0

През 2009 година френският автомобилен производител Peugeot представи първото поколение на модела 5008 и това беше традиционен 7-местен миниван. През последните няколко години този клас автомобили не са много популярни, но затова пък интересът към кросоувърите става все по-голям. Така съвсем логично второто поколение на Peugeot 5008 се превърна от миниван в SUV, подобно на по-малкия брат 3008, който дебютира у нас през миналата година и стана „Кола на годината” в Европа за 2017 г. Новите Peugeot 5008 и 3008 са много сходни на външен вид, но основното предимство е, че в салона на 5008 има 7 пътнически места. Новото Peugeot 5008 е изградено на модулната платформа EMP2, която се използва и от по-малкия брат 3008.

Задните колони на покрива са черни, а триизмерните LED светлини наподобяват следи от ноктите на хищник.

Новият SUV е доста голям с дължина от 4,64 метра, широчина от 1,91 метра и височина 1,65 м, а междуосието му е цели 2,84 метра. Въпреки големите размери, моделът е доста лек с тегло от 1385 кг в основната версия. За намаляването на теглото са допринесли предните калници, изработени от алуминиеви сплави и пластмасовата пета врата. Стандартно джантите са 17-инчови от леки сплави, а във версията GT колелата са 19-инчови. На външен вид новото Peugeot 5008 няма нищо общо с предшественика си, а в предната част прилича много на компактния кросоувър 3008. Новият модел изглежда атлетично и стегнато, като задните стойки на покрива са по-изправени. Той е с много висок преден капак, къси надвеси и релефни стени.

От горната част на трапецовидната решетка тръгват скосените фарове със светодиодни дневни светлини.

Широката хромирана решетка е почти изправена, в стила на новите кросоувъри на марката. От горната част на решетката тръгват скосените фарове с LED дневни светлини, които опционално могат да бъдат изцяло светодиодни. Доста големи са отворите за въздух в предната броня. Прагове са украсени с хромирани лайсни, а долната част на каросерията е покрита с предпазни пластмасови панели. Линията на покрива е подчертана с хромирана рамка, която тръгва от основата на предните колони и завършва полегато в задната част на колата. На покрива се е появил стилен спойлер, а задните колони са боядисани в черно, което създава ефект на панорамно стъкло. Триизмерните задни LED светлини наподобяват следи от ноктите на хищник.

В новия i-Cockpit уредите са по-ергономични, воланът е скосен, а пред водача има 12,3-инчов LCD дисплей.

Влизайки в новото Peugeot 5008 съм приятно изненадан от материалите, използвани за облицовка на интериора и седалките. Високото качество на материите, сглобката и шевовете във версията GT са характерни за премиум сегмента. Салонът е декориран с алкантара, а в панелите е използвано покритие от пиано лак, стилно съчетан с хромирани детайли. Мястото за водача е оформено в стила на новите модели на Peugeot, наречен от французите i-Cockpit. Подобно на 3008, воланът с три лъча е малък, с овална форма и плосък в горната и долната част, наподобявайки кормило на състезателен болид. Таблото е разположено високо и е точно на нивото на очите. Конфигурацията е много по-добра, отколкото при Peugeot 208 и 308. За разлика от тях при 5008 уредите не са аналогови, а се показват на 12,3-инчов LCD дисплей.

Предните седалки са меки и удобни, като при това страничните опори отлично задържат тялото в завоите.

Водачът може да променя неговата конфигурация, като избере например картата на навигационната система. Най-важните данни за шофьора могат да бъдат проектирани върху предното стъкло. Централният панел е обърнал към водача, а отгоре се издига 8,0-инчовият сензорен екран на мултимедийната система. Благодарение на него има значително по-малък брой бутони и копчета. Останалите бутони напомнят самолетни превключватели. Кормилната колона се регулира във височина и дълбочина, така че зад волана да могат се настанят удобно както едри мъже, така и фини миньончета. Позицията на седене в Peugeot 5008 е много по-висока, което значително подобрява видимостта. Предните седалки са меки и удобни, като при това отлично задържат тялото в завоите. Водачът и пътникът до него са разделени от високият и широк тунел на трансмисията. В подлакътника има кутия със значително увеличен размер.

Трите отделни седалки на втория ред променят наклона на облегалките и се местят в хоризонтално до 18 см.

На втория ред е много просторно, има обширно място за краката и главите дори и на високи пътници, като седалките могат да се местят в хоризонтална посока до 18 см, а облегалките променят ъгъла на наклон според предпочитанията на пътниците. Салонът е достатъчно широк, а трите отделни седалки ясно обозначават, че тук могат удобно да седнат трима пътника. Третият ред е насочен основно към децата, тъй като има ограничено пространство за краката на пътниците, но след като успях да седна с ръст 1,77 метра, съм склонен да се съглася, че става за пътуване на кратки разстояния. Когато седалките на третия ред се извадят от колата, обемът на багажника се увеличава до 780 литра. Ако съберем и седалките на втория ред, обемът нараства до 1940 литра. Подът на багажното отделение е на няколко нива.

Когато се използват и седалките от третия ред, остава място за багаж като например за два куфара и един сак.

Сред най-полезните опции в новото Peugeot 5008 са камерите за 360-градусов обзор, безжично зарядно устройство за мобилни телефони, система за автономно паркиране, функция за масаж на предните седалки, пръскалка с парфюм. На разположение на водача е система за наблюдение на слепите зони, разпознаване на пътните знаци и следене за умората на водача. Можете да изберете двуцветна каросерия, а за преодоляване на задръстванията се предлага и специален мобилен сгъваем електрически велосипед Peugeot, прибран в багажния отсек.

За преодоляване на задръстванията в багажника се предлага и мобилен електрически велосипед Peugeot.

За задвижването на новото Peugeot 5008 се предлагат съвременни бензинови и дизелови двигатели, всички оборудвани с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Най-малък е 1,2-литровият 3-цилиндров бензинов турбомотор PureTech, който развива мощност 130 к.с. Не се плашете от малкия работен обем. Със своята тяга от 230 Нм при 1750 об/мин, малкият на пръв поглед двигател тегли добре колата, тъй като тя тежи едва 1385 кг. Ако сте с бензин в кръвта, искате да ускорявате по-бързо и да шофирате по-динамично, със сигурност повече ще ви допадне 1,6-литровия 4-цилиндров турбомотор e-THP със 165 к.с. Той е доста еластичен и с максимален въртящ момент от 240 Нм при 1400 об/мин тегли мощно големия SUV още от старта. Двигателят работи плавно и става шумен само високи обороти. Ускорението от място до 100 км/ч става за 9,2 секунди. Средният разход на гориво е в рамките на 5-6 л/100 км.

На пътя новият SUV вози комфортно, като неговото меко окачване лесно се справя с повечето неравности.

Не случайно Peugeot се гордее с дизелите си и за 5008 предлага два много ефективни турбодизелови мотора. По-малкият е с обем 1,6 литра и мощност 120 к.с., като водещо при него е икономията на гориво със среден разход от едва 4,0 л/100 км. С този двигател 5008 не е спортист, но има достатъчно тяга от 300 Нм, за да стартира прилично, а за изпреварване трябва да предвидите повече разстояние. По-динамичен е 2,0-литровият двигател BlueHDi, който се предлага в два варианта със 150 и 180 к.с. Особено впечатляващ е най-мощният агрегат, като предимството му е значителната тяга при ниски обороти. Максималният въртящ момент от 400 Нм се достига при 2000 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9,1 секунди. За модела се предлага избор между 6-степенна механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. Автоматикът работи плавно, а водачът може сам да сменя скоростите с перата зад волана.

Специалните режими за пясък, кал и сняг се избират от въртящия се контролер на централния тунел.

При дебюта си всички версии на Peugeot 5008 са само с предно предаване, като задвижване на четирите колела ще получи само бъдещата хибридна версия. За сметка на това технологията за контрол на сцеплението Advanced Grip Control идва на помощ извън пътя и помага на автомобила при изкачване и стръмно спускане, благодарение на специалните офроуд режими за пясък, кал и сняг, които се избират от въртящия се контролер, разположен на централния тунел. От съществена полза извън пътя е и големият пътен просвет от 236 мм.

Управлението е много леко и не особено информативно, но в режим Sport обратната връзка става по-директна.

На пътя новият SUV е фокусиран върху комфорта. Неговото меко окачване с дълъг ход на амортисьорите лесно се справя с повечето пътни неравности, но индикира слабо големите дупки. Семейният модел не е направен за спортно шофиране, така че ако злоупотребите с това, ще разберете че с висока скорост се наклонява осезаемо в острите завои. Управлението е много леко и не особено информативно, но ако изберете режим Sport, обратната връзка става по-директна. Шумоизолацията на интериора е на високо ниво, така че в салона е тихо, дори при шофиране по магистрала с висока скорост. Новото Peugeot 5008 вече започна да се продава в Европа, а у нас новият модел се очаква в началото на есента. Цените стартират от 45 260 лева с ДДС, а най-високото ниво на оборудване GT с най-мощния дизелов двигател и автоматична трансмисия струва 74 514 лева с ДДС, но предлага възможност за ползване на данъчен кредит.

С висока скорост в острите завои семейният кросоувър се наклонява и силата му не е в динамичната езда.

Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

6-степенна автоматична скоростна кутия

180 к.с. макс. мощност при 3750 об/мин

400 Нм въртящ момент при 2000 об/мин

9,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

208 км/ч максимална скорост

4,8 л/100 км смесен разход на дизел

124 г/км емисии на СО2

74 514 лева цена на модела