О ткри ли НАСА извънземни и кога ще го обяви – това е въпросът, който си задават и учени, и обикновени ентусиасти.

От миналата година космическата агенция пуска информация за планетата K2-18b, като принципът е на час по лъжичка.

Факти

Тази планета се изследва от космическите телескопи „Кеплер“ и „Джеймс Уеб“ на НАСА, а след това се включиха и други агенции по света със своите проучвания. Това, което се знае, е че големината й е 8,6 пъти над земната, но е по-малка от Нептун. K2-18 b се намира на 120 светлинни години разстояние, което е направо близо в мащабите на галактиката до нашата планета. Открити са молекули, съдържащи въглерод, включително метан и въглероден диоксид. Има атмосфера и големи океани, предполагат астрономите. K2-18 b е по-близо от нашата до своята звезда, която е червено джудже. Екзопланетата попада обаче в т.нар. обитаема зона около звездата. Червените джуджета са преобладаващите звезди в нашата част на галактиката, някъде около 50 от 60 най-близо до нас звезди са такива. Те не са толкова горещи, колкото жълтите джуджета, каквото е и нашето Слънце. Обикаля около него за по-малко от 33 земни дни.

K2-18 b се предполага, че има по-малки количества азот в атмосферата от земната, но това не пречи на съществуването на живот. Дори са наблюдавани сезонни промени в метана на екзопланетата, което може да е предизвикано от живи организми, както на Земята.

Метан

„Търсихме метан в тези нискотемпературни атмосфери в продължение на десетилетие и тук го открихме още при първия опит. Беше момент, в който да възкликнем: Еврика!“, заяви Нику Мадхусудан от университета в Кеймбридж. Освен че са интригуващ тип планета, която нямаме в Слънчевата система, тези светове са прагматични за изучаване: Те са по-големи от скалистите светове, като Земята, което улеснява космическите телескопи да ги измерват с дистанционни сензори, обяснява още ученият. Според него точно тази планета има много добра защитна атмосфера, която е с облаци, вали дъжд и вероятността да има живот под небето е много голяма.

Астрономите смятат, че от откритите екзопланети (т.е. планети извън нашата слънчева система) точно K2-18 b е на челно място и е сред петте, където може да се очаква не просто наличие на живи организми, но и на развити форми,

Мадхусудан допълва, че доскоро телескопите са търсели скалисти светове, каквито са Земята и Марс, но вече вниманието се измества към планети с големи океани, които според новите теории имат много повече възможности да са с живот или населени. Температурите са съизмерими с тези на Земята, но има големи разлики между осветената част и тази в сянка.

Предполага се, че планетата получава повече радиация, отколкото Земята от Слънцето и това създава известен парников ефект, който загрява допълнително далечния свят. Но това пък е гаранция, че има постоянна атмосфера и тя не се изпарява в космоса. Най-вероятно има вода в течно състояние и океаните е напълно възможно да бъдат обитавани.

Скалистите планети се предполага, че може да имат още действащи вулкани, които да представляват сериозна заплаха. Докато тези с океани се виждат доста по-добре от земните уреди и на тях има по-добра вероятност климатът да е подходящ за дълго съществуване на живот. През 2021 г. Мадхусудан измисли думата за тези океански планети: Hycean worlds – светове с наличие на водород и океани. Звучи романтично или загадъчно на пръв поглед, но това просто е комбинация от думите за водород и океан.

Цивилизация

Някои уфолози, разбира се, отиват още по-далеч в надеждите и директно си твърдят, че на K2-18 b има цивилизация. Според тези теории, много вероятно е цивилизация да се развие на планета с океани и дори да бъде подводна. От древни времена из цялата Земя се срещат тези за богове, които обитават океаните. А както е известно водещите теории днес са, че това, което древните са смятали за богове, са високоразвити извънземни – зли или добри, друг е въпросът. Много древни народи дори говорят, че боговете (т.е. извънземните) са слезли от небето и са отишли в океана. Та са създали хората и са направили цивилизацията.

Затова сега всички се надяват да каже НАСА дали е открила живот на K2-18 b. Но познавайки традициите в тази област, скептиците твърдят, че няма особени шансове за сензационно съобщение.