0

И сус Христос се готви да напляска разголена субретка, която се е излегнала в скута му – това е една от провокативните картини в изложбата на визуалния артист Станислав Беловски „Няма причина да напускаме Слънцето“ (No reason to leave from the sun”), която се открива тази вечер в столичната галерия „Нюанс“ на ул. „Денкоглу“ 42.

Исус Христос се готви да напляска разголена субретка, която се е излегнала в скута му – това е една от провокативните картини в изложбата на визуалния артист Станислав Беловски „Няма причина да напускаме Слънцето“ (No reason to leave from the sun”), която се открива тази вечер в столичната галерия „Нюанс“ на ул. „Денкоглу“ 42.

В своите колажни творби художникът, набор 1976, обича да събира реални и митични герои от различни епохи, въвличайки ги в различни парадоксални или предизвикателни сюжети, „преосмислящи“ миналото с намигване и хумор. За „Монитор“ Станислав Беловски обясни, че не се притеснява от скандал, подобен на онзи с варненския му колега Калоян Илиев-Кокимото, която преди 5 години разгневи клира и част от обществеността в морската столица и бе забранена. Тогава Кокимото бе „вложил“ в мислите на свещениците от произведенията си еротични образи. Целта на Беловски обаче не е да скандализира, а да използва възможностите на символиката в съвременното изкуство за художествени експерименти. Така той се връща назад във времето и „манипулира“ събития в името на изненадата. „Като изографисвал Христос Съдник в катедралата в Орвието (1447), Фра Анджелико едва ли си е помислял, че един ден достопочтената му фигура ще балансира палава пин-ъп моделка в скута си, или че дясната му ръка, вдигната да призове мъртвите, ще се интерпретира по-скоро като

замахваща да напляска дупе

А днес кой би помислил, че колекция смешни картинки в профила ти в социалните мрежи може да докара 5 години затвор за „реч на омразата“ и богохулство? И все пак един 19-годишен студент в Русия е в списъка с терористите и екстремистите заради ей такива картинки...“, отбелязва Беловски. Към колажите му в галерията има точни пояснения за източниците и авторите на изображенията, които са го вдъхновили и са вложени в колажите му. Точно за тази работа, аналог на която той е открил в Интернет и го е превърнал в картина, не е намерил конкретни данни, признава художникът. Така вдъхновителят си остава анонимен, а историята за руския студент – може би градска легенда...

Образът на Христос действително е от катедралата „Сан Бризио“ в италианския град Орвието, а девойката е Бети Пейдж – известна пин-ъп моделка от 50-те (в стил пин-ъп са картичките с разголени или голи момичета от онази епоха), за която дори се предполага, че навремето е имала нежна връзка с Мерилин Монро. „От години работя с образа на

Бети Пейдж като фетиш

като символ на сексуалността“, казва художникът, припомняйки своя изложба от 2011-а. Освен с попарта, творбите му се родеят с манипулираната фотография.

Сегашната експозиция „Няма причина да напускаме Слънцето“ поставя интригуващи въпроси: какво би станало, ако се върнем в миналото и променим начина, по който нещата са се случили; как редактирането на миналото ще се отрази на бъдещето; може ли теорията за мултивселената да ни даде отговорите, или трябва първо да овладеем пътуването в Космоса... В 14 нови работи изложбата на Станислав Беловски изследва алтернативите „какво би станало, ако…“ световете на космонавти и ангели, на модата, корсетите на Фрида, скафандри, пилоти, известни картини и др. се смесят, създавайки нови реалности. „Експериментирам с колажите, с използването на образите като цветове и щрихи от доста време, така че работите в изложбата следват и развиват тази насока“, споделя авторът, известен и с ироничните си колажи в социалните медии.

Изложбата може да бъде видяна до 23 март. „Това е втората изложба на Станислав Беловски, която представяме, и мислим, че ще е също така посещавана и успешна като предишната“, смята Неда Митковска, галерист в „Нюанс“.