П андемията извади истински феномен на пазара. Малките градинари и овощари отбелязват истински бум в продажбите. При това на екологични и по-скъпи за потребителите храни. Започнахме уплашени през пролетта, сега доволни от свършеното ще си починем, коментира Мария Методиева. Тя е начело на Чудната градинка в Добрич, която обработват младежи с увреждания. И докато едри земеделци и търговци бяха изправени пред предизвикателството да се нагаждат към промените, които предизвика пандемията, то малките градинари и овощари отбелязаха истински възход и популярност на пазара, установи проверка на Телеграф.
Пандемията извади истински феномен на пазара. Малките градинари и овощари отбелязват истински бум в продажбите. При това на екологични и по-скъпи за потребителите храни. Започнахме уплашени през пролетта, сега доволни от свършеното ще си починем, коментира Мария Методиева. Тя е начело на Чудната градинка в Добрич, която обработват младежи с увреждания. И докато едри земеделци и търговци бяха изправени пред предизвикателството да се нагаждат към промените, които предизвика пандемията, то малките градинари и овощари отбелязаха истински възход и популярност на пазара, установи проверка на Телеграф.
1 декар
За продадена на сто процента зеленчукова продукция съобщиха няколко земеделци в различни части на страната. Полски Тръмбеш, Велико Търновско, Добрич и района на Ивайловград. Отлични добиви и реализирани продажби, при това без да участват във фермерски пазари, а основно чрез онлайн платформи. Общото мeжду тези земеделци е, че са изключително дребни и обработват до един максимум два декара площ. А продуктите им са изцяло био. А най-малките са младежите производители от Чудната градинка в Добрич. При тях става дума за четири оранжерии, разположени върху 800 кв.м буквално в центъра на града и около два декара открити терени.
Младежите са с увреждания, но се прославиха с качеството на отгледаните от тях зеленчуци, под ръководството на доктора писател д-р Хасан Ефраимов.
Опашки
Пандемията плаши всички първоначално, след което те правят всичко възможно да популяризират продукцията си. През лятото от Чудната градинка направиха медийна кампания чрез социалната мрежа Фейсбук и пращаха кашони с домати до Варна. След това започнаха да продават на място стотици килограми домати. Гражданите на опашки чакаха за свежо откъснатите зеленчуци и дори се караха, че розовият е свършил. Рекордни количества червен домат продадохме, каза Мария Методиева. Ковидът просто намести нещата, хората са закопнели за чиста храна. В момента продават втора реколта салати. Вече са клиенти на местна търговска верига, която им изкупува на едро, като са минали 1000 салати до този момент само от 4 оранжерии. Малък магазин пък изкупува по 159 салати на седмица, на по -висока цена от 70 ст. за бройка, докато веригата им дава по 42 ст. От място зеленчукът е за 1 лв. а на фермрески пазар върви и 2 лв, но производителите предпочитат да продават на едро, обясни Методиева.
Майката земя
Други невероятни истории за пазарен успех разказаха Теменужка Матева биопроизводител от Пелевун и Трайчо Трайков, производител на чисти зеленчуци в Полски Тръмбеш.
Темунежка Матева, дълго време се чудеше как да си продава доматите и патладжана, защото е далеч от фермерските пазари в София и Пловдив. В края на годината тя обяви. "Всичко е продадено, това, което остана от градините го затворихме на лютеница." Тя разкри тайната, че след като е качила информация за себе си в платформата Майката земя, създадена от Тихомир Трайков във Фейсбук се е сдобила с клиенти от цяла България. Тихомир не взема пари, а просто върши апостолска работа, допълни тя. Другата платформа е Пендара на Гергана Кабаиванова, която също много ми помага, обясни Матева.
Кашони
Самият Тихомир Трайков разказа, че за него вече не е необходимо да пуска реклами на зеленчуците във Фейсбук, в групите, които е направил. Има достатъчно клиенти, които вече го познават, някои от тях дори са се абонирали за продуктите. Аз не вземам пари от хората, които се представят в платформите, които съм направил. Идеята е да се даде гласност и хората да започнат да поризвеждатчиста храна. Праща кашони кошници в цялата страна. Между 6 и 12 кг. В Платформата има поне 50 малки градинари, които осигуряват чиста храна.
Клиенти
Като цяло клиентите на този тип земеделци са по-заможни или просто са готови да дават пари за чиста храна. Въпрки това таксите на куриерите оскъпяват значително продуктите.
