророческа метафора на днешния свят“, казва Андрей Аврамов.

В спектакъла участват още Силвия Лулчева, Иван Панев, Красимир Куцупаров, Димитър Баненкин, Асен Мутафчиев, Симеон Гълъбов и др. Сценографията е на Антония Попова.