Компактните кросоувъри стават все по-популярни в Европа и у нас, тъй като предлагат съчетание от повишената проходимост на всъдеходите, простора на семейните комбита или ванове, като в същото време са икономични и динамични. Едно от най-интересните модели в този сегмент е второто поколение на кросоувъра BMW Х1, който промени концепцията си и стана още по-универсален. Още на пръв поглед се вижда, че новото BMW X1 е приобщено към стила на по-големите братя X3 и X5. Това се отнася както за дизайна на отделните елементи като светлините, линията на страничните прозорци и каросерията, така и за общите пропорции.

Джантите са 18-инчови алуминиеви с Y-образни спици, а лайсните на страничните прагове са матово сребристи.

Въпреки че второто поколение на Х1 е по-късо от своя предшественик, то е по-високо и по-широко от него. Моделът е получил изразителна външност на всъдеход и към нея може да се добави екстериор с акценти на всъдеход xLine или максимално да се засили спортния стил чрез пакета M Sport. При модела X1 xLine се разкрива пълния офроуд характер на кросоувъра с матово сребриста защита на дъното. Джантите са 18-инчови алуминиеви с Y-образни спици, а лайсните на страничните прагове са матово сребристи.

Вътре атмосферата наподобява Серия 2 Active Tourer, като вниманието е фокусирано върху мястото на водача.

Вътре в новото BMW X1 атмосферата наподобява семейния ван Серия 2 Active Tourer. На върха на централната конзола е широкият опционален 8,8-инчов екран на мултимедийната система с навигация. Множеството функции на модела и настройките на информационно-развлекателната система iDrive традиционно се управляват с кръгъл контролер и няколко бутона около него. Седалките в новото X1 се намират по-високо в сравнение със стандартните пътнически автомобили и по-ниско, отколкото в големите кросоувъри, така че качването и слизането е лесно и естествено. Типично за BMW, вниманието е фокусирано върху мястото на водача.

Седалките са по-високо в сравнение със стандартните леки коли и по-ниско от големите кросоувъри.

Въпреки, че междуосието е намалено с 90 мм до 2670 мм, конструкторите са предвидили повече пространство за краката на пътниците отзад и корекция на наклона на облегалката, като вече има опция за регулиране на задния диван по дължина в интервал от 130 мм. Стандартно обемът на багажника е увеличен до 505 л, а при сгъване на задните облегалки в съотношение 40:20:40, максималната вместимост нараства до 1550 л. При сгъване на облегалката на предната пътническа седалка, в салона могат да се превозят товари с дължина до 2,50 метра.

На втория ред седалки в салона има повече пространство за главите и краката на трима възрастни пътници.

Ако по отношение на външния вид BMW X1 е станал по-близък до своите по-големи братя, от техническа гледна точка моделът се доближава до BMW Серия 2 Active Tourer. Под предния капак двигателят е разположен напречно. Модификацията BMW X1 xDrive18d се задвижва от 2,0-литров турбодизелов мотор, който развива мощност 150 к.с. и максимален въртящ момент 330 Нм в широкия интервал от 1750 до 2750 об/мин. Цялата тази тяга се разпределя към четирите колела посредством 8-степенна автоматична трансмисия Steptronic и системата за двойно задвижване xDrive под надзора на интелигентна електроника.

Под предния капак е разположен напречно 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател.

Задвижващият агрегат е добре познат, защото в различна степен на форсиране се използва в голяма част от гамата на BMW. Новото X1 изящно набира скорост и до 100 км/ч се ускорява за 9,3 секунди, като се наема бързо и при изпреварване. Достатъчно е да натиснете леко педала на газта и кросоувърът плавно, но уверено се ускорява на текущата предавка. В този момент при средни обороти звукът на двигателя е почти недоловим в салона, което допринася за високия комфорт при движение. Стандартният превключвател дава възможност да изберете режими на работа на двигателя и трансмисията. В най-икономичния режим скоростната кутия може да изключи връзката с двигателя при движение по инерция.

BMW X1 минава с лекота през калните коловози и големите локви извън пътя, без да опира в бронята.

Дори и в режим Comfort компактният кросоувър не вози толкова меко, колкото някои конкуренти. За сметка на това BMW X1 винаги реагира адекватно, бързо и точно на подадените команди. Воланът винаги е директен и реагира с приятно реактивно усилие, като не напряга шофирането със своята твърдост, а позволява да почувствате добре колата. Еластичното окачване не прикрива недостатъците, но ги предава само като отдалечени и безшумни еластични удари. Комфортът през този сезон до голяма степен страда от 18-инчовите зимни гуми Run flat, които не омекотяват ударите от неравностите и дупките по пътищата.

Слизането от високи хълмове е лесно, благодарение на асистента за помощ при стръмно спускане.

Въпреки, че пътният просвет на новото BMW X1 е намален от 194 до 183 мм, моделът си остава все така подходящ за приключения извън пътя. Струваше си да се измъкнем от гладката настилка и да изпробваме кросоувъра на офроуд. Новата платформа на BMW X1 е променила принципа на системата за задвижване на четирите колела xDrive, но всичко това се е отразило положително върху проходимостта на модела. Феновете на марката BMW ще трябва да свикнат с необичайно разпределение на въртящия момент между осите с приоритет на предните колела. В нормален режим тягата е разделена в съотношение 60:40. Веднага след като предните или задните колела изгубят сцепление с пътя, съотношението се промени до 20:80 или 80:20 съответно. Но ако предният мост загуби сцепление, BMW X1 става кола със задно задвижване.

Второто поколение на Х1 е по-късо от своя предшественик, но е по-високо и по-широко от него.

Като кола с двойно предаване, кросоувърът се справя с лекота с калните коловози, големите локви и неравностите извън пътя, без да се опира в предната броня и праговете за защита. Изненадващо е колко стръмни възвишения BMW Х1 щурмува с лекота и преминава доста дълбоки дупки без усилие, дори спира в момент, когато колата попада на диагонално възвишение. От поведението личи, че на системата xDrive и на електрониката им е необходима само секунда за да възстановят сцеплението на колелата и да придвижат колата напред и нагоре. Слизането от високи хълмове е лесно като детска игра, благодарение на асистента за помощ при стръмно спускане. Зад волана на BMW X1 получавате всички качества на големите братя от Х-семейството, което го прави пълноценен високопроходим модел.

Цената на BMW X1 xDrive18d xLine е точно 68 000 лева, но с добавянето на опциите като автоматичната скоростна кутия, електронното управление на амортисьорите, асистентите за шофиране и паркиране, навигационната система и други глезотии, цената съществено набъбва до 93 500 лева, което превръща Х1 в скъпа покупка.

BMW X1 xDrive18d xLine Steptronic

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

8-степенна автоматична скоростна кутия

150 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

330 Нм въртящ момент при 1750-2750 об/мин

9,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

204 км/ч максимална скорост

4,7 л/100 км среден разход на гориво

124 г/км емисии на СО2

68 000 лева цена на модела