0

„Пепеляшка“ на Джоакино Росини завладява с нова история и елегантна постановка на 2 юни от 16 ч. в Софийската опера и балет. Гостуващи солисти в спектакъла са Оана Андра и Евгений Станимиров.

„Пепеляшка“ на Джоакино Росини завладява с нова история и елегантна постановка на 2 юни от 16 ч. в Софийската опера и балет. Гостуващи солисти в спектакъла са Оана Андра и Евгений Станимиров.

Приказната история за малкото бедно момиче, което се превръща в принцеса, тук е леко видоизменена – героинята живее с доведения си баща и неговите дъщери. Няма я и добрата фея, която движи приказните трансформации в познатия на много поколения деца сюжет. Вместо нея действието ръководи наставникът на принц Рамиро, Алидоро. Няма тиква, няма магии, привидно няма и магични трансформации. Всичко се развива на ръба между сериозното и комичното – къде явно, къде полускрито, къде само с леко намигване. Елегантната режисура на Вера Петрова предизвиква усмивки и добро настроение дори там, където според либретото би трябвало да се чувстваме леко тъжни. „Много ми допада именно тази трактовка, при която героинята ми е активна, весела, жизнерадостна. Играла съм и версии, в които Пепеляшка е олицетворение на страданието, но предпочитам прочита на Вера Петрова”, споделя изпълнителката на главната роля Оана Андра. Дебютирала в ролята още като студентка, тя продължава да харесва музиката на Росини и специално тази негова опера. Това, за което публиката на софийската „Пепеляшка” може само да се досеща, е, че за някакви си 40 секунди главната героиня се преоблича преди финалната си много красива ария. Софийската публика ще се срещне в неделя и със солистите Хрисимир Дамянов, Атанас Младенов, Николай Петров, Ина Петрова, Благовеста Мекки-Цветкова... Диригент ще е Жорж Димитров.
Сценографията на младата, но набираща скорост с всеки следващ проект Боряна Ангелова е необичайна и в пълно съзвучие с режисьорския прочит на творбата. Огромни пъстроцветни яйца побират героите ту като стаи, ту като каляска, ту се превръщат в цветна градина. Свежото и ярко усещане от тези оригинални решения се допълва от пищните, умишлено решени на ръба между красивото и кича, костюми на Християна Михалева-Зорбалиева. Верен на Росиниевия прочит, диригентът Жорж Димитров също е завладян от цялостната силно позитивна атмосфера от сцената.


Макар и предизвестен, хепиендът не идва от само себе си. Росини е заимствал само по-щастливата развръзка от творбата на Шарл Перо, при която Пепеляшка благородно се застъпва за злите и завистливи свои сестри. Преплитането на темите за прошката и любовта, смирението и надеждите, които се сбъдват, прави толкова интересен и харесван крайния продукт на сцената на Софийската опера и балет. Зад кулисите остават многомесечният труд на целия екип, терзанията и съмненията, намирането на верните решения за всички многобройни предизвикателства, пред които той е бил изправен, за да „преведе” творбата на Росини в 21-ви век.
Освен многобройните си други достойнства, операта „Пепеляшка” вдъхва кураж и оптимизъм в твърде смутните времена, в които живеем. Сега, в тази постановка – цели два века след написването и първото й изпълнение, сякаш виждаме Росини окуражително да ни намига с усмивка.

Гост на представлението в Софийската опера ще бъде принц Шарл-Филип Орлеански (дук Анжуйски), заедно с 30-членна делегация от Франция. Принц Шарл е роден в Париж на 3 март 1973 г. Най-големият син е на принц Мишел Орлеански граф д’Еврьо и на Беатрис Паские де Франклийо, дъщеря на Бруно де Паские де Франклийо, граф на Паские и Франклийо. Внук е на Анри Орлеански, граф Парижки, когото привържениците на Орлеанския дом признават за крал на Франция и Навара като Анри VI. Принцът е дипломиран специалист в сферата на информатиката, бил е член на мисии на ООН в Руанда, Босна и Херцеговина, Македония, Косово, Източен Тимор и Кот д‘Ивоар.