0

П о време на Ковид карантината през март България за първи път е намерила големи пазари на пшеница извън ЕС, където е 70% от пазара ни.

По време на Ковид карантината през март България за първи път е намерила големи пазари на пшеница извън ЕС, където е 70% от пазара ни.

Сред новите клиенти е Иран, но също така Тайланд и Индонезия. Така страната ни е успяла да продаде големи количества зърно благодарение на по-либералното отношение на правителството, което е оставило пристанищата отворени и не е наложило квоти и забрани за износ като други страни на Европейския съюз, каквато беше Румъния.

Конференция

Това е изводът, който направи в презентацията си „Въздействието на COVID-19 върху пазара на пшеница в България и Черноморския регион” Дориана Миленкова, докторант в Института по аграрна икономика, която е и съветник по земеделие в посолството на Нидерландия. Презентацията бе по време на международна конференция „Пазарите на селскостопански продукти и храни като отражения на политиките” с домакин Институтът по аграрна икономика в края на октомври в столицата.

Търговци

Въпреки това повечето от фермерите не са спечелили повече от предишни години, а търговците, защото цените на зърното на ниво ферма дори са били по-ниски за този период, обясни Миленкова. Тя посочи, че руската и украинската пшеница по правило се продава с около 10 долара по-скъпо от нашата.

Драматично

Има земеделци от Югоизточна България и Добруджа, които не могат да си платят рентите заради ниските добиви от сушата. Ситуацията е много тежка, защото дори има фермери, които няма да могат да си купят семена за сеитба. Много от тях имат кредити и не могат да си го позволят. Банките, които до миналата година ги ухажваха, вече отказват заеми. Това пък съобщи Наталия Шукадарова, изп. директор на Националната асоциация на зърнопроизводителите, пред журналисти на събитието.