О т новата учебна година в Пловдив за пръв ще обучават по специалност „Вътрешни ВиК мрежи“ от професия „Монтажник на водоснабдителни и канализационни мрежи“. Новата паралелка е заложена в Средно училище „Найден Геров“, тъй като е част от списъка с очакван недостиг на кадри. От Министерството на образованието и науката (МОН) разясниха пред „Телеграф“, че общо 10,5 са паралелките, които ще бъдат нови за училището или за областта, в които се предлагат.
Всички те са в дуална система на обучение, която позволява на учениците да имат своите работни практики до завършването на гимназиалния етап от своето образование.
Топлоенергетика
В столичната Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ такава е дуалната паралелка със защитена специалност „Топлоенергетика“ от професия „Техник на енергийни съоръжения и инсталации“. Половин паралелка със същата специалност е заложена в Професионалната гимназия по механотехника „Юрий Гагарин“ в Русе.
В ШКОЛАТА: Намаляват езиковите паралелки, приоритет са природните науки в средното образование
Половин паралелка със специалност „Технология на неорганичните вещества“ от професия „Химик-технолог“, при която също се очаква недостиг на кадри, се предлага в Професионалната гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Дмитрий Ив. Менделеев“ във Варна.
В Професионалната гимназия по селско и горско стопанство в Кърджали се предлага прием в специалност „Мебелно производство“. Тя също е с очакван недостиг и ще бъде половин паралелка, като дуалната подготовка ще бъде за придобиване на трета степен „Техник-технолог в дървообработването“.
План
Иначе общо 2260 паралелки са заложени в план-приема за осмокласниците през новата учебна година. От тях 1368 професионални и 892 профилирани. Процентът на профилираните паралелки е най-голям в София-град – 55,85%, Кърджали – 54,17%, и Шумен – 52,54%. Процентът на професионалните паралелки е най-висок във Враца - 76,27%, Добрич – 70%, Ловеч – 69,55%. От всички паралелки 1303 са с насоченост към природните науки (57,7%), от тях 888 паралелки са професионални (39,3%), а 415 паралелки са профилирани (18,5%).
Гимназистите обаче масово продължават да предпочитат да учат интензивно чужд език и хуманитарни науки. Това се потвърждава и от високите балове за прием в най-популярните училища в София и останалите големи градове.
Суперкомпютри спират теча на мозъци
Вчера бяха публикувани резултатите и от втория етап на класирането за прием в осми клас. Маржът на разместванията като цяло не бе голям и за много малко паралелки минималният бал падна с над пет точки в сравнение с първя етап.
Записване
Записването на класираните ученици ще продължи от днес до четвъртък - 24 юли (включително), в училището, в което са приети. За целта трябва да подадат заявление до директора, оригинал за свидетелство за основно образование, както и медицинско свидетелство за кандидатстващите в професионални гимназии и професионални паралелки.
МОН публикува първото класиране на 14 юли. Тогава стана ясно, че най-предпочитаните паралелки в столицата са с изучаване на чужд език – испански, немски и английски. Най-много – над 500 ученици, са кандидатствали като първо желание за 164-та Испанска гимназия. На второ място е 91-ва Немска езикова гимназия, следвани от Втора английска гимназия и Софийската математическа гимназия (СМГ). СМГ е на първо място по най-висок минимален бал. След нея се подреждат 91 НЕГ и Технологичното училище „Електронни системи“ (ТУЕС).
МОН награди 121 млади програмисти
121 талантливи млади приложни програмисти, които завършиха обучението си по Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера“, бяха наградени в МОН за постигнати отлични резултати. Грамоти получиха и деветима преподаватели, които са подпомагали обучението на учениците. Наградите бяха връчени на официална церемония в МОН от заместник-министър инж. Таня Михайлова, която поздрави младежите за проявените усилия и последователност.
ПОДГОТВЯ КАДРИ: Враца с най-голям процент професионални паралелки
„Занятията по програмата не се провеждат в рамките на учебния график, а през свободното време на учениците. Адмирации за всички вас, които посвещавате свободното си време на обучението“, отбеляза зам.-министър Михайлова. Тя благодари на учителите, преподавателите и бизнеса, които активно се включват в програмата, подкрепят младите и им помагат да усвояват съвременни практически умения.
Тази година завършва шестият випуск по програмата „Обучение за ИТ умения и кариера“ с общо 235 ученици. От тях 121 са показали отлични резултати, а 21 от младежите завършват обучението си с пълно отличие – 6.00. Голяма част от учениците работят вече в ИТ компании и почти всички продължават образованието си в български и чужди университети в сферата на компютърните науки.
От създаването на програмата през 2017 г. досега в обученията са се включили над 6900 ученици, а осигуреното от държавата финансиране е в размер на над 4,7 млн. лева.
Програмата осигурява обучение по програмиране на ученици от Х, ХI и ХII клас, които в рамките на три учебни години придобиват допълнителна квалификация по професията „Приложен програмист“ успоредно с редовното си обучение. Завършилите най-често избират да се занимават с програмиране, комбинирайки работа в технологична компания с продължаващо учене. Обученията по програмата се организират от пет центъра, в които са включени по едно училище и университет. Такива центрове има в София, Правец, Русе, Пловдив и Бургас. Учебните програми, по които се обучават младежите, са разработени в партньорство с представители на ИТ бизнеса, висши училища и професионални гимназии.
Министър Красимир Вълчев: Трябва да се вслушаме в учените за еврото
Най-много трябва да разчитаме на гласа и експертизата на учените по отношение на процесите и икономическите перспективи пред страната ни от въвеждането на еврото. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриването на конференцията „Ние и еврото: научни факти срещу митове“. Форумът се провежда в Икономическия университет – Варна, и се организира съвместно с Университета за национално и световно стопанство. На него се събраха учени, експерти и представители на академичните среди от двата най-големи икономически университета, които представиха анализи, прогнози и перспективи от въвеждането на единната валута в България, а модератор беше ръководителят на катедра „Финанси“ в ИУ – Варна, доц. д-р Стоян Киров.
АНАЛИЗ НА МАТУРИТЕ: Ето колко средно изкараха зрелостниците на изпитите!
„В случая не става дума само за научни аргументи, а и за това как да се справим с дефицитите на информационната среда, които улесняват спекулациите. Убедени сме, че след 1 януари 2026 г. голяма част от страховете ще бъдат разсеяни. България ще спечели дългосрочно от въвеждането на еврото“, допълни министърът. Той посочи, че ако е имало някакви негативи от това, че нямаме самостоятелна парична политика с въвеждането на валутния борд, то ние вече сме ги изконсумирали.
