0

Линейки гробници возят пациентите в страната. 90% от колите, или 618 от всички 674 спешни автомобила в страната са с пробег по 220 000 км до 320 000 км. Само 56 са с по-нисък пробег. Те са купени през 2015 г. и са навъртели средно по 50 000 до 60 000 км. 178 от колите, които возят пациенти, пък са на повече от 10 години. Те още са в автопарка на спешната помощ, въпреки че са не само морално, но и технически амортизирани. Това показва справка, предоставена на „Монитор“ от Министерството на здравеопазването по Закона за достъп до обществена информация. В същото време средният брой обаждания, на които отговарят линейките в София и областта на денонощие, е 500.

 

Едни от най-старите медицински автомобили са тези във Великотърновска област

 

Общо за десетте общини колите там са 14. От тях 12 са закупени в периода 2007-2009 г., а последните две са от 2014 г. Средният им пробег е не по-малко от 300 000 кв., не скри шефът на Спешна помощ д-р Валентина Хаджирадева. Реанимобилите са оборудвани с цялата необходима по стандарт апаратура, включително и дефибрилатори, но въпросът е че и тази апаратура вече е остаряла, допълни тя.

Въпреки това през последните години не е имало случаи пациент или негови близки да подадат сигнал или жалба срещу екипи на Спешна помощ за това, че не са се отзовали навреме на повикване или че не са реагирали адекватно.

От 2007 г. до момента МЗ е купило 496 напълно оборудвани с медицинска апаратура линейки. През 2007 г. автопарковете на спешните центрове за обновени със 143, през 2008 г. - със 111, през 2009 г. - със 181, през 2011 г. - с 5, а през 2015 г. - с 56 линейки. При общо 674 коли, означава, че 178 изобщо не са били подменяни и продължават да са зачислени към спешните центрове. Макар да има изричен въпрос колко от колите са били бракувани,

 

отговор от МЗ не дават. Не дават и на въпроса колко пари са дадени за линейките

 

Отговарят само, че парите са дошли „с финансиране от Министерството на здравеопазването“. Оказва се също, че вехтите коли не се спират от движение, колкото и да показва километражът им. Старите линейки не се бракуват според изминатите километри, а според общото им техническо състояние и по преценка на началника на автотранспорта към спешния център, обясниха от МЗ. От там увериха, че няма определени километри, след което линейките да се бракуват, но подчертаха, че всички са оборудвани с подходяща и достатъчна медицинска апаратура.

400 нови автомобила с пълно оборудване от медицинска апаратура се предвижда да бъдат купени до 2020 година. Финансирането за тях е по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., в която е заложена безвъзмездна финансова помощ от 83 597 313 евро. Освен новите коли, с тези средства

 

ще бъде въведена и т. нар. телемедицина.

 

Това означава, че чрез специална връзка лекарят в медицинския автомобил още в движение, докато оказва първа помощ на пациента, ще има връзка с дежурния екип на спешното приемно отделение в болницата, където той ще бъде закаран. Така, когато човекът бъде свален от линейката, медиците в лечебното заведение ще знаят предварително състоянието му и няма да губят време, а ще пристъпят веднага към конкретна специализирана медицинска помощ.

                                                               Още по темата четете в хартиеното издание на "Монитор"