0

Honda Civic се произвежда от 1972 г., а спортната версия на модела с означение Type R се появи през 1997 г. Петата генерация на Civic Type R се доказа като най-бързият сериен модел с предно предаване на планетата, след като постигна най-доброто време от 7 минути и 43,8 секунди на „Северната дъга” на пистата „Нюрбургринг”. Сега горещият японски хечбек вече се предлага и у нас, а цената му започва от 70 990 лева.

Honda Civic се произвежда от 1972 г., а спортната версия на модела с означение Type R се появи през 1997 г. Петата генерация на Civic Type R се доказа като най-бързият сериен модел с предно предаване на планетата, след като постигна най-доброто време от 7 минути и 43,8 секунди на „Северната дъга” на пистата „Нюрбургринг”. Сега горещият японски хечбек вече се предлага и у нас, а цената му започва от 70 990 лева.

Както сам се убедих, достатъчно е да покарате Honda Civic Type R само няколко километра, за да се заредите с адреналин, а ако прекалите, ще получите свръхдоза, която дълго ще ви държи в кондиция дълго време. Шофирането на Honda Civic Type R води до пристрастяване и зависимост. Почти във всички случаи, ако човек се качи зад волана на японския спортен автомобил и може да си го позволи, пристъпва кум покупка. И това никак не е случайно. В ежедневието Civic Type R може да изпълнява функциите на семеен автомобил, а когато имате малко време само за себе си, просто хващате някой безлюден планински път и се зареждате с приятни емоции.

Новата Honda Civic Type R е построена на изцяло нова платформа и сериозно е пораснала на размери. Хечбекът достига дължина 4,56 м, широчина 1,88 м и височина 1,43 м, а междуосието е увеличено до 2,70 м. В същото време, теглото му е намалено с 16 кг до 1380 кг, а твърдостта на каросерията е увеличена с 38%. Новият Civic Type R има по-изразен клиновиден профил с повдигната задна част. Външните промени в сравнение със стандартната Honda Civic са предимно функционални.

Въздухозаборниците в бронята и капака са предназначени за охлаждане на двигателя и спирачките по-добре, а хрилете в предните калници отклоняват топлината от моторния отсек. Калниците са раздути, което показва, че следата е разширена. Джантите са 20-цолови от алуминиеви сплави в лакиран черен цвят с гуми размер 245/30 ZR20, а пътният просвет е намален. Спойлерите и огромното задно антикрило са проектирани да подобрят аеродинамиката, а изпускателната система завършва с три ауспухови тръби.

Спортният дух е намерил своето логично продължение и в интериора на Honda Civic Type R. Салонът е облицован с алкантара в червен и черен цвят, има и много детайли покрити с карбон. Спортните педали са украсени с алуминиеви пластини, има и табелка със серийния номер, както и черна линия на покрива. Малкият спортен волан с три спици е обшит с кожа, а алуминиевата топка на скоростния лост изглежда много оригинално. Типични за спортна кола са светлинният индикатор за смяна на предавките, показателите за налягането в турбокомпресора, страничното ускорение и времето за обиколка на състезателна писта. Най-отгоре на централния панел се намира 7-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система Honda CONNECT.

Спортните предни седалки на Honda Civic Type R с интегрирани подглавници и акценти с червен велур имат отлична странична опора и при това са доста удобни. Позицията на седене е ниска, но има добра видимост напред. Само ръчната спирачка вече е електронна с бутон и с автоматично задържане, а това ще разочарова хулиганите, които обичат да дърпат ръчната в завой. На втория ред на спортния хечбек има две отделни седалки, но мястото е напълно достатъчно за да седнат нормално двама човека с ръст около 1,85 метра. Обемът на багажника е цели 420 литра в нормално състояние и 1580 литра със сгънати задни седалки.

Оборудването на новата Honda Civic Type R е значително разширено, а тестваният автомобил в ниво GT беше с почти всички възможни екстри. Достъпът до колата е със система без ключ, прозорците и огледалата за обратно виждане са електрически, като последните могат да се сгъват и от дистанционното на автомобила, има двузонов автоматичен климатик, камера за задно виждане, аудиосистема с висока мощност и 11 високоговорителя, Bluetooth комуникация и два USB порта.

Има също така 6 въздушни възглавници, електронна система за стабилизиране и наблюдение на налягането в гумите, адаптивен круиз контрол, технология за автоматично намаляване на скоростта, спазване на зададената лента на движени и разпознаване на пътни знаци. За удобството на водача се грижат преден и заден парктроник, автоматични фарове и автоматични чистачки, система за автоматично превключване между къси и дълги светлини, сателитна навигация, следене на слепите зони и др.

Новата Honda Civic Type R се задвижва с 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с мощност 320 к.с. при 6500 об/мин. В интервала от 2500 до 4500 об/мин водачът разполага с внушителния въртящ момент от 400 Нм и може да прави чудеса с горещия спортист, без да се изискват състезателни умения и голям опит. Двигателят с турбокомпресор е уникален, защото очаквано има огромна тяга на ниските обороти, но благодарение на фирмената система за променливи фази на газоразпределението VTEC се чувства добре и във високите обороти.

Двигателят лесно и бързо се развърта до 7000 об/мин, което е характерно за спортните модели на Honda и напомня за легендарния роудстър S2000. Горещият хечбек ускорява от място до 100 км/ч само за 5,7 секунди, а максималната му скорост достига 272 км/ч. Звукът на двигателя е станал по-тих при ниски скорости, въпреки че като цяло той е силен. Разходът на гориво е 9,8 л/100 км в градски цикъл и 6,5 л/100 км на извънградско, но при динамично шофиране достига до 15 л/100 км. Механичната 6-степенна скоростна кутия демонстрира отлична точност при превключване, а ходът на лоста е много кратък.

Пониженият център на тежестта и намаленото тегло имат положителен ефект върху управлението на Honda Civic Type R. Предното окачване на хечбека е независимо тип McPherson с пружини и стабилизатори, а задното окачване е многоточково, което е подобрило пътното поведение в завоите и е допринесло до намаляване на страничните наклонявания до минимум. С недозавиването се бори диференциалът с повишено триене и новата система за векторно разпределение на тягата. Хечбекът демонстрира отлично сцепление по пътя, а траекторията в завоя може да се регулира с педала на газта.

Управлението с електрически сервоусилвател на волана е прецизно и по-остро и при високи скорости. По-голямото междуосие и увеличената следа са подобрили стабилността. Най-голямо удоволствие доставя автомобила в режим +R, когато воланът става най-остър, педалът на газта е най-отзивчив и електронната стабилизираща система VSA се намесва по-късно. Колата спира безкомпромисно, благодарение на отличната спирачна система с огромни спирачни дискове Brembo с диаметър 350 мм. Окачването е по-меко от предходния модел, въпреки че все още е доста твърдо и неравностите на пътя се усещат.

Технически характеристики

Honda Civic Type-R GT

2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

320 к.с. максимална мощност при 6500 об/мин

400 Нм въртящ момент при 2500-4500 об/мин

5,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

272 км/ч максимална скорост

7,7 л/100 км среден разход на бензин

176 г/км емисии на СО2

70 990 лева базова цена на модела

77 080 лева цена на тествания модел