0

Г лътка въздух през лятото за родители и ученици – повечето допълнителни уроци отпадат. Мнозина обаче инвестират отсега в тях и се възползват от летните намаления, за да не им дойде нанагорно наесен, когато освен учебници и помагала ще плащат и за частни уроци, при това без отстъпка.

Има ли шанс в бъдеще необходимостта от частните уроци да изчезне, тъй като сега високи успехи и оценки трудно се постигат в рамките на подготовката в клас? Този въпрос зададе „Телеграф“ на министъра на образованието и науката проф. Галин Цеков. А ето какво каза той пред нас:

Промени

„Това е един сериозен проблем, който от години е в нашата образователна система. Той може да се реши с промените в дългосрочен план. В момента голяма част от частните уроци са свързани с това, че децата са претрупани с теми, които постоянно трябва да знаят и възпроизвеждат. Ако се направи промяната за по-рамкови и дисциплинарни учебни програми, това означава и промяна в оценяването на ученика. Тогава то ще е по-насочено към оценка на умения и компетентности, на това, което прави ученикът в клас. В този смисъл в голяма степен ще отпадне нуждата от частни уроци“.

Втората посока е свързана и с НВО и ДЗИ и там задачите са ориентирани теоретично, свързани с определени произведения или с определени математически задачи, които пак не дават някаква практическа ориентация на ученика - уточни министърът. И допълни: - Ние ще започнем да работим самите тестови задачи в рамките на НВО и ДЗИ да имат по-голяма практическа насоченост и да бъдат свързани с установяване на умения и компетентности, нещо, което прави международното сравнително проучване PISA. Ако ние успеем да направим задачите по-практически насочени към критично мислене, креативността на децата, това може да бъде чрез отговор на литературен въпрос, есе, тогава ние ще измерим креативността, творчеството и отново ще падне прекалената нужда от частни уроци“.

Мотивация

Освен проблема със съдържанието и оценяването много важен е и проблемът с мотивацията на учениците. „Тук стигаме до много други важни проблеми, които ще се опитаме да посочим и в някаква степен да тръгнат да се развиват – емоционално-социално учене, изграждане на социални умения, това, което трябва да съпреживеят в класната стая като възможност за изграждане на доверие в другия, доброволчество, емпатия, алтруизъм. Това ще снеме и агресията“, коментира проф. Цоков за „Телеграф“.