В секи родител трябва да е отдаден изцяло на детето си поне за 15 минути на ден.
Това съветват логопеди, педагози и терапевти, които помагат за правилното израстване на децата от най-ранната им възраст. Те отбелязват, че майките и татковците не бива просто да се грижат за естествените нужди на своите хлапета. „Реално в днешното забързано ежедневие всеки втори родител е изправен пред сериозно предизвикателство относно времето, прекарано със собствените деца. А това време има ключово значение за подрастващите, за това как ще се чувстват и в какви възрастни ще се превърнат“, каза пред „Телеграф“ логопедът, Монтесори терапевт и детско-юношески психолог Мария Димитрова.
Качество
„Децата, които имат ежедневно качествено време с родителите, израстват в сигурна среда, вярват в своите възможности и постигат повече в живота. Тук е важно да отбележа, че не количеството време е важно, а качеството. Не е нужно човек да се ангажира целодневно и да не върши основните си задължения като възрастен. Може да са петнадесет минути на ден, но в тях родителят трябва да бъде изцяло отдаден на дейността с детето, без телевизия, без телефонни разговори, без домакинска дейност и т.н. Ако родителите правят това ежедневно, ще подобрят и доверието на детето към тях, тъй като много често точно в тези моменти децата споделят съвсем спонтанно“, уверява експертът. Всичко това е редно да започне още от самото раждане и да продължи поне до завършване на начален етап в училище. Разбира се, съвместната дейност се променя в зависимост от възрастта на детето.
„Аз лично от много време се старая да давам идеи на все повече хора за това как да взаимодействат пълноценно със собствените си деца и се опитвам да бъда максимално полезна за родители на деца, които не знаят какво да правят с тях през ваканциите“, обяснява още Мария Димитрова. След често съвместно практикуване на различни дейности идеите започват да идват от детето, тоест развива се тъй важното за предучилищната възраст въображение и родителят се превръща в нещо като второстепенен герой в дейността. „Това е крайната цел“, подчертава логопедът.
Природа
„Във всеки удобен момент, когато детето е ваканция, е редно да бъде сред природата, в парка, в планината, в гората... Сериозна родителска грешка, която наблюдавам ежедневно, е, че без да искат, възрастните прекъсват тази връзка, като не позволяват на децата си да спрат да погледнат калинката, да я пипнат, да помиришат цветето, да хвърлят камъчета в реката, да влязат в локвата, да погалят куче и т.н. Родителската цел е ясна, те искат да предпазят децата от замърсяване, намокряне и т.н., но това не е правилно и е пагубно за децата“, отбелязва още експертът.
Работата с вълна, прежда, платове с всякакви текстури също е много интересна и развиваща за детето в предучилищна и начална училищна възраст. То може да се приучва на начални и елементарни умения за шиене, плетене, кроене и дори тъкане. От вълна е особено подходящ вариант да се прави сухо и мокро плъстене, за които има много информация в интернет пространството. От прежда освен увиване и начални умения за плетене могат да се правят и коси на кукли, както и т.нар. стринг арт техника, която е свързана с увиване на прежда около винтчета или пинчета, предварително забити в дървена, стиропорена или друга подходяща основа. Децата могат сами да забиват малки винтчета в дървена основа например, с помощта на малък чук и под надзор от възрастен. Малка отвертка също е в помощ на малчуганите в тази дейност.
Рециклиране
Освен с природни материали друга изключително полезна съвместна дейност е работа с рециклирани материали. При малко въображение от родителска страна се получават истински произведения на изкуството от капачки, кутии, кашони, ролки от тоалетна хартия, домакински рула и всичко, което може да се рециклира. „Не бива да се изхвърлят, а да се събират с риск да се затрупа домът с много вещи. Те в никакъв случай не са излишни, а е важно да се знае, че в домове на хора с малки деца е по-важно пълноценното детско развитие от изрядно чистия дом“, отбелязва Мария Димитрова.
„Боравенето със зърнени култури от всякакъв тип също е задължително (ориз, боб, леща, макарони, слънчоглед и т.н.). С тях могат да се очертават картини или изпълват изцяло, могат да се използват за осъзнаване на букви и цифри например. От малко детето трябва да се учи да борави с нож (реален), но с малък размер, ренде, белачка, сито, ръчна сокоизстисквачка, миксер, точилка и т.н. Така децата придобиват самочувствие и завидна концентрация, а родителят трябва да е наблизо, да наблюдава, но да помага само ако детето поиска. Тоест показва как се борави безопасно с нещо и после е там близо да помогне, ако има нужда. Всичко това се случва на принципа „Помогни ми да се справя сам“. Родителските предразсъдъци трябва да се изкоренят относно всички дейности от ежедневието. Шиене, гладене, пране на ръка, простиране, почистване на прах, подреждане, сгъване на дрехи, миене на маса, на под, сервиране, миене на съдове, поливане на цветя, засаждане и т.н. Когато включваме децата от предучилищен етап като пълноправни членове на семейството в домакинската дейност, те се чувстват големи и винаги откликват с желание на възложената задача. А когато това се случва често, се превръща в полезен навик в бъдеще“, категорична е Мария Димитрова.
Празниците са отлична тема за съвместна дейност
Друго добро предложение е да се използват празниците по календар и сезоните като тема за съвместна дейност. Когато настъпи съответен сезон, всички дейности у дома да са насочени към него (пресъздаване на характеристиките му на лист, в кутия, на пано, на камък, на листо, на керемида и т.н.). По този начин децата научават лесно, без натиск сезоните и техните характеристики, както и празниците и техните обичаи. Приготвянето на баници, питки, коледни или великденски сладки, шарени яйца и козунаци се превръщат в една прекрасна обща дейност, в която, разбира се, в началото ще има цапане и несполучливи изделия, но с всяко следващо повторение ще бъде все по-добре изпълнено.
