0

Г олямата народна певица Бинка Добрева бе оправдана на последна инстанция от Висшия касационен съд за кражбата на песента „Даньова мама“, научи „Телеграф“.

От години наследниците на покойната фолклорна изпълнителка Мария Балтаджиева водят война с нея за авторството на прочутата мелодия, а преди няколко години поведоха и съдебни дела. На 31 януари ВКС сложи точка на спора, като обяви, че няма безспорни доказателства Балтаджиева да е написала музиката и текста на „Даньова мама“. Песента е регистрирана като народна в „Музикаутор“, както и в архива на фонотеките на БНТ и БНР. Три съдебни инстанции са приели категорично и еднозначно, че „песента има характер на фолклорна творба, тъй като музиката и текстът й се отличават с типичните за фолклорното творчество вариантност на текста и музикалната структура на песента, даващи основание да се интерпретират по различен начин от много изпълнители, без който и да е от тях да претендира за авторство“. 

Сврака

Свидетелка по делото М. Г. разкрива, че песента всъщност се казва „Кальова мама“ и брат й Младен Енчев я научил през 70-те години от баба Мария Челечка от Разградско. Самият Младен в младите си години е работил с Мария Балтаджиева и тогава тя е чула и научила песента от него, но променя заглавието и пропуска един куплет. Когато Енчев научава за нейното изпълнение, двамата се скарват. „Тогава той й се обадил по телефона и при разговора я нарекъл „крадлива сврако“, „не стига, че си откраднала песента, дори даже не си я и запомнила“. Взел е предвид, че според показанията на свидетелката впоследствие в разговор с нея брат й обяснил, че няма против песента да се пее, тъй като това е народна песен, но се почувствал засегнат, защото Балтаджиева откраднала песента, като даже не я запомнила цялата като текст. Въззивният съд е посочил, че свидетелката е категорична, че използваните в песента думи „кандисах, мама, сандисах“ са на диалекта от нейното село и е от Разградския край, както и че според нея мелодията на двете песни - „Кальова мама“ и „Даньова мама“, е еднаква, а текстът се различавал малко - липсвал вторият куплет, който гласял: „Баща ви мене заръча, заръча, мама, поръча, здрави момчета да отгледам, по бащин път да не тръгват, на занаят да се научат, семейства да си направят, дечица да си народят и къщи да си построят“, пише в определението на ВКС.

Видовден

Бинка Добрева записва своята версия на „Даньова мама“ през 1992 г. заедно с Александър Райчев, Нешко Нешев и Ангел Димитров. С нея тя прави бум в народната музика, но в средата на 90-те Мария Балтаджиева и обкръжението й започват да предявяват претенции за авторство. „Никога, ама никога не съм си мислила, че песента „Даньова мама“ е дело на един човек. И не само аз, така мислеше и ерудитът, композиторът, познавачът на родния фолклор акад. Николай Кауфман, който направи обработка, аранжимент и адаптация на тази народна песен и „Даньова мама“ беше изпята от мен и включена в репертоара на женския хор „Мистерията на българските гласове“, където от 1989-2018 пеех“, сподели пред „Телеграф“ Добрева. „След 30 години неверните твърдения категорично се опровергаха и истината излезе наяве. И забележете, три месеца след смъртта на Младен Енчев (който почива на 17.12.2017), който пръв е записал песента при теренно проучване и от когото Мария Балтаджиева я чува, през март 2018 г. излиза статията „Знаете ли историята на „Даньова мама“, в която беше представено интервю само от Балтаджиева и без да е извършена каквато и да е проверка на достоверността на твърденията. Открито беше заявена пристрастна позиция и така сагата започна. Дали е нагласено и подготвено?! Не знам. Но…винаги идва и Видовден“, добавя още фолклорната прима.