С амо един отбелязан гол в Лига 1 за ПСЖ на 7-кратния носител на Златната топка Лионел Меси изглежда като провален трансфер за парижани, които плащат 80 млн. евро заплата, премии и данъци на година на аржентинеца.

Но приносът на Бълхата е далеч по-всеобхватен и не се ограничава само с ритане на топката – това го знаят най-добре в клубното счетоводство и отдела за реклама и спонсори.

На терена статистиката му в момента показва общо 6 гола във всички турнири и 5 асистенции в 16 мача. Но името му е безспорен търговски магнит с привлечени нови спонсорства и принос за подновяването на някои емблематични.

“През 2021 г. нашето увеличение на приходите ще бъде много значително, със сигурност над 10% в сравнение с 2020 г.“, казва доволно Марк Армстронг, директор на спонсорството на ПСЖ от 2018 г.

Финансистите на Пари Сен-Жермен вече обират плодовете от едва 5-месечния престой на Лео, който си струва всеки цент от възнаграждението си, като на практика то се изплаща само от привлечените нови спонсори.

Британският изпълнителен директор, бивш вицепрезидент на международния маркетингов отдел на НБА, отбелязва, че присъствието на Меси прави по-лесна и трансферната политика за привличане на нови имена за състава.

Сега моделът на клуба е трансформиран, той разчита все по-малко на приходите от тв правата за излъчване и се фокусира повече върху търговските приходи (спонсорства и отделни продукти).

През последната отчетена година, 2020 г., той беше около 235 милиона евро, 54% от общите приходи (без продажбата и покупката на играчи). През 2021 г. този процент вероятно ще скочи най-много.

След подписването с Меси на 10 август 2021 г., осем нови бизнес партньора на ПСЖ се присъединиха към най-разнообразните области на дейност.

От страна на модата, DIOR; от автомобилната индустрия, Autohero; от света на криптовалутите, Crypto.com; тази на разносчиците и доставчици на хранителни продукти - Gorillas; на натурални напитки - Smart Good Things; на безалкохолни напитки - Volt и Big Cola; и на вода, Sports Water.

"Това са интересни спонсорства, които внасят няколко милиона евро в касата, но не са основните. А те са Nike-Jordan и Accor (хотелска верига)", казва пред EFE Венсан Шодел, специалист по спортен маркетинг.

Nike ще облича ПСЖ до 2032 г. (75 милиона евро годишно), докато договорът с Accor (65 милиона) изтича скоро, през 2023 г.

Сред последните подновявания на контрактите се откроява Coca-Cola - до 2024 г., което тежи не толкова с цифрите (милион евро на година), колкото с лоялността на подобна глобална марка (22 години вече).

Според изчисленията на Шодел ПСЖ е спечелил 15 милиона нови последователи в социалните мрежи след пристигането на Меси, а те са "добавена стойност" за договарянето на други търговски споразумения.

Пазарни експерти, допитани от EFE, уточняват, че продажбата на фланелки на ПСЖ през 2021 г. вече е надхвърлила един милион бройки, надминавайки числата от последните години, с пристигането на Неймар и Мбапе (2017). Смята се, че Меси е допринесъл за годишно увеличение по тази линия между 30% и 40%.

При стандартна цена от около 140 евро за брой, в зависимост от това дали се продават в магазините на ПСЖ или Nike, се смята, че ПСЖ разполага с 20% от тази сума (около 30 евро за брой). По-голямата част отива за производителя и за дистрибутора.

Новият водещ магазин на клуба, представен тази седмица под номер 92 на Шанз-Елизе в Париж, има за цел именно да ускори този лайфстайл сегмент. Неговите 370 квадратни метра площ удвояват тази на предишния магазин и са разпределени на два етажа.

В тях ще намерите безброй продукти, от традиционните тениски и топки, до скейтбордове и спрейове за улични графити.

В новия магазин вече се помещава и място за здравословна храна за вкъщи на френската компания Wild and The Moon, който се стреми да отразява интереса на PSG към популяризирането на здравословна храна.